Problemy dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020

Nazwa modułu: Problemy dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod modułu: PS_NI_D_C4
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Problemy dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną to moduł, którego celem jest poznanie specyfiki funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w wieku dorosłym, z uwzględnieniem różnych obszarów dorosłego życia oraz osobowych i środowiskowych uwarunkowań. W ramach modułu omawiane będą zagadnienia związane z pełnieniem ról społecznych, formami mieszkalnictwa oraz zatrudnieniem. Treści modułu obejmować będą również problematykę seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie znaczenie udziału osób dorosłych z niepełnosprawnościami w życiu obywatelskim i projektowania przestrzeni informacyjnej i materialnej, z uwzględnieniem zróżnicowanych możliwości intelektualnych odbiorców [PS_NI_D_C4_1]
K_W13 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie szczególne problemy osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin; koncepcję vulnerability oraz jej praktyczne implikacje w zakresie systemu edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną; zachowania dewiacyjne i pseudodewiacyjne w kontekście niepełnosprawności intelektualnej; problem marginalizacji i wykluczenia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin [PS_NI_D_C4_2]
K_W05 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zaprojektować program wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną [PS_NI_D_C4_3]
K_U11 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do zachowania zasad etyki zawodowej [PS_NI_D_C4_4]
K_K01 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PS_NI_D_C4_w_1]
Przedmiot: Problemy dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną kończy się egzaminem ustnym lub pisemnym obejmującym znaczną część treści /działań zmierzających do osiągnięcia efektów uczenia się w obrębie tego przedmiotu.
PS_NI_D_C4_1 PS_NI_D_C4_2 PS_NI_D_C4_3
Zaliczenie pisemne [PS_NI_D_C4_w_2]
W ramach ćwiczeń przewidziany jest projekt pisemny z zakresu problemów dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną
PS_NI_D_C4_1 PS_NI_D_C4_2 PS_NI_D_C4_3 PS_NI_D_C4_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_NI_D_C4_fns_1]
Metoda asymilacji wiedzy (wykład z prezentacją multimedialną)
20
Student przygotowuje się do egzaminu
40 Egzamin [PS_NI_D_C4_w_1]
ćwiczenia [PS_NI_D_C4_fns_2]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, burza mózgów, mikronauczanie)
20
Student przygotowuje projekt pisemny
40 Zaliczenie pisemne [PS_NI_D_C4_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)