Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2020

Nazwa modułu: | Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III |
---|---|
Kod modułu: | PPW_POD_EDPRZYR |
Kod programu: | W3-NMPP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Moduł Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska, jego znaczenia, elementów oraz sposobów wprowadzania tych informacji w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z geografii, biologii, fizyki, chemii, astronomii) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację w tym zakresie Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów oraz wykorzystywane w trakcie śródrocznych praktyk specjalistycznych. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych; wiedza ogólna |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat pojęć i zjawisk z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, funkcjonowania organizmu człowieka, występujące w otoczeniu dziecka lub ucznia i potrafi ją wykorzystać do opisu środowiska przyrodniczego człowieka (B.4.W1.) [PPW_POD_EDPRZYR_1] |
K_W04 [4/5] |
Student ma wiedzę o instytucjach wspierających edukację przyrodniczą dziecka; zna możliwości ich wykorzystania we wprowadzaniu zagadnień edukacji przyrodniczej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym (A.2.W5) [PPW_POD_EDPRZYR_2] |
K_W05 [4/5] |
Student potrafi analizować oraz interpretować powszechnie występujące zjawiska przyrody i dostrzegać wzajemne związki i zależności w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego i społecznego (B.4.U1.; B.4.U2.) [PPW_POD_EDPRZYR_3] |
K_U01 [3/5] |
Student potrafi rozpoznawać gatunki roślin i zwierząt najczęściej występujących w otoczeniu dziecka lub ucznia (B.4.U3.) [PPW_POD_EDPRZYR_4] |
K_U03 [4/5] |
Student potrafi ilustrować i wyjaśniać najczęściej spotykane zjawiska przyrodnicze za pomocą prostych doświadczeń z użyciem przedmiotów życia codziennego (B.4.U4.) [PPW_POD_EDPRZYR_5] |
K_U04 [4/5] |
Student jest gotów do pogłębiania swojego rozumienia funkcjonowania świata przyrody (B.4.K1.) [PPW_POD_EDPRZYR_6] |
K_U10 [5/5] |
Student jest gotów do krzewienia idei dbałości o otoczenie przyrodnicze, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne skierowane na ochronę świata przyrody (B.4.K2.) [PPW_POD_EDPRZYR_7] |
K_K05 [5/5] |
Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, przygotowywanymi rozwiązaniami metodycznymi itp. (A.2.K2.; D.U3.) [PPW_POD_EDPRZYR_8] |
K_K04 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Prace praktyczno-metodyczne, projekty, dyskusja i ocena propozycji [PPW_POD_EDPRZYR_w_1] | Metodyczne ujęcie zagadnień merytorycznych z zakresu geografii, fizyki, biologii, chemii, ekologii itp. w sposób przystępny dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym na podane tematy. Sprawdzenie wiedzy metodycznej studentów podczas oceny przygotowanych projektów i rozwiązań metodycznych. |
PPW_POD_EDPRZYR_1 |
Praca pisemna [PPW_POD_EDPRZYR_w_2] | Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy zastosowanych w proponowanym temacie edukacji przyrodniczej. |
PPW_POD_EDPRZYR_2 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_POD_EDPRZYR_fns1] | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
10 | Zapoznanie z literaturą podstawową i uzupełniającą |
35 |
Prace praktyczno-metodyczne, projekty, dyskusja i ocena propozycji [PPW_POD_EDPRZYR_w_1] |
ćwiczenia [PPW_POD_EDPRZYR_fns2] | Omówienie projektów, propozycji i rozwiązań metodycznych dostępnych na rynku oraz przygotowanych przez studentów; Opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych związanych z tematyką edukacji przyrodniczej |
10 | Zapoznanie się z literaturą podstawową i uzupełniającą oraz publikacjami dla dzieci młodszych dotyczącymi tematyki edukacji społecznej; przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat; przygotowanie się do dyskusji. |
35 |
Prace praktyczno-metodyczne, projekty, dyskusja i ocena propozycji [PPW_POD_EDPRZYR_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |