Teatroterapia i drama we wsparciu rozwoju
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: | Teatroterapia i drama we wsparciu rozwoju |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_TDWR_27 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2020 |
Semestr: | semestr letni 2021/2022 |
Język wykładowy: | angielski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Problematyka modułu oscylować będzie wokół kwestii teatroterapii oraz teatru i technik dramowych stosowanych w działaniach wspierających i reedukacyjnych oraz resocjalizacyjnych. Dokonane zostanie rozróżnienie istoty technik teatralnych i dramowych. Znajdą tu miejsce rozważania na temat idei teatru Grotowskiego i terapii Johnsona, technik dramowych, relacji intersubiektywności w teatrze oraz w dramie, języka teatru (pojęcia - ostensja, metonimia, metafora, metakomunikacja); form istnienia teatru niepełnosprawnych. Istotne znaczenie będzie miała aktywność praktyczna oparta na tworzeniu dramy i scenek parateatralnych |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | Czapów G., Czapów Cz., Psychodrama. Geneza i historia, teoria i praktyka, próba oceny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1969
Jajte-Lewkowicz I. (red.), Terapia i teatr. Wokół problematyki teatru ludzi niepełnosprawnych, Poleski Ośrodek Sztuki, Łódź 1999
Pankowska K., Pedagogika dramy. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000
Partyga E., Morawski P. (red.), Niebezpieczne związki. Dramat, teatr i kultura popularna, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2010
Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, tłum. K. Pankowska, E. Nerwińska, wyd. II, zmienione i uzup., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995
Witerska K., Drama na różnych poziomach kształcenia, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2010
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zadań artystycznych zespołowych związanych z działaniem parateatralnym [_K_1] |
ART_K04 [4/5] |
Odwołując się do podstawowej wiedzy teoretycznej i praktycznej dla kierunku, potrafi posługiwać się technikami i narzędziami odpowiednimi dla teatroterapii i dramoterapii [_U_1] |
ART_U02 [4/5] |
Umie zastosować działania arteterapeutyczne z uwzględnieniem terapii, których narzędziami są drama i teatr
[_U_2] |
ART_U13 [3/5] |
Ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych teatroterapii i dramoterapii [_W_1] |
ART_W01 [3/5] |
Wie, jakie znaczenie ma pedagogika w terapiach artystycznych [_W_2] |
ART_W04 [2/5] |
Zna podstawowe zasady związane ze stosowaniem oddziaływań teatroterapeutycznych i dramowych [_W_3] |
ART_W12 [3/5] |
Zna podstawowe reguły sztuki samodzielnej analizy i interpretacji dzieła teatralnego [_W_4] |
ART_W13 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium [_w_1] | Podczas pracy pisemnej postawione zostaną zadania umożliwiające ocenę stopnia opanowania zagadnień teoretycznych zaczerpniętych z samodzielnie studiowanej literatury przedmiotu |
_W_1 |
Projekt [_w_2] | Przygotowanie zespołowego spektaklu opartego na etiudach teatralizacyjnych związanych tematycznie z zagadnieniami niepełnosprawności |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [_fs_1] | Dyskusja
|
10 | Analiza i interpertacja literatury przedmiotu oraz przygotowanie do udziału w dyskusji |
10 |
Kolokwium [_w_1] |
warsztat [_fs_2] | Przygotowanie zespołowego spektaklu |
20 | Wybór tematyki niepełnosprawności i założeń teatralizacji (procedura negocjacji), zespołowe przygotowanie etiudy (podział ról, wejście w rolę). Analiza i interpretacja spektakli |
10 |
Projekt [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |