Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2020

Nazwa modułu: | Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III |
---|---|
Kod modułu: | PPW_MET_EDPLAST 1 |
Kod programu: | W3-NMPP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu edukacji plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem przygotowanie studentów do działalności artystycznej i pedagogicznej poprzez: dostarczenie wiedzy i kształtowanie umiejętności z zakresu edukacji artystycznej pozwalające na prawidłową interpretację merytoryczną podstawowych haseł programu wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego realizowanego w klasach I-III w zakresie edukacji plastycznej (opanowanie dydaktycznych i psychologicznych podstaw systemu pracy nauczyciela z uczniami w zakresie edukacji artystycznej oraz nabycie umiejętności planowania, organizacji i wykorzystania warunków pracy przez nauczyciela-wychowawcę).
Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia |
Wymagania wstępne: | Podstawowe umiejętności plastyczne i elementarna wiedza z zakresu sztuk plastycznych. . Zaliczenie z Podstaw edukacji plastycznej dziecka |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę z zakresu dydaktycznych podstaw systemu pracy nauczyciela z uczniami w młodszym wieku szkolnym i dziećmi w wieku przedszkolnym w zakresie edukacji plastycznej; zna etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka lub ucznia oraz sposoby rozwijania twórczej aktywności plastycznej (E.6.W1; E.6.W2) [PPW_MET_EDPLAST_1] |
K_W02 [4/5] |
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne w celu aktywizowania dzieci lub uczniów do estetyzacji własnego środowiska (E.6.K3) [PPW_MET_EDPLAST_10] |
K_K02 [4/5] |
Posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w procesie edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III ; zna zasady projektowania zajęć plastycznych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej (E.6.W3) [PPW_MET_EDPLAST_2] |
K_W10 [4/5] |
Posiada wiedzę na temat metod i technik diagnozowania dziecka lub ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze (E.6.W4) [PPW_MET_EDPLAST_3] |
K_W14 [4/5] |
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki kształcenia plastycznego w celu diagnozowania analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych (E.6.K3) [PPW_MET_EDPLAST_4] |
K_U03 [4/5] |
Potrafi dokonać diagnozy poziomu zdolności plastycznych dziecka lub ucznia (E.6.U4) [PPW_MET_EDPLAST_5] |
K_U02 [4/5] |
Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych w zakresie edukacji plastycznej ukierunkowanych na stymulację twórczej aktywności w obszarze działań plastycznych oraz zainteresowanie dziecka lub ucznia dziełem plastycznym (E.6.U1; E.6.U3) [PPW_MET_EDPLAST_6] |
K_U04 [4/5] |
Potrafi planować i organizować sytuacje dydaktyczno-wychowawcze w zakresie edukacji plastycznej na poziomie wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego realizowanego w klasach I-III; projektować i wdraża działania animacyjne służące aktywnemu i twórczemu uczestnictwu w życiu kulturalnym w tym projektować zajęcia inspirujące dzieci lub uczniów do działań twórczych(E.6.U2) [PPW_MET_EDPLAST_7] |
K_U07 [4/5] |
Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych; jest gotów do działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych (E.6.K1) [PPW_MET_EDPLAST_8] |
K_K02 [4/5] |
Jest gotów do inspirowania dzieci lub uczniów do samodzielnej aktywności plastycznej i dzielenia się jej efektami (E.6.K2) [PPW_MET_EDPLAST_9] |
K_K02 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium [PPW_MET_EDPLAST_w_1] | Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów |
PPW_MET_EDPLAST_1 |
Projekt indywidualny [PPW_MET_EDPLAST_w_2] | Przygotowanie indywidualnych projektów w postaci scenariuszy zajęć plastycznych realizowanych na poziomie kształcenia wczesnoszkolnego i wychowania przedszkolnego |
PPW_MET_EDPLAST_10 |
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_EDPLAST_w _3] | Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych w edukacji plastycznej na poziomie kształcenia wczesnoszkolnego i wychowania przedszkolnego |
PPW_MET_EDPLAST_10 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_MET_EDPLASTfns_1] | Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
10 | Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą
oraz przygotowuje się do kolokwium zaliczeniowego. |
20 |
Kolokwium [PPW_MET_EDPLAST_w_1] |
ćwiczenia [PPW_MET_EDPLASTfns_2] | Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych |
10 | Student tworzy warsztat pracy nauczyciela- wychowawcy w postaci analizowanych w grupie protokołów projektów scenariuszy zajęć |
20 |
Projekt indywidualny [PPW_MET_EDPLAST_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |