Kształcenie literackie w wychowaniu i edukacji
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2020

Nazwa modułu: | Kształcenie literackie w wychowaniu i edukacji |
---|---|
Kod modułu: | PPW_KL |
Kod programu: | W3-NMPP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Moduł zawiera poszerzone treści z zakresu genologii literatury dla dzieci stosowanej w edukacji na poziomie wczesnoszkolnym oraz w terapii. Celem zajęć jest zapoznanie studenta z dorobkiem lirycznym i prozatorskim literatury polskiej, zwłaszcza z tekstami niosącymi z sobą wartości wychowawcze oraz nacechowanymi terapeutycznie, które mogą stać się kanwą zajęć organizowanych w przedszkolu i klasach I-III. Aktywność podejmowana w ramach modułu winna przygotować studenta do dokonywania świadomego wyboru utworów – przykładów najwybitniejszych realizacji literackich polskich
i zagranicznych oraz projektowania lekcji lekturowych, zmierzających do aktualizowania potencjału intelektualnego oraz kompetencji emocjonalnych własnych i wychowanka. Zajęcia w formie wykładowej i ćwiczeniowej oraz praca własna studenta mają doprowadzić do uzyskania zakładanych efektów kształcenia modułu. |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna podstawy typologii genologicznej tekstów literackich wykorzystywanych w sytuacjach edukacyjnych i terapeutycznych, uwzględniając zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym (B.1.W1); [PPW_ KL_ 1] |
K_W13 [5/5] |
Student potrafi dobierać teksty literackie adekwatnie do celu kształcenia, planować, projektować twórcze, intersubiektywne i hermeneutycznie pojęte zadania literackie dla swojego wychowanka wymagające krytycznej refleksji własnej i zespołowego rozwiązywania problemów (B.1.U1, B.1.U2); [PPW_ KL_ 2] |
K_U04 [5/5] |
Student jest gotów projektować i wdrażać działania wykorzystujące kanoniczną spuściznę i współczesną literaturę dziecięcą dla wychowania ku wartości (edukacji aksjologicznej) (B.1.K1). [PPW_ KL_ 3] |
K_K07 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium [PPW_KL_w_1] | Kolokwium obejmujące zagadnienia realizowane podczas wykładów – dotyczące genologii
literackiej i kluczowych utworów |
PPW_ KL_ 1 |
Warsztat metodyczny oparty na tekście literackim - projekt przygotowany w parach [PPW_KL_w_2] | Projekt oparty jest na interpretacji wybranego utworu literackiego (z analizowanej na zajęciach
oferty); prezentacja tworzonych w diadach pisemnych projektów zajęć z zakresu kształcenia
literackiego dla wybranej grupy wychowanków o określonych potrzebach edukacyjnych i możliwościach. Niezbędna jest analiza świata przedstawionego tekstu – wskazanie cech utworu wykorzystanych edukacyjnie. |
PPW_ KL_ 2 |
Dyskusja [PPW_KL_w_3] | Udział w dyskusjach - polemika oxfordzka – analiza warsztatów |
PPW_ KL_ 2 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [PPW_ KL_ fns_ 1] | metoda eksponująca,metoda problemowa,warsztat ekspresyjny |
10 | Przygotowanie warsztatowych prezentacji ekspresyjnych (pozawerbalnych) z analizą świata przestawionego tekstu. |
50 |
Warsztat metodyczny oparty na tekście literackim - projekt przygotowany w parach [PPW_KL_w_2] |
wykład [PPW_ KL_ fns_2] | Metoda wykładu interaktywnego z wykorzystaniem poglądowych prezentacji multimedialnych |
10 | Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; opanowanie zakresu treści przekazywanych
podczas wykładów i umiejętności krytycznego ich wykorzystania; przygotowanie do kolokwium |
20 |
Kolokwium [PPW_KL_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |