Praktyka nauczycielska z chemii w SP, tutoring I Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2020

Nazwa modułu: Praktyka nauczycielska z chemii w SP, tutoring I
Kod modułu: W4-MT-S1-20-PNCh1
Kod programu: W4-S1MT19.2020
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem śródrocznej praktyki dydaktycznej prowadzonej w szkole podstawowej jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno–wychowawczą nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy VII - VIII szkoły podstawowej) oraz konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu chemii, dydaktyki ogólnej i dydaktyki chemii z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. W trakcie praktyki następuje kształtowanie podstawowych kompetencji dydaktycznych poprzez: - zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której odbywana jest praktyka dydaktyczna, w szczególności poznanie realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, różnych pracowników - uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji; - obserwowanie aktywności uczniów oraz wszelkich czynności podejmowanych przez nauczyciela szkoły w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć); - współdziałanie z nauczycielem i prowadzącym zajęcia w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji chemii; - pełnienie roli nauczyciela, w szczególności planowanie lekcji chemii na II etapie edukacyjnym, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy); - odpowiednie reagowanie na uwagi dotyczące przygotowania oraz prowadzenia lekcji. W module tym przewiduje się również personalizację procesu kształcenia przyszłego nauczyciela chemii budowaną w oparciu o indywidualną opiekę nad studentem (tutoring): - diagnozowanie mocnych i słabych stron studenta jako przyszłego nauczyciela; - wspomaganie studentów w planowaniu i realizacji zadań o charakterze samorozwojowym; - indywidualne doradztwo metodyczne.
Wymagania wstępne:
Praktyka nauczycielska z matematyki w SP I
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły; rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole [PNCh1_1]
KN_W06 [2/5] KN_U01 [2/5]
potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej [PNCh1_2]
KN_W03 [3/5] KN_W07 [3/5] KN_W14 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U10 [3/5]
potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć [PNCh1_3]
KN_W14 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U08 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K03 [3/5]
potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk [PNCh1_4]
KN_W04 [3/5] KN_W06 [3/5] KN_W15 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U13 [3/5]
jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych [PNCh1_5]
KN_W03 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
aktywność na zajęciach [PNCh1_w_1]
weryfikacja umiejętności konfrontowania nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki chemii (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną, współdziałania (z prowadzącym zajęcia, nauczycielem szkoły ćwiczeń oraz pozostałymi studentami) w toku przygotowywania lekcji, obserwowania lekcji pozostałych studentów oraz formułowania trafnych uwag i propozycji zastosowania innych rozwiązań
PNCh1_1 PNCh1_2 PNCh1_3 PNCh1_4 PNCh1_5
prace pisemne [PNCh1_w_2]
weryfikacja umiejętności obserwowania - notatka hospitacyjna oraz planowania i przygotowywania lekcji chemii– scenariusz (konspekt) lekcji
PNCh1_2 PNCh1_4 PNCh1_5
samodzielne prowadzenie lekcji chemii [PNCh1_w_3]
weryfikacja umiejętności samodzielnego prowadzenia lekcji chemii (II etap edukacyjny), dostrzegania i poprawnego omawiania istotnych jej momentów oraz odpowiedniego reagowanie na uwagi dotyczące prowadzenia lekcji
PNCh1_2 PNCh1_3 PNCh1_4 PNCh1_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PNCh1_fs_1]
obserwacja lekcji prowadzonych przez nauczyciela oraz studentów, analiza lekcji w toku dyskusji, samodzielne prowadzenie przez studentów lekcji chemii
30
opracowywanie notatki hospitacyjnej, przygotowanie lekcji własnych – scenariusz (konspekt), przygotowanie się do samodzielnego prowadzenia lekcji chemii
15 aktywność na zajęciach [PNCh1_w_1] prace pisemne [PNCh1_w_2] samodzielne prowadzenie lekcji chemii [PNCh1_w_3]
tutoring [PNCh1_fs_2]
spotkania indywidualne
2
integrowanie wiedzy z chemii oraz dydaktyki chemii z praktyką
10 aktywność na zajęciach [PNCh1_w_1] prace pisemne [PNCh1_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)