Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III (sem.3)
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2020

Nazwa modułu: | Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III (sem.3) |
---|---|
Kod modułu: | PPW_MET_SPOŁPRZ3 |
Kod programu: | W3-NMPP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł edukacji społeczno-przyrodniczej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z geografii, biologii, historii, etnografii, fizyki, chemii, materiałoznawstwa, techniki, astronomii, nauk społecznych) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację społeczno-przyrodniczą. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów i śródrocznych praktyk specjalistycznych. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych, Podstaw edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III, Podstaw edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III; wiedza ogólna |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej, w tym znajomość elementarnych zasad edukacji społecznej, geograficznej, biologicznej, historycznej, etnograficznej, fizycznej, technicznej, przedsiębiorczości itp., zna zasady zapoznawania dzieci z najbliższym otoczeniem, uwarunkowania psychologiczne i fizjologiczne nabywania umiejętności obserwacji, porównywania, analizy, ustalania związków przyczynowo-skutkowych (A.2.W2.; E.4.W1.; E.4.W3.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_1] |
K_W02 [5/5] |
Zna cele, metody i formy pośredniego i bezpośredniego poznawania otoczenia przez dzieci harmonijnie rozwinięte oraz z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w zależności programowej i metodycznej w kontekście obowiązujących rozporządzeń i przyjętych regulacji organizacyjnych (A.2.U1.; E.4.W2.; E.4.U2.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_2] |
K_W14 [5/5] |
Potrafi opisać i ocenić działania metodyczne w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w oparciu o opracowania teoretyczne różnych autorów oraz uzasadnić własne pomysły, wątpliwości i sugestie wynikające z realizacji zadań metodycznych edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych (A.2.U4.; E.4.U1.; E.4.U3.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_3] |
K_U04 [4/5] |
Potrafi ocenić odpowiedniość i skuteczność metod, procedur i praktycznych rozwiązań do realizacji zadań związanych z edukacją społeczno-przyrodniczą w przedszkolu i klasach początkowych, rozbudzania szacunku do myślenia naukowego, budzenia ciekawości poznawczej (A.2.U5.; E.4.K1.; E.4.K2.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_4] |
K_U06 [5/5] |
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych (A.2.K2.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_5] |
K_K04 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Zaliczenie w formie określonej w sylabusie [PPW_MET_SPOŁPRZ_w_1] | Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów i ćwiczeń |
PPW_MET_SPOŁPRZ_1 |
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_SPOŁPRZ_w_2] | Metodyczne ujęcie zagadnień merytorycznych z zakresu biologii, historii, nauk społecznych, geografii, etnografii, fizyki itp. w sposób przystępny dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym na podane tematy |
PPW_MET_SPOŁPRZ_3 |
Praca pisemna, dyskusja [PPW_MET_SPOŁPRZ_w_3] | Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych w edukacji społeczno-przyrodniczej |
PPW_MET_SPOŁPRZ_3 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_MET_SPOŁPRZ fns1] | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
10 | Zapoznanie z literaturą podstawową i uzupełniającą |
20 |
Zaliczenie w formie określonej w sylabusie [PPW_MET_SPOŁPRZ_w_1] |
ćwiczenia [PPW_MET_SPOŁPRZ fns2] | Omówienie projektów, propozycji i rozwiązań metodycznych dostępnych na rynku oraz przygotowanych przez studentów.
Opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych związanych z tematyką edukacji społeczno- przyrodniczej |
10 | Zapoznanie się z literaturą podstawową i uzupełniającą oraz publikacjami dla dzieci młodszych dotyczącymi tematyki edukacji społecznej i przyrodniczej; przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat; przygotowanie się do dyskusji |
20 |
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_SPOŁPRZ_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |