Rzeźba 1
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: | Rzeźba 1 |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_RZE_02_1 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2020 |
Semestr: | semestr zimowy 2020/2021 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł trwa cały rok, w I semestrze realizowane są wprowadzające treści dotyczące poznania podstawowej wiedzy dotyczącej świadomego wykorzystania środków plastycznych w obszarze rzeźby: kompozycja, proporcje, materia, struktura. Celem zajęć jest aby student potrafił w praktyczny sposób posługiwać się podstawowymi umiejętnościami plastycznymi z zakresu rzeźby- uchwycenie kompozycji, budowanie poprawnych proporcji, analiza poprawna formy, poszukiwanie materii. Docenia przypadek i ryzyko w działaniach twórczych. Student w świadomy sposób potrafi wykorzystać różnorodne środki rzeźbiarskie z nastawieniem na celowe uwarunkowanie ekspresji dzieła. Moduł przygotowuje do kontynuacji w kolejnym semestrze. |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | podstawowa:
Strzemiński W., Teoria widzenia
Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna
Brogowski L., Sztuka i człowiek
Kandynsky W., Punkt i linia a płaszczyzna
Atlas anatomiczny dla rzeźbiarzy
uzupełniająca:
Kandynsky W., O duchowości w sztuce
Kobro-w setną rocznicę urodzin - wyd. Muzeum Sztuki w Łodzi
Gąssowski J., Prahistoria sztuki
Roczniki i Kwartalniki Orońskie wydawane przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Magazyny o sztuce (Arteon, Artluk, Format, Opcje, Notes itp.)
Katalogi prac artystów
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W wyniku działań warsztatowych nabywa umiejętność tworzenia i realizowania projektów rzeźbiarskich oraz dysponowania umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażania
[_U_1] |
ART_U09 [3/5] |
Ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji rzeźby w szeroko rozumianej przestrzeni związanej z arteterapią oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych
[_W_1] |
ART_W01 [3/5] |
Posiada wiedzę na temat środków ekspresji i rzeźbiarskich umiejętności warsztatowych dotyczących różnych technik i narzędzi
[_W_2] |
ART_W06 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Działalność praktyczna [_w_1] | Sprawdzenie, czy poprzez realizacje zadanych ćwiczeń student prezentuje umiejętności w posługiwaniu się podstawowymi narzędziami używanymi w szeroko rozumianej rzeźbie, umiejętności zarówno odtwórcze (praca z modelem) jak też oparte o kreowanie sytuacji artystycznych w przestrzeni w odniesieniu do jej specyfiki oraz warunków |
_U_1 |
Wypowiedź ustna [_w_2] | Sprawdzenie, czy student poszukuje sposobu analizy swojego wytworu |
_W_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [_fs_1] | studium głowy - prezentacja i konsultacje |
30 | Ćwiczenia mają charakter odtwórczy; poprzez realizacje studium głowy w glinie student nabywa podstawowych umiejętności rzeźbiarskich jak prawidłowe przygotowanie konstrukcji, nałożenie gliny, umiejętność posługiwania się podstawowymi narzędziami rzeźbiarskimi. Poprzez analizę modela próbuje oddać jego charakter, zwracając uwagę na detale anatomiczne, uczy się wyrabia własnego stylu. Po skończeniu swojej pracy bierze czynny udział w procesie odlewu z gliny wybranych studiów głowy: od prawidłowego podziału glinianej głowy, poprzez przygotowanie masy gipsowej, zdjęcie formy, po odlew pozytywu oraz końcową jego obróbkę.
Kolejna praca dotyczy poszukiwań mobilnych - student używając kartonu w formacie A4 ma za zadanie stworzyć dwie kompozycje przestrzenne (statyczną i dynamiczną) wykonane z płaszczyzn za pomocą nagięć i nacięć. Następnie poprzez zmianę oświetlenia oraz odpowiedniego kadrowania (aparat, kamera) wzmocnić lub osłabić ich dynamiczny lub statyczny charakter. Wybrany model kartonowy ma zostać zrealizowany w innym, szlachetniejszym materiale.
W tym ćwiczeniu student poszerza swoje umiejętności w budowaniu przestrzennych form, dostrzega wpływ oświetlenia na charakter formy przestrzennej i poprzez umiejętne operowanie światłem uczy się komponowania i świadomego budowania napięć. Końcowa forma oddania pracy: model przestrzenny oraz plansza 50 x 70 cm. |
20 |
Działalność praktyczna [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |