Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną_1 Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020

Nazwa modułu: Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną_1
Kod modułu: PS_NI_MUZ_E2
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Opis:
Celem prowadzonego modułu będzie zapoznanie studentów z wymaganiami organizacyjno-prawnymi pracy z uczniem z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. Istotnym elementem jest zapoznanie studentów z podstawą programową dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. Student w czasie prowadzenia modułu potrafi stworzyć tygodniowe, miesięczne plany pracy w oparciu o przeprowadzoną wcześniej diagnozę funkcjonalną ucznia. Student potrafi przygotować pomoc dydaktyczną, jako przydatnego środka dydaktycznego.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metodykę wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek systemu oświaty, na różnych etapach edukacyjnych; podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy [PS_NI_MUZ_E2_1]
K_W10 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia i opracowywanie oraz modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego; specjalistyczne metody rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych; zasady organizowania przestrzeni szkolnej oraz optymalnego stanowiska pracy; rolę współpracy z rodziną, nauczycielami i specjalistami; [PS_NI_MUZ_E2_2]
K_W05 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować metodykę wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek systemu oświaty, na różnych etapach edukacyjnych; realizować podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy [PS_NI_MUZ_E2_3]
K_U07 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent gotów jest do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy [PS_NI_MUZ_E2_4]
K_K02 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie pisemne [PS_NI_MUZ_E2_w_1]
Test pytań otwartych obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia w obrębie tego przedmiotu
PS_NI_MUZ_E2_1 PS_NI_MUZ_E2_2 PS_NI_MUZ_E2_3
Mikronauczanie- realizacja projektu [PS_NI_MUZ_E2_w_2]
Realizacja projektu – realizacja scenariusza zajęć dla uczniów uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym przygotowanego w oparciu podstawę programową
PS_NI_MUZ_E2_2 PS_NI_MUZ_E2_3 PS_NI_MUZ_E2_4
Wytwory studentów [PS_NI_MUZ_E2_w_3]
Projektowanie oraz wykonanie środków dydaktycznych zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli
PS_NI_MUZ_E2_2 PS_NI_MUZ_E2_3 PS_NI_MUZ_E2_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_NI_MUZ_E2_fns_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja)
10
Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej, przygotowanie się do egzaminu pisemnego (test pytań otwartych).
50
ćwiczenia [PS_NI_MUZ_E2_fns_2]
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (mikronauczanie, gry symulacyjne), metody praktyczne (metody ćwiczebne, metody zadań wytwórczych).
20
Analiza zalecanej literatury. Indywidualne opracowanie scenariusza zajęć (oraz jego realizacja). Przygotowanie diagnozy funkcjonalnej. Przygotowanie środków dydaktycznych.
70
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)