Podstawy edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2020

Nazwa modułu: Podstawy edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III
Kod modułu: PPW_PESPOŁ
Kod programu: W6-SMPP19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Podstawy edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku społecznym, jego znaczeniu, elementach, przeszłości i teraźniejszości oraz sposobach wprowadzania tych informacji w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z historii, etnografii, nauk społecznych) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację w tym zakresie Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach ćwiczeń i pracy własnej studentów oraz wykorzystywane w trakcie śródrocznych praktyk specjalistycznych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych; wiedza ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat społeczno-kulturowych, historycznych, etnograficznych, psychologicznych podstaw edukacji społecznej dzieci młodszych i potrafi ją wykorzystać do opisu środowiska społecznego (A.2.W2; B.4.W2; B.4.U2) [PPW_POD_EDSPOŁ_1]
K_W02 [4/5]
Student ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach; zna możliwości ich wykorzystania we wprowadzaniu zagadnień edukacji społecznej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. w tym z zakresu przedsiębiorczości i ekonomii (A.1.W2; B.4.W3) [PPW_POD_EDSPOŁ_2]
K_W01 [4/5] K_W04 [4/5] K_U01 [4/5]
Student potrafi dostrzegać wzajemne związki i zależności między działalnością człowieka a funkcjonowaniem środowiska społecznego i przyrodniczego oraz ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z edukacją społeczną dzieci młodszych (B.4.U2.; A.2.U1.; A.2.U4.) [PPW_POD_EDSPOŁ_3]
K_U03 [3/5] K_U04 [3/5]
Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, przygotowywanymi rozwiązaniami metodycznymi itp. (C.U3.; C.U5.) [PPW_POD_EDSPOŁ_4]
K_U03 [4/5] K_K04 [4/5]
Student jest aktywnym uczestnikiem życia społeczno - kulturalnego, ma świadomość wartości i poszanowania dziedzictwa naturalnego i kulturowego regionu, kraju lub świata oraz dostrzega jego ważność i aktualność dla budowania społeczeństwa obywatelskiego (C.K4.; D.K1.) [PPW_POD_EDSPOŁ_5]
K_K01 [4/5] K_K03 [4/5] K_K06 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Prace praktyczno-metodyczne, projekty, dyskusja i ocena propozycji [PPW_POD_EDSPOŁ_w_1]
Metodyczne ujęcie zagadnień merytorycznych z zakresu historii, nauk społecznych, etnografii itp. w sposób przystępny dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym na podane tematy. Sprawdzenie wiedzy metodycznej studentów podczas oceny przygotowanych projektów i rozwiązań metodycznych.
PPW_POD_EDSPOŁ_1 PPW_POD_EDSPOŁ_2 PPW_POD_EDSPOŁ_3 PPW_POD_EDSPOŁ_4 PPW_POD_EDSPOŁ_5
Praca pisemna [PPW_POD_EDSPOŁ_w_2]
Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy zastosowanych w proponowanym temacie edukacji społecznej.
PPW_POD_EDSPOŁ_2 PPW_POD_EDSPOŁ_3 PPW_POD_EDSPOŁ_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PPW_POD_EDSPOŁ_fs_1]
Omówienie projektów, propozycji i rozwiązań metodycznych dostępnych na rynku oraz przygotowanych przez studentów. Opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych związanych z tematyką edukacji społecznej
15
Zapoznanie się z literaturą podstawową i uzupełniającą oraz publikacjami dla dzieci młodszych dotyczącymi tematyki edukacji społecznej; przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat; przygotowanie się do dyskusji
45 Prace praktyczno-metodyczne, projekty, dyskusja i ocena propozycji [PPW_POD_EDSPOŁ_w_1] Praca pisemna [PPW_POD_EDSPOŁ_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)