Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2020

Nazwa modułu: Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi
Kod modułu: PPW_TRUDN
Kod programu: W3-NMPP19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2027/2028
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
W ramach prowadzonych zajęć chodzi o zapoznanie słuchaczy ze specyfiką organizacji pracy z wychowankami z trudnościami wychowawczymi. Zajęcia umożliwiają pogłębienie wiedzy na temat istoty, źródeł, uwarunkowań - czynników endogennych i egzogennych - trudności wychowawczych, działań w kierunku ich wykrycia i likwidacji w różnych fazach zaawansowania (określenie rodzaju, jakości i stopnia występujących problemów). Ponadto pomagają w planowaniu i realizacji pracy z dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze poprzez wdrażanie studentów do przemyślanych i zorganizowanych działań pod kątem opieki nad dziećmi o zróżnicowanym poziomie trudności wychowawczych - rozpoznanie warunków funkcjonowania i możliwości wychowanków; dobór metod i technik, form oraz ćwiczeń stymulujących, wspierających zmianę zachowania i przydatnych podczas prowadzenia działań terapeutyczno-wychowawczych.
Wymagania wstępne:
Osiągnięte efekty uczenia się z zakresu modułów: teoria wychowania, psychologia rozwojowa.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka. W szczególności teorie, koncepcje i modele specjalnych potrzeb rozwojowych – społeczne, biopsychospołeczne, w tym ADHD; (F.W1). [PPW_TRUDN _1]
K_W03 [3/5]
Student zna główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące (F.W2). [PPW_TRUDN _2]
K_W04 [3/5]
Student ma wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur, i dobrych praktyk stosowanych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej w pracy z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi. Ponadto zna założenia, zasady i klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym (F.W3). [PPW_TRUDN _3]
K_W10 [3/5]
Student potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych (F.U3). [PPW_TRUDN _4]
K_U09 [3/5]
Student umiejętnie tworzy sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, potrafi analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia poprzez współpracę z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi (F.U4). [PPW_TRUDN _5]
K_U10 [3/5]
Student potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci lub uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem, potrafi oceniać skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym (F.U3). [PPW_TRUDN _6]
K_U11 [3/5]
Student rozwija kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów (F.U2). [PPW_TRUDN _7]
K_U07 [2/5]
Student jest gotów do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki (F.K2). [PPW_TRUDN _8]
K_K01 [2/5] K_K02 [2/5]
Student jest gotów do projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości; Równocześnie jest zdolny do przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi (F.K2) [PPW_TRUDN _9]
K_K07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [PPW_TRUDN_w_1]
opracowanie (indywidualne/w grupach), przedstawienie i omówienie zagadnień teoretycznych i praktycznych w zakresie organizacji pracy z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi
PPW_TRUDN _1 PPW_TRUDN _2 PPW_TRUDN _3 PPW_TRUDN _4 PPW_TRUDN _5 PPW_TRUDN _6 PPW_TRUDN _7 PPW_TRUDN _8 PPW_TRUDN _9
dyskusja [PPW_TRUDN_w_2]
dyskusja wokół prezentowanych zagadnień
PPW_TRUDN _4 PPW_TRUDN _5 PPW_TRUDN _6 PPW_TRUDN _7 PPW_TRUDN _8 PPW_TRUDN _9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PPW_TRUDN _fns_1]
analiza i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień przy wykorzystaniu metod podających (praca z tekstem, pogadanka); metod symulacyjnych; metod samodzielnego dochodzenia do wiedzy; metod oglądowych (pokaz prezentacja); zaprezentowanie studenckich rozwiązań organizacyjnych w zakresie pracy z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi
10
samodzielny wybór i dobór tekstów i materiałów, przydatnych do przygotowania zadania; przedstawienie propozycji rozwiązań
20 prezentacja [PPW_TRUDN_w_1] dyskusja [PPW_TRUDN_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)