Psychologia rozwojowa
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: | Psychologia rozwojowa |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_PSRO_38 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2020 |
Semestr: | semestr zimowy 2020/2021 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Przedmiot ogniskuje uwagę na wprowadzeniu studenta w zagadnienia psychologii rozwoju człowieka, przekazaniu zasadniczej wiedzy o mechanizmach rozwoju i ewolucji człowieka w różnych okresach jego życia w szerokim kontekście biopsychospołecznym. Poruszone zostaną kwestie struktury i treści funkcjonalno-stadialnego modelu rozwoju ontogenetycznego oraz linii funkcjonalnych rozwoju ontogenetycznego; zachowania społeczne i ich uwarunkowania – stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja; komunikacja i sytuacje interpersonalne: zachowania asertywne, agresywne i uległe, negocjacje i konflikty |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | Boyd D., Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, przeł. A. Wojciechowski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań
Bryant P.E., Colman A. M., Psychologa rozwojowa, tłum. A. Bezwińska-Walerjan, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2015
Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2016
Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007
Schaffer H.R., Psychologia rozwojowa: podstawowe pojęcia, tłum. R. Andruszko, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010 |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania psychologicznych motywów i wzorów ludzkiego zachowania na różnych etapach ontogenezy, a także diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do odmiennych kontekstów działalności pedagogicznej [_U_1] |
ART_U18 [3/5] |
Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego w zakresie pojęć psychologicznych i porozumiewać się w sposób klarowny i spójny [_U_2] |
ART_U20 [4/5] |
Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym oraz społecznym
[_W_1] |
ART_W16 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin ustny [_w_1] | Egzamin obejmie zagadnienia wytyczone programem wykładów i ćwiczeń, zgodnie z wykazem treści |
_W_1 |
Referat problemowy [_w_2] | Sformułowanie problemu – omówienie wskazanego etapu rozwoju ontogenetycznego, ukazanie cech specyficznych w zakresie funkcjonowania i potrzeb związanych z wiekiem jednostki |
_U_1 |
Projekt zespołowy [_w_3] | Projekt poświęcony zostanie wybranemu przez studentów elementowi zaburzonej komunikacji interpersonalnej ze wskazaniem możliwości jej poprawnej modyfikacji |
_U_2 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fs_1] | Wykład interaktywny z dyskusją kierowaną |
30 | Przygotowanie literaturowe, krytyczna analiza źródeł |
15 |
Egzamin ustny [_w_1] |
ćwiczenia [_fs_2] | Prezentacja referatów problemowych
Analiza krytyczna refertów pozostałych uczestników zajęć
Projekt zespołowy
Dyskusja |
15 | Przygotowanie wystąpienia referatowego na podstawie pogłębionej lektury tekstów zalecanych
Nawiązanie efektywnej współpracy w celu poszukiwania możliwości formułowania prawidłowego przebiegu komunikacji interpersonalnej
Udział w dyskusji na temat zachowań społecznych i ich uwarunkowań – próba zdefiniowania pojęć: stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja w oparciu własną analizę |
15 |
Referat problemowy [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |