Praktyka nauczycielska z chemii w SP, tutoring I
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2020
Nazwa modułu: | Praktyka nauczycielska z chemii w SP, tutoring I |
---|---|
Kod modułu: | W4-MT-S1-20-PNCh1 |
Kod programu: | W4-S1MT19.2020 |
Semestr: | semestr letni 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Celem śródrocznej praktyki dydaktycznej prowadzonej w szkole podstawowej jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno–wychowawczą nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy VII - VIII szkoły podstawowej) oraz konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu chemii, dydaktyki ogólnej i dydaktyki chemii z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
W trakcie praktyki następuje kształtowanie podstawowych kompetencji dydaktycznych poprzez:
- zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której odbywana jest praktyka dydaktyczna, w szczególności poznanie realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, różnych pracowników - uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
- obserwowanie aktywności uczniów oraz wszelkich czynności podejmowanych przez nauczyciela szkoły w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć);
- współdziałanie z nauczycielem i prowadzącym zajęcia w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji chemii;
- pełnienie roli nauczyciela, w szczególności planowanie lekcji chemii na II etapie edukacyjnym, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy);
- odpowiednie reagowanie na uwagi dotyczące przygotowania oraz prowadzenia lekcji.
W module tym przewiduje się również personalizację procesu kształcenia przyszłego nauczyciela chemii budowaną w oparciu o indywidualną opiekę nad studentem (tutoring):
- diagnozowanie mocnych i słabych stron studenta jako przyszłego nauczyciela;
- wspomaganie studentów w planowaniu i realizacji zadań o charakterze samorozwojowym;
- indywidualne doradztwo metodyczne. |
Wymagania wstępne: | Praktyka nauczycielska z matematyki w SP I |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły; rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole [PNCh1_1] |
KN_W06 [2/5] KN_U01 [2/5] |
potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej [PNCh1_2] |
KN_W03 [3/5] KN_W07 [3/5] KN_W14 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U10 [3/5] |
potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć [PNCh1_3] |
KN_W14 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U08 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K03 [3/5] |
potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk [PNCh1_4] |
KN_W04 [3/5] KN_W06 [3/5] KN_W15 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U13 [3/5] |
jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych [PNCh1_5] |
KN_W03 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K07 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność na zajęciach [PNCh1_w_1] | weryfikacja umiejętności konfrontowania nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki chemii (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną, współdziałania (z prowadzącym zajęcia, nauczycielem szkoły ćwiczeń oraz pozostałymi studentami) w toku przygotowywania lekcji, obserwowania lekcji pozostałych studentów oraz formułowania trafnych uwag i propozycji zastosowania innych rozwiązań |
PNCh1_1 PNCh1_2 PNCh1_3 PNCh1_4 PNCh1_5 |
prace pisemne [PNCh1_w_2] | weryfikacja umiejętności obserwowania - notatka hospitacyjna oraz planowania i przygotowywania lekcji chemii– scenariusz (konspekt) lekcji |
PNCh1_2 PNCh1_4 PNCh1_5 |
samodzielne prowadzenie lekcji chemii [PNCh1_w_3] | weryfikacja umiejętności samodzielnego prowadzenia lekcji chemii (II etap edukacyjny), dostrzegania i poprawnego omawiania istotnych jej momentów oraz odpowiedniego reagowanie na uwagi dotyczące prowadzenia lekcji |
PNCh1_2 PNCh1_3 PNCh1_4 PNCh1_5 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
praktyka [PNCh1_fs_1] | obserwacja lekcji prowadzonych przez nauczyciela oraz studentów, analiza lekcji w toku dyskusji, samodzielne prowadzenie przez studentów lekcji chemii |
30 | opracowywanie notatki hospitacyjnej, przygotowanie lekcji własnych – scenariusz (konspekt), przygotowanie się do
samodzielnego prowadzenia lekcji chemii |
15 | aktywność na zajęciach [PNCh1_w_1] prace pisemne [PNCh1_w_2] samodzielne prowadzenie lekcji chemii [PNCh1_w_3] |
tutoring [PNCh1_fs_2] | spotkania indywidualne |
2 | integrowanie wiedzy z chemii oraz dydaktyki chemii z praktyką |
10 | aktywność na zajęciach [PNCh1_w_1] prace pisemne [PNCh1_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |