Polisensoryczna analiza i interpretacja tekstu literackiego w edukacji i terapii
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2020

Nazwa modułu: | Polisensoryczna analiza i interpretacja tekstu literackiego w edukacji i terapii |
---|---|
Kod modułu: | PPW_PA |
Kod programu: | W3-NMPP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł zawiera poszerzone treści z zakresu polisensorycznej analizy i interpretacji tekstu literackiego w edukacji i terapii. Celem zajęć jest zapoznanie studenta ze strategią VAKT i przygotowanie go do stosowania tej strategii w trakcie działań edukacyjnych dotyczących analizy tekstu. Zajęcia realizowane w ramach modułu przygotują studenta do dokonywania świadomych wyborów literatury stosowanej dla rozwoju potencjału intelektualnego
ucznia oraz kompetencji emocjonalnych własnych i wychowanka. Zajęcia w formie wykładowej i ćwiczeniowej oraz praca własna studenta mają doprowadzić do uzyskania zakładanych efektów kształcenia modułu. |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna przesłanki stosowalności analizy i interpretacji polisensorycznej (oparte na zastosowaniu metod: improwizacji, inscenizacji, dramy i przekładu intersemiotycznego); rozumie koncepcję VAKT i potrafi metodycznie zaplanować zajęcia realizowane tą strategią (C.W1.); [PPW_ PA_ 1] |
K_W10 [5/5] |
Student potrafi zaplanować spersonalizowane zajęcia realizowane strategią VAKT uwzględniając potrzeby, możliwości i uzdolnienia modalnościowe dzieci (C.U1, C.U2); [PPW_ PA_ 2] |
K_U02 [5/5] |
Student potrafi dostrzec wartość literatury pięknej dla aktualizacji potencjalności intelektualnej oraz kompetencji emocjonalnych własnych i wychowanka; potrafi odnaleźć materiał literacki odpowiadający preferencjom ucznia (umie organizować polisensoryczne odkrywanie „sensu dla siebie” i wykorzystać sytuacje ekspresyjne dla podjęcia autorefleksji) (C.U3, C.U5, C.U6); [PPW_ PA_ 3] |
K_U07 [4/5] |
Student jest gotów formować zainteresowania czytelnicze ucznia i promować najwybitniejsze utwory literackie, będące spuścizną kanonu literatury pięknej oraz biblioterapeutycznej (C.K1, C.K2). [PPW_ PA_ 4] |
K_K02 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium 1, Kolokwium 2 [PPW_PA_ w_1] | Kolokwium 1 - Kolokwium pisemne z zakresu znajomości idei Howarda Gardnera i Susan
Kovalik oraz umiejętności wskazania cech dystynktywnych istniejących modalności oraz
zasad paidialnych
Kolokwium 2 - Sprawdzenie znajomości podstawowych metod interpretacji tekstu, opartych na
aktywności polisensorycznej (improwizacja, inscenizacja, drama, przekład intersemiotyczny) |
PPW_ PA_ 1 |
Prezentacja ekspresyjna [PPW_PA_w_2] | Przygotowanie polisensorycznej analizy dzieła literackiego (wybór wykładowcy) z
wyodrębnieniem węzła metaforycznego utworu, wokół którego zaprogramowane zostanie
działanie ekspresyjne. Działania te zaprojektuje student samodzielnie oraz zaprezentuje je
podczas warsztatu organizowanego z całą grupą ćwiczeniową. |
PPW_ PA_ 2 |
Dyskusja [PPW_PA_w_3] | Udział w dyskusji na temat przygotowanych interpretacji dzieł literackich, prezentacja
krytycznej analizy strategii zastosowanych przez pozostałych studentów oraz motywacji
wyłonienia określonych węzłów metaforycznych utworów (w ujęciu stymulującym,
wspierającym i terapeutycznym). |
PPW_ PA_ 3 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_ PA_ fns_ 1] | Metoda wykładu interaktywnego
z wykorzystaniem poglądowych prezentacji
multimedialnych |
10 | Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; opanowanie zakresu treści przekazywanych
podczas wykładów i umiejętności krytycznego ich wykorzystania; przygotowanie do kolokwiów |
10 |
Kolokwium 1, Kolokwium 2 [PPW_PA_ w_1] |
ćwiczenia [PPW_ PA fns 2] | Dyskusja, metoda eksponująca, metoda
problemowa, warsztat ekspresyjny |
20 | Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie się do dyskusji; przygotowanie warsztatowych prezentacji ekspresyjnych wg idei VAK |
20 |
Prezentacja ekspresyjna [PPW_PA_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |