Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2020

Nazwa modułu: Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III
Kod modułu: PPW_MET_EDMUZ_1
Kod programu: W3-NMPP19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Metodyki edukacji muzycznej w przedszkolu i kl. I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu nauczania edukacji muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację muzyczną w przedszkolu. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach ćwiczeń i pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do działań praktycznych
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student prezentuje wiedzę z zakresu metodyki nauczania muzyki potrzebną do prowadzenia zajęć muzycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym; zna istotę aktywnego słuchania muzyki B. Strauss; posiada wiedzę do prowadzenia zajęć o zróżnicowanym poziomie dydaktycznym i w różnych grupach wiekowych w przedszkolu. Absolwent zna i rozumie zasady projektowania zabaw rytmiczno-umuzykalniających dla dzieci.(E.7.W1) [PPW_MET_EDMUZ_1]
K_W10 [4/5] K_W13 [4/5]
Student zna współczesne systemy wychowania muzycznego w Europie (J.Dalcroze, K.Orff ,Z.Kodaly);zna formy aktywności muzycznej dziecka( śpiew i ćwiczenia mowy, gra na instrumentach muzycznych, ekspresja ruchowa, tworzenie, aktywne słuchanie muzyki)posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządu głosu i dbałości o jego higienę. Absolwent zna i rozumie sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka.(E.7.W4) [PPW_MET_EDMUZ_2]
K_W02 [4/5] K_W09 [4/5]
Student zna miejsce muzyki i znaczenie umuzykalnienia małego dziecka w przedszkolu; zna podstawę programową w przedszkolu, programy nauczania, zna różnorodne metody i formy pracy. Absolwent zna i rozumie zasady projektowania zajęć umuzykalniających zorientowanych na czerpanie przyjemności z działań podejmowanych przez dzieci ,a nie na efekt.(E.7.W3.) [PPW_MET_EDMUZ_3]
K_W02 [4/5] K_W05 [4/5]
Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu muzyki i metodyki nauczania muzyki do prowadzenia zajęć muzycznych w przedszkolu; potrafi zagrać, zaśpiewać i nauczyć piosenkę metodą ze słuchu, przeprowadzić ćwiczenia mowy, rytmiczne, muzyczno-ruchowe w przedszkolu; ma umiejętność prowadzenia zajęć z elementami aktywnego słuchania muzyki B. Strauss. Absolwent potrafi zachęcić dziecko do udziału w zabawach rytmiczno-umuzykalniających.(E.7.U1.) [PPW_MET_EDMUZ_4]
K_U02 [4/5] K_U03 [4/5]
Student potrafi skonstruować scenariusz zajęć muzycznych w przedszkolu dla wszystkich grup wiekowych; potrafi przeprowadzić praktycznie zajęcia muzyczne w przedszkolu; potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kulturowych oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w różnych środowiskach profesjonalnych z wykorzystaniem zdolności twórczych i rozwojem zainteresowań sztuką. Absolwent potrafi zachęcić dziecko do zainteresowania się dziełem muzycznym; diagnozować poziom zdolności muzycznych dzieci.(E.7.U4; E.7.U3) [PPW_MET_EDMUZ_5]
K_U03 [4/5] K_U04 [4/5] K_U06 [4/5]
Student jest przygotowany do pracy w przedszkolu w zakresie prowadzenia zajęć muzycznych, stosuje aktywizujące metody pracy. Student posiada umiejętność właściwej i efektywnej organizacji własnej pracy, a także indywidualnej i zespołowej. Posiada umiejętność efektywnej współpracy i integracji z nauczycielami i uczniami podczas realizacji zajęć i zadań zespołowych. Pamięta o bhp w czasie zajęć ruchowych. Posiada umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy i stosowania nowoczesnych technologii informatycznych. Korzysta z literatury przedmiotu polskich i zagranicznych autorów. Absolwent jest gotowy do aktywizowania dzieci do wspólnego uprawiania muzyki.(E.7.K2.) [PPW_MET_EDMUZ_6]
K_U03 [5/5] K_U05 [5/5] K_U08 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [PPW_MET_EDMUZ_ W_1]
Praktyczna prezentacja ciekawych ćwiczeń i propozycji metodycznych zawartych w autorskich scenariuszach
PPW_MET_EDMUZ_1 PPW_MET_EDMUZ_2 PPW_MET_EDMUZ_3 PPW_MET_EDMUZ_4 PPW_MET_EDMUZ_5 PPW_MET_EDMUZ_6
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_EDMUZ_W_2]
Metodyczne ujęcie zagadnień merytorycznych z zakresu muzyki w sposób przystępny dla dzieci w wieku przedszkolnym na podane tematy z uwzględnieniem form aktywności muzycznej.
PPW_MET_EDMUZ_1 PPW_MET_EDMUZ_2 PPW_MET_EDMUZ_3 PPW_MET_EDMUZ_4 PPW_MET_EDMUZ_5
Praca pisemna-scenariusz zajęć [PPW_MET_EDMUZ_W_3]
Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, metod, form pracy stosowanych w edukacji muzycznej ujętej w scenariuszu dla przedszkola.
PPW_MET_EDMUZ_3 PPW_MET_EDMUZ_4 PPW_MET_EDMUZ_5 PPW_MET_EDMUZ_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PPW_MET_EDMUZ_fns_1]
prezentacja zagadnień związanych z treściami przedmiotu, praktyczna realizacja treści ćwiczeń; scenariusz i przeprowadzenie zajęć muzycznych w przedszkolu w symulacji metodycznej
20
lektura obowiązkowa i uzupełniająca, aktywność na zajęciach, opracowanie i przygotowanie do przeprowadzenia: ćwiczeń rytmicznych, muzyczno-ruchowych, wokalnego i instrumentalnego repertuaru piosenek, konstrukcji scenariusza zajęć muzycznych w przedszkolu
40 prezentacja [PPW_MET_EDMUZ_ W_1] Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_EDMUZ_W_2] Praca pisemna-scenariusz zajęć [PPW_MET_EDMUZ_W_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)