Zagadnienia sztuki XX i XXI w 2
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: | Zagadnienia sztuki XX i XXI w 2 |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_HISXXI_07_2 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2020 |
Semestr: | semestr letni 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł składa się z dwóch semestrów. Każdy zawiera inny zakres tematyczny usystematyzowany chronologicznie. Ten moduł przeznaczony jest dla kontynuacji zagadnień. Wykłady prezentują sztukę współczesną przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Słuchacze będą mogli zaznajomić się z wiodącymi stylami i kierunkami w zakresie sztuk wizualnych na przestrzeni XX i XXI w., z dziełami i twórczością najbardziej reprezentatywnych artystów oraz poznać opiniotwórcze i kreatywne ośrodki, galerie oraz muzea. Kurs obejmuje wykłady dot. sztuki współczesnej w dwóch aspektach:
- historycznym - od abstrakcji i proklamacji ready-made do sztuki aktualnej,
- kontekstualnym – poprzez analogie i różnice (np. estetyki lub problematyki dzieła)
Aspekt historyczny proponuje uporządkowanie diachroniczne, natomiast aspekt kontekstualny (najważniejszy) proponuje ogląd synchroniczny i kładzie nacisk na prezentację problematyki sztuki w perspektywie psychologicznej, socjologicznej, antropologicznej i filozoficznej oraz estetyki medium. W tym rozumieniu jest to prezentacja sztuki uwzględniająca kontekst kulturowy ( np. społeczny i in.) oraz kontekst językowy i semiotyczny.
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu 1 |
Literatura podstawowa: | podstawowa
Czartoryska U., Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973
Dziamski G., Od awangardy do postmodernizmu, Warszawa 1996
Kluszczyński R.W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów , Warszawa 2002
Krakowski P., O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981
uzupełniająca
Kluszczyński R.W., Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 2002
Piotrowski P., Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999
Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student nabywa umiejętność interdyscyplinarnego łączenia wiedzy z historii sztuki, antropologii kultury, estetyki, pedagogiki i terapii [_U_1] |
ART_U03 [2/5] |
Student nabywa kompletną wiedzę z problematyki sztuki współczesnej, a w szczególności zna klasyfikację i podział głównych nurtów oraz tendencji estetycznych w praktykach artystycznych na przestrzeni XX i XXI w. [_W_1] |
ART_W02 [4/5] |
Student potrafi usytuować dzieło sztuki i kulturowy artefakt w konktretnym kontekście kulturowym, a także odnajdywać powiązania i relacje pomiędzy sztuką, pedagogiką i pokrewnymi dysycplinami humanistycznymi [_W_2] |
ART_W09 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [_w_1] | Kurs konczy się egzaminem ustnym, który ma z założenia być indywidualną analizą dwóch dzieł i artefaktów, a także przedstawiać usytuowanie ich w historii sztuki w oparciu o pozyskane na zajęciach narzędzia metodologiczne oraz wiedzę z historii sztuki |
_U_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fs_1] | Zakres tematyczny egzaminu:
Od medium do intermedium.
Inicjacja awangardy w kubizmie, ekspresjonizmie, futuryzmie.
Powołanie abstrakcji w malarstwie.
Wyłonienie się nowych stylów: secesja, art deco, streamline.
Konstruktywizm, De Stilj i Bauhaus.
Ruch dada, powołanie ready-made i działalność M. Duchampa.
Automatyzm w surrealizmie.
Action-painting i ekspresjonizm abstrakcyjny.
Wyłonienie się ruchu fluxus.
Happening, event, decollage, sytuacjonizm.
Modernizm w architekturze i sztuce projektowania. Styl międzynarodowy.
Body art i wyłonienie się sztuki performance.
Minimal art i arte povera.
Land art i sztuka efemeryczna.
Pop-art jako afirmacja i multiplikacja przedmiotu. Wpływ kultury masowej na projektowanie.
Beuys i idea rzeźba społecznej.
Site-specific art, instalacja.
Wideo-art i wideo-instalacja.
Hiperrealizm i nowa ekspresja lat 80.
Dekonstruktywizm w architekturze.
Sztuka postkonceptualna.
Cyber-art, sztuka interaktywna i sztuka sieci |
30 | Przygotowanie do egzaminu |
20 |
Egzamin [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |