Praca z dzieckiem zdolnym Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2020

Nazwa modułu: Praca z dzieckiem zdolnym
Kod modułu: PPW_ZDOL
Kod programu: W6-SMPP19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł praca z dzieckiem zdolnym obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z dzieckiem zdolnym w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej z zakresu zdolności, aby prowadzić skuteczną edukację twórczą. Student posiada wiedzę na temat zdolności i potrafi profesjonalnie projektować i zrealizować proces dydaktyczny, w toku którego rozwijana jest twórcza osobowość dziecka. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach ćwiczeń i pracy własnej studentów oraz praktyk.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych; wiedza ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi je odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia zdolnego (H.W1) [PPW_ZDOL _1]
K_W01 [5/5]
Student zna i rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowania i kształcenia dzieci zdolnych (H.W3) [PPW_ZDOL _2]
K_W11 [4/5]
Student zna i rozumie zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych (F.W1) [PPW_ZDOL _3]
K_W13 [5/5]
Student potrafi rozpoznać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, a także planować , realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania (F.U2) [PPW_ZDOL _4]
K_U02 [5/5]
Student potrafi wykorzystać w swojej codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (F.U2) [PPW_ZDOL _5]
K_U03 [3/5]
Student potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci lub uczniów, z wykorzystaniem różnorodnych rodzajów zabaw (F.U3) [PPW_ZDOL _6]
K_U08 [3/5]
Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (F.K2) [PPW_ZDOL _7]
K_K01 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Prace praktyczne [PPW_ZDOL _w_1]
Sprawdzenie wiedzy ujętej w problematyce ćwiczeń
PPW_ZDOL _1 PPW_ZDOL _2 PPW_ZDOL _3
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_ZDOL_w_2]
Metodyczne ujęcie zagadnień merytorycznych z zakresu zdolności dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
PPW_ZDOL _4 PPW_ZDOL _5 PPW_ZDOL _7
Praca pisemna, dyskusja [PPW_ZDOL_w_3]
Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych w dydaktyce zdolności
PPW_ZDOL _5 PPW_ZDOL _6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PPW__ZDOL _fs_1]
Metoda rozmowy, poglądowa, poszukująca; Metody waloryzacyjne, poszukujące, działania praktycznego
15
Studia nad literaturą z zakresu rozwoju zdolności; Przygotowanie materiałów i organizacja procesu twórczego
45 Prace praktyczne [PPW_ZDOL _w_1] Prace praktyczno-metodyczne [PPW_ZDOL_w_2] Praca pisemna, dyskusja [PPW_ZDOL_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)