Muzyka w terapii
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: | Muzyka w terapii |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_MUZT_21 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2020 |
Semestr: | semestr zimowy 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł zakłada prezentacje treści teoretycznych i praktycznych. Przedstawione zostaną hisotryczne uwarunkowania stosowania muzyki w terapii oraz koncepcje teoretyczne uzasadniające oddziaływania muzykoterapeutyczne. Zaprezentowane zostaną także zasady dotyczące doboru muzyki do działań arteterapeutycznych (zasada ISO, zasada kompensacji). Poruszone zostaną kolejne aspekty funkcjonowania muzyki: komunikacyjny, ekspresyjny, projekcyjny i społeczny wraz z ich kontekstem terapeutycznym. |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | Baker F., Bor W., Can music preference indicate mental health status in young people? “Australasian psychiatry” 2008, 16 (4). s. 284-288
Grocke D., Wigram T., Receptive methods in music therapy, Jessica Kingsley Publishers, 2006.
Konieczna-Nowak L., Preferencje muzyczne a właściwości psychiczne młodzieży w świetle wybranych badań empirycznych, „Chowanna” 2014, nr 1.
Natanson T., Wstęp do nauki o muzykoterapii, AM Wrocław 1978
Natanson T., Programowanie muzyki terapeutycznej, AM Wrocław 1992
Stachyra K., Podstawy muzykoterapii, UMCS, Lublin 2012
Stachyra K., Rola muzyki i wyobraźni w muzykoterapii metodą Guided Imagery and Music (GIM), „Psychoterapia
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Potrafi podjąć refleksyjne rozważania na temat społecznych, estetycznych i poznawczych aspektów swojej aktywności terapeutycznej [_K_1] |
ART_K02 [3/5] |
Student potrafi dokonać doboru muzyki do działań arteterapeutycznych [_U_1] |
ART_U01 [3/5] |
Umie zastosować działania arteterapeutyczne z uwzględnieniem terapii, których narzędziem jest muzyka [_U_2] |
ART_U13 [4/5] |
Student ma wiedzę dotyczącą istotnych cech muzyki i potrafi je wiązać z użytecznością terapeutyczną [_W_1] |
ART_W01 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Prezentacja [_w_1] | Prezentacja ukazująca wybór elementu muzycznego w hipotetycznej sytuacji praktycznej |
_K_1 |
Egzamin [_w_2] | Test badający poziom przyswojonej wiedzy w zakresie przedmiotu. |
_U_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [_fs_1] | Słuchanie muzyki, refleksja nad doświadczeniem słuchacza |
15 | Przygotowanie do prezentacji |
10 |
Prezentacja [_w_1] |
wykład [_fs_2] | Wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja |
15 | Przygotowanie do egzaminu |
10 |
Egzamin [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |