Pracownia II Działania interdyscyplinarne 2
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: | Pracownia II Działania interdyscyplinarne 2 |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_PWINTE_09_2 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2020 |
Semestr: | semestr letni 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | II część modułu - przygotowuje do świadomego wykorzystywania własnych umiejętności (zebranych w procesie edukacji artystycznej) przy wypracowywaniu metod terapii z udziałem rozmaitych technik przynależnym sztukom wizualnym. Oprócz rozwoju własnej tożsamości, praca w pracowni daje szansę łączenia już nabytych doświadczeń z zakresu działań artystycznych i poszerzanej w toku studiów wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki etc. Realizacje pracowniane mają zwiększyć umiejętności właściwego obserwowania postawy nie tylko własnej, ale też pewnego rodzaju wyczulenia, wrażliwości na ekspresję osób poddawanych terapii przez sztukę. Zadania mają pomóc w formułowaniu trafnych wniosków oraz pogłębionej refleksji w odbiorze rezultatów ekspresji plastycznej osób poddawanych arteterapii. Zadania realizowane w ramach modułu pomogą dobierać w sposób nowatorski oraz stosować w praktyce przyszłego terapeuty metody pracy z udziałem różnych form ekspresji twórczej i środków artystycznych. Różnorakie doświadczenia nabyte dzięki zajęciom w pracowni wspomogą sprawne nawiązywanie kontaktu z osobami mającymi problem z werbalnym wyrażaniem swoich myśli i emocji. Podejmowane w pracowni działania, ale również sposób ich realizacji – procesualny, wzbogacony o dokumentację kieruje na istotną refleksję w obszarze zależności pomiędzy własnymi doświadczeniami artystycznymi, a praktyką terapii za pośrednictwem sztuki.
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu 1 (semestr I pracowni) |
Literatura podstawowa: | podstawowa: Magazyny o sztuce: „Obieg” (wersja elektroniczna: obieg.pl), culture.pl, „Arteon”
Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005
Żmijewski A., Drżące ciała. Rozmowy z artystami
uzupełniająca:
Pindera A. (red.), Praktyczny poradnik dla artystów
Steliga A., Wybrane zagadnienia terapii przez sztukę osób chorych psychicznie, część II i III, ( Część trzecia to wyjaśnienia terminologiczne dotyczące najszerzej prezentowanego rodzaju terapii w części drugiej, a mianowicie arteterapii/plastykoterapii)
Świetlica Sztuki 2007-2011 – przewodnik po najważniejszych projektach edukacyjnych zrealizowanych przez CSW Kronika w latach 2007-2011, wzbogacony o bogatą dokumentację fotograficzną.
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada umiejętności komunikowania się w trakcie działań interdyscyplinarnych, jest otwarty na kontakt z innymi ludźmi, potrafi funkcjonować w grupie w sposób bezkonfliktowy z poszanowaniem opinii innych osób [_K_1] |
ART_K03 [4/5] |
W wyniku działań praktycznych nabywa umiejętność tworzenia i realizowania własnych projektów artystycznych oraz dysponowania interdyscyplinarnymi technikami i umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażania [_U_1] |
ART_U09 [3/5] |
Odwołując się do podstawowej wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu działań interdyscyplinarnych, potrafi posługiwać się technikami i narzędziami odpowiednimi do stosowanej terapii [_U_2] |
ART_U02 [3/5] |
Posiada wiedzę z zakresu technik manualnych stosowanych w obszarze działań interdyscyplinarnych, służących poprawie stanu zdrowia
[_W_1] |
ART_W06 [3/5] |
Posiada wiedzę na temat interdyscyplinarnych środków ekspresji i umiejętności warsztatowych dotyczących różnych technik i narzędzi stosowanych w terapiach artystycznych [_W_2] |
ART_W07 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Projekt [_w_1] | Weryfikacja efektów kształcenia poprzez wypowiedź ustną będzie odbywała się na bieżąco w ciągu roku akademickiego, poprzez:
1.Aktywność w konsultacjach indywidualnych, czyli nabieranie umiejętności definiowania stawianego problemu oraz rozmowy o sposobach jego rozwiąnia w praktyce artystycznej. Student werbalnie formułuje cele oraz przedstawia i broni własnej idei.
2. Aktywne uczestnictwo w dyskusji na temat ukończonych projektów własnych i innych studentów.
3.Aktywne uczestnictwo w dyskusji wokół bieżących działań artystycznych innych studentów oraz własnych przedsięwzięć.
4.Prezentacja w grupie – przedstawienie i omówienie własnej realizacji projektu.
|
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
warsztat [_fs_1] | Regularne konsultacje indywidulane dotyczące koncepcji i realizacji bieżącego zadania oraz praktyka: praktyczne wykonanie zadania (dzieła artystycznego) Dyskusja w grupie: wymiana zdań, komentarz bieżących i ukończonych realizacji Prezentacja na forum grupy realizacji własnych studenta
Obowiązkowa wizyta w miejscu, instytucji, która jest odpowiednia do preprowadzenia warsztatów (areszt, szpital, dom opieki) |
30 | Przygotowanie do każdorazowej indywidualnej konsultacji oraz postępy w praktycznym wykonywaniu pracy. Przygotowanie do dyskusji poprzez zapoznanie z pracami innych uczestników. Przygotowanie prezentacji własnych działań na forum grupy. Przygotowanie wstępnej koncepcji warsztatów po wizycie w danym miejscu |
20 |
Projekt [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |