Psychopedagogika twórczości i ekspresji
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: | Psychopedagogika twórczości i ekspresji |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_PTE_28 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2020 |
Semestr: | semestr zimowy 2022/2023 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Program modułu obejmie ustalenia terminologiczne oraz rozważania pojęciowe, dotyczące twórczości, kreatywności, potencjału twórczego i postawy twórczej. Omówione zostaną cechy dywergencyjności: płynność, giętkość i oryginalność myślenia, elaboracja a algorytmiczność. Studenci zapoznają się też z uwarunkowaniami rozwoju twórczego w ciągu ontogenezy oraz z treningiem twórczości i jego metodami. Poznają również sposoby określania poziomu myślenia twórczego i postawy twórczej |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | Karwowski M.(red.), Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009
Krasoń K., Myślenie twórcze dziecka w wieku przedszkolnym – polisensoryczne płaszczyzny diagnozowania, „Chowanna” 2002, t. 2 (19)
K. Krasoń, Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO). Podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły podstawowej klas I-III, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kraków 2011
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001
Popek S., (2000) Kwestionariusz Twórczego Zachowania (KANH), Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, Lublin
Szmidt K. J., Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007 |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Potrafi funkcjonować w zespole i grupie rówieśniczej w sposób bezkonfliktowy z poszanowaniem opinii innych osób [_K_1] |
ART_K03 [4/5] |
Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów i aktywnie uczestniczy w treningu twórczości
[_U_1] |
ART_U21 [3/5] |
Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania wymagające działania twórczego
[_U_2] |
ART_U23 [4/5] |
Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju twórczego człowieka w cyklu życia, jego diagnozowania i metod treningu twórczości [_W_1] |
ART_W16 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium [_w_1] | Sprawdzian pisemny obejmie zagadnienia teoretyczne poznane na wykładzie oraz materiał opanowany w trakcie samodzielnej lektury |
_W_1 |
Warsztat [_w_2] | Przygotowanie własnej propozycji treningu twórczości i przeprowadzenie go z zespołem, pełnienie roli animatora i uczestnika, negocjowanie odmiennych i oryginalnych rozwiązań |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fs_1] | Metoda wykładu interaktywnego
z wykorzystaniem poglądowych prezentacji multimedialnych |
30 | Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą;
opanowanie zakresu treści przekazywanych podczas wykładów i umiejętności krytycznego ich wykorzystania; przygotowanie do kolokwium |
10 |
Kolokwium [_w_1] |
ćwiczenia [_fs_2] | Warsztat terningu twórczości, prezentacja oraz omówienie i negocjowanie ocen |
30 | Działania te zaprojektuje student samodzielnie oraz zaprezentuje je podczas warsztatu organizowanego z całą grupą ćwiczeniową |
5 |
Warsztat [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |