Praktyka zawodowa ciągła (sem. 5)
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2020

Nazwa modułu: | Praktyka zawodowa ciągła (sem. 5) |
---|---|
Kod modułu: | PPW_PRAK_ZAW2 |
Kod programu: | W3-NMPP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Zamierzone efekty planuje się osiągnąć dzięki indywidualnemu uczestnictwu studentów w codziennej działalności placówek oświatowych – przedszkolnych oraz w klasach I-III szkoły podstawowej. 120 godzin zajęć praktycznych będzie służyło nabywaniu umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć, pogłębieniu znajomości specyfiki pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły podstawowej i przedszkola, w których to placówkach studenci po ukończeniu kształcenia mogą znaleźć zatrudnienie. Praktyka zawodowa ciągła pomoże również w skonfrontowaniu i uogólnieniu wiedzy teoretycznej oraz dotychczasowych doświadczeń, a także w sprawdzeniu swoich umiejętności dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zdobytych w toku studiów i w czasie wcześniej realizowanych zajęć praktycznych. Zakładana forma zajęć stwarza optymalne warunki do zapoznania się studentów ze specyfiką pracy placówki: wyposażeniem, formami zajęć pozalekcyjnych, współpracą szkoły/przedszkola z rodzicami i najbliższym środowiskiem, rozwijania przez studentów kompetencji zawodowych oraz ukształtowania właściwej postawy zawodowej nauczyciela. |
Wymagania wstępne: | Student zapoznał się z regulaminem praktyk pedagogicznych, zna zasady gromadzenia dokumentacji (albo protokołowania) oraz warunki zaliczenia praktyki. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada podstawową wiedzę o celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu placówki przedszkolnej oraz szkoły podstawowej (J.2.W1.) [PPW_PRAK_ZAW_1] |
K_W05 [3/5] |
Jest gotowy do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci oraz uczniów, w tym wobec kultury i sztuki (J.2.K1.) [PPW_PRAK_ZAW_10] |
K_K02 [4/5] |
Jest gotowy do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci / uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej oraz lokalnej (J.2.K1.) [PPW_PRAK_ZAW_11] |
K_K04 [4/5] |
Posiada elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w placówkach przedszkolnych oraz szkołach podstawowych (J.2.W1.) [PPW_PRAK_ZAW_2] |
K_W09 [5/5] |
Posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań - norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w placówkach przedszkolnych i szkołach podstawowych (J.2.W1.) [PPW_PRAK_ZAW_3] |
K_W10 [3/5] |
Posiada wiedzę na temat różnych rodzajów oraz funkcji oceniania w placówkach przedszkolnych i szkołach podstawowych (J.2.W1.) [PPW_PRAK_ZAW_4] |
K_W15 [3/5] |
Potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów pojawiające się w trakcie pobytu w placówce przedszkolnej i szkole podstawowej (J.2.U1, J.2.U2.) [PPW_PRAK_ZAW_5] |
K_U01 [5/5] |
Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów oraz grupy / klasy szkolnej (J.2.U1.) [PPW_PRAK_ZAW_6] |
K_U03 [4/5] |
Potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (J.2.U1, J.2.U2.) [PPW_PRAK_ZAW_7] |
K_U04 [4/5] |
Potrafi racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodarować czasem zajęć oraz odpowiedzialnie organizować pracę pozaszkolną ucznia w młodszym wieku szkolnym, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku (J.2.U1, J.2.U2.) [PPW_PRAK_ZAW_8] |
K_U13 [4/5] |
Potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej oraz swoich podopiecznych (J.2.U1.) [PPW_PRAK_ZAW_9] |
K_U15 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Raport z przebiegu ciągłej praktyki zawodowej [PPW_PRAK_ZAW_w_1] | W raporcie powinny zostać określone zadania i czynności studenta, wykonywane w trakcie realizacji praktyki zawodowej w wybranej placówce oświatowej. |
PPW_PRAK_ZAW_1 |
Dokumentacja praktyk (dzienniczek) [PPW_PRAK_ZAW_w_2] | Dokumentacja powinna zawierać: zajęcia hospitowane (notatki z obserwacji pracy nauczyciela, u którego odbywa się praktyka); uwagi i spostrzeżenia wynikające z obserwacji zachowania się dzieci (ważne uroczystości, wyjścia do kina, teatru, spotkania z zaproszonymi gośćmi, itp.); scenariusze samodzielnie prowadzonych przez studenta zajęć (sprawdzone i zatwierdzone do realizacji przez opiekuna praktyki wyznaczonego w placówce). |
PPW_PRAK_ZAW_10 |
Rejestr frekwencji [PPW_PRAK_ZAW_w_3] | Student potwierdza wysoką frekwencją w zajęciach praktycznych, własnym zaangażowaniem w zaplanowane do realizacji działania, potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. |
PPW_PRAK_ZAW_11 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
praktyka [PPW_PRAK_ZAW_fs_1] | Nauczyciel akademicki zaznajamia studenta z programem praktyki i trybem jej odbywania oraz zaliczania, a także sprawuje nadzór merytoryczny i organizacyjny nad przebiegiem praktyk, a w szczególności czuwa nad zgodnością realizacji praktyki z jej programem i celami, poprzez dokonywanie hospitacji osobistych bądź telefonicznych. |
60 | Przygotowanie dokumentacji praktyk (dzienniczka) wraz z własnymi spostrzeżeniami oraz scenariuszami zajęć, a także raportu z przebiegu ciągłej praktyki zawodowej. |
10 |
Raport z przebiegu ciągłej praktyki zawodowej [PPW_PRAK_ZAW_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |