Korekta zaburzeń rozwoju dziecka Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2020

Nazwa modułu: Korekta zaburzeń rozwoju dziecka
Kod modułu: PPW_KZRD
Kod programu: W6-NMPP19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł obejmuje pogłębione treści z zakresu zaburzeń rozwoju u dzieci. Student posiada umiejętność trafnego doboru metod terapii psychopedagogicznej. Potrafi stworzyć programy terapii, ocenić jej przebieg i efekty. Korzysta z literatury interdyscyplinarnej, zna specjalistyczną terminologię przedmiotu. Zajęcia w formie wykładowej i ćwiczeniowej oraz praca własna studenta mają doprowadzić do uzyskania zakładanych efektów kształcenia modułu.
Wymagania wstępne:
Wiedza ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma pogłębioną wiedzę na temat teorii rozwoju dziecka, wychowania, uczenia się i nauczania. W szczególności teorie, klasyfikacje, przyczyny i przejawy trudności w rozwoju, uczeniu się i zachowaniu u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym (F.W4). [PPW_KZRD_1]
K_W02 [5/5]
Student posiada wiedzę na temat zróżnicowanych potrzeb rozwojowych dzieci i uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym wynikające z opóźnień i zaburzeń rozwoju oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych. Zna i rozumie uwarunkowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym wynikających z niepełnosprawności lub innych przyczyn biopsychospołecznych, przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego (F. W2). [PPW_KZRD_2]
K_W13 [3/5]
Student posiada umiejętność rozpoznawania potrzeb i możliwości dzieci lub uczniów, projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, a także planowania i realizowania spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania. Potrafi rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia. Ponadto potrafi ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym (F.U2,F.U3). [PPW_KZRD_3]
K_U02 [4/5]
Student potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały i metody pracy adekwatnie do celów realizowanych zajęć terapeutycznych (F.U2, F.U3). [PPW_KZROZ _4]
K_U04 [5/5]
Student potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania z uwzględnieniem specyficznych potrzeb edukacyjnych (F.U4, F.U5). [PPW_KZROZ _5]
K_U03 [5/5]
Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej. Jest przygotowany do współpracy z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia W tym także do przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi (F.K1,F.U5). [PPW_KZROZ _6]
K_K03 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PPW_KZRD_w_1]
Test
PPW_KZRD_1 PPW_KZRD_2
Ocena aktywności podczas zajęć [PPW_KZRD_w_2]
Ocena przygotowania i aktywności podczas ćwiczeń, prezentacja wybranego tematu.
PPW_KZRD_3 PPW_KZROZ _4 PPW_KZROZ _5 PPW_KZROZ _6
Praca zaliczeniowa [PPW_KZRD_w_3]
Opracowanie indywidualnego programu terapeutycznego, scenariusza zajęć terapeutycznych.
PPW_KZRD_3 PPW_KZROZ _4 PPW_KZROZ _5 PPW_KZROZ _6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_ KZRD_ fns_ 1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
10
Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie do egzaminu
20 Egzamin pisemny [PPW_KZRD_w_1]
ćwiczenia [PPW_ KZRD_ fns_ 2]
Metoda uczenia się we współpracy, metoda projektów
10
Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie pracy zaliczeniowej
20 Ocena aktywności podczas zajęć [PPW_KZRD_w_2] Praca zaliczeniowa [PPW_KZRD_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)