Programy wychowawcze i profilaktyczne w edukacji Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020

Nazwa modułu: Programy wychowawcze i profilaktyczne w edukacji
Kod modułu: PS_D4_PWP
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł przedmiotu Programy wychowawcze I profilaktyczne w edukacji umożliwia zdobycie wiedzy z zakresu konstruowania szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych, szczegółowych programów profilaktycznych, ich podstaw prawnych i merytorycznych. W trakcie zajęć student kształtuje umiejętności konstruowania programów I ich wdrażania w systemie edukacji włączającej, poprzez pomysł własny. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie konteksty wychowania: kulturę i współczesne media; istotę programu wychowawczego szkoły; pojęcia stylów i postaw wychowawczych w przedszkolu i szkole, postaw nauczycieli, dzieci i uczniów; cechy środowiska kształcenia i wychowania; zasady życia społecznego i wychowania [PS_D4_PWP_1]
K_W01 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie uwarunkowania agresji i przemocy w szkole; pojęcia przemocy symbolicznej, przemocy dorosłych i przemocy rówieśniczej; zachowania ryzykowne (tradycyjne i nowoczesne), uwarunkowania podejmowania tych zachowań oraz zachowania ryzykowne online i offline; problematykę uzależnienia i zagrożenia uzależnieniem [PS_D4_PWP_2]
K_W02 [4/5]
W zakresie umiejętności społecznych absolwent potrafi rozpoznać relacje społeczne w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej; diagnozować potrzeby, oczekiwania i zasoby podmiotów życia przedszkolnego i szkolnego; określić cele podejmowanych działań wychowawczych w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej, konstruować programy wychowawcze oraz dokonywać ich ewaluacji [PS_D4_PWP_3]
K_U07 [4/5] K_U08 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi diagnozować zachowania świadczące o wystąpieniu konfliktu w grupie zróżnicowanej; rozpoznać przyczyny agresji i przemocy w przedszkolu i szkole oraz podejmować działania profilaktyczne; odróżnić sprawcę od ofiary przemocy [PS_D4_PWP_4]
K_U02 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi budować programy kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych [PS_D4_PWP_5]
K_U08 [5/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej [PS_D4_PWP_6]
K_K02 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [PS_D4_PWP_w_1]
forma pisemna; znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu
PS_D4_PWP_1 PS_D4_PWP_2
Projekt [PS_D4_PWP_w_2]
Skonstruowanie i wdrożenie programu wychowawczo-profilaktycznego w systemie edukacji włączającej – projekt grupowy
PS_D4_PWP_3 PS_D4_PWP_4 PS_D4_PWP_5 PS_D4_PWP_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_D4_PWP_fns_1]
Metody podające metody aktywizujące metody gier dydaktycznych metoda projektu
20
Zapoznanie i przyswojenie literatury przedmiotu, przepisów prawa oświatowego, przygotowanie i realizacja projektu grupowego
40 Kolokwium [PS_D4_PWP_w_1] Projekt [PS_D4_PWP_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)