Psychopedagogika twórczości i ekspresji Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: Psychopedagogika twórczości i ekspresji
Kod modułu: S1_AR_PTE_28
Kod programu: W3-S1AR19.2020
Semestr: semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Program modułu obejmie ustalenia terminologiczne oraz rozważania pojęciowe, dotyczące twórczości, kreatywności, potencjału twórczego i postawy twórczej. Omówione zostaną cechy dywergencyjności: płynność, giętkość i oryginalność myślenia, elaboracja a algorytmiczność. Studenci zapoznają się też z uwarunkowaniami rozwoju twórczego w ciągu ontogenezy oraz z treningiem twórczości i jego metodami. Poznają również sposoby określania poziomu myślenia twórczego i postawy twórczej
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
Karwowski M.(red.), Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009 Krasoń K., Myślenie twórcze dziecka w wieku przedszkolnym – polisensoryczne płaszczyzny diagnozowania, „Chowanna” 2002, t. 2 (19) K. Krasoń, Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO). Podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły podstawowej klas I-III, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kraków 2011 Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001 Popek S., (2000) Kwestionariusz Twórczego Zachowania (KANH), Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, Lublin Szmidt K. J., Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Potrafi funkcjonować w zespole i grupie rówieśniczej w sposób bezkonfliktowy z poszanowaniem opinii innych osób [_K_1]
ART_K03 [4/5]
Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów i aktywnie uczestniczy w treningu twórczości [_U_1]
ART_U21 [3/5]
Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania wymagające działania twórczego [_U_2]
ART_U23 [4/5]
Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju twórczego człowieka w cyklu życia, jego diagnozowania i metod treningu twórczości [_W_1]
ART_W16 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [_w_1]
Sprawdzian pisemny obejmie zagadnienia teoretyczne poznane na wykładzie oraz materiał opanowany w trakcie samodzielnej lektury
_W_1
Warsztat [_w_2]
Przygotowanie własnej propozycji treningu twórczości i przeprowadzenie go z zespołem, pełnienie roli animatora i uczestnika, negocjowanie odmiennych i oryginalnych rozwiązań
_K_1 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Metoda wykładu interaktywnego z wykorzystaniem poglądowych prezentacji multimedialnych
30
Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; opanowanie zakresu treści przekazywanych podczas wykładów i umiejętności krytycznego ich wykorzystania; przygotowanie do kolokwium
10 Kolokwium [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Warsztat terningu twórczości, prezentacja oraz omówienie i negocjowanie ocen
30
Działania te zaprojektuje student samodzielnie oraz zaprezentuje je podczas warsztatu organizowanego z całą grupą ćwiczeniową
5 Warsztat [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)