Wprowadzenie do pedagogiki Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020

Nazwa modułu: Wprowadzenie do pedagogiki
Kod modułu: PS_B2_WP
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem moduł Wprowadzenie do pedagogiki jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat pedagogiki jako nauki społecznej i humanistycznej oraz jej miejsca wśród innych dyscyplin naukowych. Student zostanie wprowadzony w podstawowe terminy pedagogiczne. Treści modułu dotyczyć będą również źródeł pedagogiki jako nauki oraz jej głównych doktryn. Zostanie ukazana istoty budowania teorii pedagogicznych. Dodatkowym celem modułu będzie pomoc w identyfikacji studenta z zawodem pedagoga oraz jego wdrożenie do samokształcenia. Efekty kształcenia modułu będą realizowane za pomocą wykładowej i ćwiczeniowej formy kształcenia, a także pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie pedagogikę jako dyscyplinę naukową: umiejscowienie pedagogiki wśród dziedzin nauk społecznych i humanistycznych, zakresy pedagogiki, paradygmaty pedagogiczne, podstawowe pojęcia pedagogiczne, w tym wychowania, kształcenia, edukacji i samowychowania; [PS_B2_WP_1]
K_W01 [5/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawowe teorie pedagogiczne, w tym nurty i kierunki, oraz konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice; zagadnienia pedagogiki autorytarnej i nieautorytarnej, emancypacji i krytyczności w naukach o wychowaniu oraz antypedagogiki [PS_B2_WP_2]
K_W02 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty [PS_B2_WP_3]
K_U02 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi rozpoznawać i identyfikować style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych [PS_B2_WP_4]
K_U06 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej [PS_B2_WP_5]
K_K05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PS_B2_WP_w_1]
Przedmiot: Wprowadzenie do pedagogiki kończy się egzaminem ustnym lub pisemnym obejmującym znaczną część treści /działań zmierzających do osiągnięcia efektów uczenia się w obrębie tego przedmiotu.
PS_B2_WP_1 PS_B2_WP_2 PS_B2_WP_3
Kolokwium pisemne [PS_B2_WP_w_2]
W ramach ćwiczeń przewidziane jest kolokwium z zakresu podstawowych pojęć pedagogicznych, kontekstów pedagogiki, jako nauki.
PS_B2_WP_1 PS_B2_WP_3 PS_B2_WP_4 PS_B2_WP_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_B2_WP_fns_1]
Metoda asymilacji wiedzy (wykład z prezentacją multimedialną)
10
Student przygotowuje się do egzaminu.
50 Egzamin [PS_B2_WP_w_1]
ćwiczenia [PS_B2_WP_fns_2]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda przypadków, burza mózgów); metody praktyczne (metody ćwiczebne)
10
Student przygotowuje się do zaliczenia pisemnego.
20 Kolokwium pisemne [PS_B2_WP_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)