Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2020

Nazwa modułu: Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
Kod modułu: PPW_MET_PK
Kod programu: W3-NMPP19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot pozwala na uzyskanie wiedzy z zakresu zaburzeń rozwoju, niepowodzeń dydaktycznych i trudności wychowawczych. Umożliwia zdobycie umiejętności poprawnego diagnozowania poziomu rozwoju dzieci oraz ustalenie przyczyn trudności w uczeniu się. Student zyskuje umiejętność trafnego doboru metod pracy z dziećmi wymagającymi interwencji terapeutycznej. Zdobywa umiejętności konstruowania programów terapii, obiektywnego oceniania jej przebiegu i efektów, właściwego prowadzenia dokumentacji.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka a w szczególności teorie, koncepcje i modele specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych –medyczne, społeczne, biopsychospołeczne, w tym ADHD, ryzyka dysleksji, trudności związanych z nabywaniem umiejętności arytmetycznych, niepełnosprawności intelektualnej i innych zaburzeń ruchowych. Student zna założenia, zasady i klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym. Posiada również wiedzę na temat teorii, klasyfikacji, przyczyn i przejawów trudności w rozwoju, uczeniu się i zachowaniu u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; (F.W1, (F.W3, F.W4). [PPW_MET_PK _1]
K_W03 [5/5]
Zna główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące ze względu na uwarunkowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym wynikających z przyczyn biopsychospołecznych, przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego. Opanował cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia (F.W2, F.W6). [PPW_MET_PK _2]
K_W04 [5/5]
Student przyswoił zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji. W szczególności teoretyczne podstawy, cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji włączającej (F.W5). [PPW_MET_PK _3]
K_W06 [4/5]
Student potrafi rozpoznawać potrzeby i możliwości dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy naprawcze. W głównej mierze rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia; Student potrafi również dokonać oceny funkcjonalnej składników zdrowia i niektórych powiązanych z nim warunków dobrostanu i środowiska dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym, w tym dziecka z niepełnosprawnością, wykorzystując klasyfikacje i narzędzia diagnostyczne, w tym ICF, ICD i DSM; Umiejętnie ocenia skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym (F.U1, F.U2, F.U3). [PPW_MET_PK _4]
K_U02 [5/5]
Student potrafi współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych. W szczególności współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi; Ponadto potrafi współpracować z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia (F.U4, F.U5). [PPW_MET_PK _5]
K_U19 [5/5]
Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym z rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej. Tym samym jest gotów do przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi (F.K2). [PPW_MET_PK _6]
K_K03 [5/5]
Student jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka. Jest przygotowany do przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi (F.K1). [PPW_MET_PK _7]
K_K01 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin zgodnie z ustaleniami w sylabusie [PPW_MET_PK _w_1]
Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów.
PPW_MET_PK _1 PPW_MET_PK _2 PPW_MET_PK _3
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_PK _w_2]
Prowadzenie wybranych ćwiczeń rozwijających zaburzone obszary rozwoju dziecka w sytuacjach symulowanych.
PPW_MET_PK _2 PPW_MET_PK _3 PPW_MET_PK _4 PPW_MET_PK _5 PPW_MET_PK _6 PPW_MET_PK _7
Dyskusja [PPW_MET_PK _w_3]
Autorefleksja na temat wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych podczas pracy korekcyjno-wyrównawczej.
PPW_MET_PK _4 PPW_MET_PK _5 PPW_MET_PK _6 PPW_MET_PK _7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_MET_PK _fns_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
10
Student przygotowuje się do egzaminu i zapoznaje z literaturą podstawową i uzupełniającą.
20 Egzamin zgodnie z ustaleniami w sylabusie [PPW_MET_PK _w_1]
ćwiczenia [PPW_MET_PK _fns_2]
Metoda uczenia się we współpracy, metoda symulacyjna, dyskusja
20
Student przygotowuje się do grupowych konsultacji dotyczących mikronauczania (samodzielna analiza zalecanej literatury). Student przygotowuje się do prowadzenia wybranych zadań ( metoda symulacyjna)
40 Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_PK _w_2] Dyskusja [PPW_MET_PK _w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)