Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2020

Nazwa modułu: | Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych |
---|---|
Kod modułu: | PPW_MET_PK |
Kod programu: | W3-NMPP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Przedmiot pozwala na uzyskanie wiedzy z zakresu zaburzeń rozwoju, niepowodzeń dydaktycznych i trudności wychowawczych. Umożliwia zdobycie umiejętności poprawnego diagnozowania poziomu rozwoju dzieci oraz ustalenie przyczyn trudności w uczeniu się. Student zyskuje umiejętność trafnego doboru metod pracy z dziećmi wymagającymi interwencji terapeutycznej. Zdobywa umiejętności konstruowania programów terapii, obiektywnego oceniania jej przebiegu i efektów, właściwego prowadzenia dokumentacji. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka a w szczególności teorie, koncepcje i modele specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych –medyczne, społeczne, biopsychospołeczne, w tym ADHD, ryzyka dysleksji,
trudności związanych z nabywaniem umiejętności arytmetycznych, niepełnosprawności intelektualnej i innych zaburzeń ruchowych. Student zna założenia, zasady i klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym. Posiada również wiedzę na temat teorii, klasyfikacji, przyczyn i przejawów trudności w rozwoju, uczeniu się i zachowaniu u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; (F.W1, (F.W3, F.W4). [PPW_MET_PK _1] |
K_W03 [5/5] |
Zna główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące ze względu na uwarunkowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym wynikających z przyczyn biopsychospołecznych, przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego. Opanował cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w
procesie wychowania i kształcenia (F.W2, F.W6). [PPW_MET_PK _2] |
K_W04 [5/5] |
Student przyswoił zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji.
W szczególności teoretyczne podstawy, cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji
włączającej (F.W5). [PPW_MET_PK _3] |
K_W06 [4/5] |
Student potrafi rozpoznawać potrzeby i możliwości dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy naprawcze. W głównej mierze rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz określić optymalne
sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia; Student potrafi również dokonać oceny funkcjonalnej składników zdrowia i niektórych powiązanych z nim warunków dobrostanu i środowiska dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym, w tym dziecka z niepełnosprawnością, wykorzystując klasyfikacje i narzędzia diagnostyczne, w tym ICF, ICD i DSM; Umiejętnie ocenia skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym (F.U1, F.U2, F.U3). [PPW_MET_PK _4] |
K_U02 [5/5] |
Student potrafi współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych. W szczególności współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi; Ponadto potrafi współpracować z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia (F.U4, F.U5). [PPW_MET_PK _5] |
K_U19 [5/5] |
Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym z rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej. Tym samym jest gotów do przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami
rozwojowymi lub edukacyjnymi (F.K2). [PPW_MET_PK _6] |
K_K03 [5/5] |
Student jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka. Jest przygotowany do przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi (F.K1). [PPW_MET_PK _7] |
K_K01 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin zgodnie z ustaleniami w sylabusie [PPW_MET_PK _w_1] | Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów. |
PPW_MET_PK _1 |
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_PK _w_2] | Prowadzenie wybranych ćwiczeń rozwijających zaburzone obszary rozwoju dziecka w sytuacjach symulowanych. |
PPW_MET_PK _2 |
Dyskusja [PPW_MET_PK _w_3] | Autorefleksja na temat wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych podczas pracy korekcyjno-wyrównawczej. |
PPW_MET_PK _4 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_MET_PK _fns_1] | Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
10 | Student przygotowuje się do egzaminu i zapoznaje z literaturą podstawową i uzupełniającą. |
20 |
Egzamin zgodnie z ustaleniami w sylabusie [PPW_MET_PK _w_1] |
ćwiczenia [PPW_MET_PK _fns_2] | Metoda uczenia się we współpracy, metoda symulacyjna, dyskusja |
20 | Student przygotowuje się do grupowych konsultacji dotyczących mikronauczania (samodzielna analiza zalecanej literatury). Student przygotowuje się do prowadzenia wybranych zadań ( metoda symulacyjna) |
40 |
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_PK _w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |