Pracownia II Działania interdyscyplinarne 1
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: | Pracownia II Działania interdyscyplinarne 1 |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_PWINTE_09_1 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2020 |
Semestr: | semestr zimowy 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł trwa dwa semestry - część I - opisana w tym miejscu zakłada rozeznanie studenta w wykorzystywaniu własnych umiejętności (zebranych w procesie edukacji artystycznej) przy wypracowywaniu metod terapii z udziałem rozmaitych technik przynależnym sztukom wizualnym. Oprócz rozwoju własnej tożsamości, praca w pracowni daje szansę łączenia już nabytych doświadczeń z zakresu działań artystycznych i poszerzanej w toku studiów wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki etc. Realizacje pracowniane mają zwiększyć umiejętności właściwego obserwowania postawy nie tylko własnej, ale też pewnego rodzaju wyczulenia, wrażliwości na ekspresję osób poddawanych terapii przez sztukę. Zadania mają pomóc w formułowaniu trafnych wniosków oraz pogłębionej refleksji w odbiorze rezultatów ekspresji plastycznej osób poddawanych arteterapii. Zadania realizowane w ramach modułu pomogą dobierać w sposób nowatorski oraz stosować w praktyce przyszłego terapeuty metody pracy z udziałem różnych form ekspresji twórczej i środków artystycznych. Różnorakie doświadczenia nabyte dzięki zajęciom w pracowni wspomogą sprawne nawiązywanie kontaktu z osobami mającymi problem z werbalnym wyrażaniem swoich myśli i emocji. Podejmowane w pracowni działania, ale również sposób ich realizacji – procesualny, wzbogacony o dokumentację kieruje na istotną refleksję w obszarze zależności pomiędzy własnymi doświadczeniami artystycznymi, a praktyką terapii za pośrednictwem sztuki.
|
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | podstawowa: Magazyny o sztuce: „Obieg” (wersja elektroniczna: obieg.pl), culture.pl, „Arteon”
Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005
Żmijewski A., Drżące ciała. Rozmowy z artystami
uzupełniająca:
Pindera A. (red.), Praktyczny poradnik dla artystów
Steliga A., Wybrane zagadnienia terapii przez sztukę osób chorych psychicznie, część II i III, ( Część trzecia to wyjaśnienia terminologiczne dotyczące najszerzej prezentowanego rodzaju terapii w części drugiej, a mianowicie arteterapii/plastykoterapii)
Świetlica Sztuki 2007-2011 – przewodnik po najważniejszych projektach edukacyjnych zrealizowanych przez CSW Kronika w latach 2007-2011, wzbogacony o bogatą dokumentację fotograficzną.
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Wykorzystuje wyobraźnię w interdyscyplinarnych działaniach arteterapeutycznych w obszarze różnych technik artystycznych. Wykazuje się zdolnością elastycznego myślenia i dostosowywania się do zmieniających się warunków
[_K_1] |
ART_K06 [4/5] |
Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii dotyczących wykonywanych prac, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów [_U_1] |
ART_U21 [3/5] |
Gromadzi wiedzę na temat podstawowych reguł sztuki samodzielnej analizy i interpretacji dzieła angażującego różne media [_W_1] |
ART_W13 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Działaność praktyczna [_w_1] | Student ustosunkowuje się się do zadanego tematu. Po rozwinięciu autorskiej koncepcji realizuje pracę artystyczną za pomocą przedyskutowanych,dobranych w drodze konsultacji, odpowiednich środków |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
warsztat [_fs_1] | Wprowadzenie tematu przewodniego wzbogacone projekcję filmu (prezentacja ogólnie pojętego dzieła lub koncepcji artystycznejo: film, relacja z wystawy, wykład powiązany z tematem - kluczem) powiązany z hasłem. Wprowadzenie haseł pomocniczych |
30 | Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą,
Wypracowanie własnego podejścia do treści przekazywanych podczas projekcji wprowadzajacych i wypracowanie opinii, krytycznego odniesienia się do nich |
20 |
Działaność praktyczna [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |