Proseminarium z metodologią badań arteterapeutycznych 2
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: | Proseminarium z metodologią badań arteterapeutycznych 2 |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_PMBA_13_2 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2020 |
Semestr: | semestr letni 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Przedmiot jest kontynuacją proseminarium cz 1. i zawiera treści ujęte już w pierwszym module. Przedmiot ma na celu inicjację zagadnień i przygotowanie do prowadzenia własnych badań naukowych w przestrzeni terapeutycznej, dostarczyć ma wiedzy dotyczącej konstrukcji badań o charakterze społecznym i artystycznym oraz podstawowych metod zbierania danych empirycznych. Dodatkowo przewiduje się zapoznanie z najprostszymi metodami pomiaru cech pacjenta podlegających wsparciu arteterapeutycznemu. Poruszone zostaną m.in. zagadnienia dotyczące rodzajów badań oraz etyki w badaniach poświęconych terapii; ujęciu dociekań jakościowych a ilościowych, podejściu hermeneutycznemu i fenomenologicznemu w terapii; konstrukcji metodologicznej dociekań empirycznych w układzie diagnostycznym i weryfikacyjnym (sprawdzenie skuteczności działań terapeutycznych). Zaprezentowane zostaną także narzędzia pomiaru/opisu cech pacjenta w tym rejestracja pracy podczas sesji arteterapeutycznej. Podjęte zostaną też próby konstruowania własnego planu badań |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu proseminarium1 |
Literatura podstawowa: | Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009
Carolan R., Models and paradigms of art research, „Art Therapy. Journal of the American Art Therapy Association” 2001, vol. 18, nr 4
Giorgi A., Psychologia jako nauka empiryczna uprawiana z ludzkiej perspektywy. Podejście fenomenologiczne, przekład i redakcja S. Zabielski, Trans Humana, Białystok 2002
Jadacki J. J., Metodologia i semiotyka. Idee – metody – problemy, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2010
Kaplan F., Areas of inquiry for art therapy research, „Art Therapy. Journal of the American Art Therapy Association” 2001,vol. 18, nr 3
Kępiński A., Poznanie chorego, posłowie Maria Orwid, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002
Metody badań jakościowych, red. N. K Denzin, Y. S. Lincoln, tom 1-2, Warszawa 2009
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada umiejętność zastosowania podstawowych narzędzi i modeli badawczych, przeprowadzania badań, przygotowywania prezentacji i publikowania ich wyników [_U_1] |
ART_U15 [5/5] |
Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
[_U_2] |
ART_U24 [3/5] |
Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w arteterapii, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych i badań w naukach o sztuce, z których wywodzą się poszczególne metody [_W_1] |
ART_W21 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Projekt [_w_1] | Kompozycja planu badań empirycznych o orientacji fenomenologicznej z wykorzystaniem terapii przez wybrany przez siebie kod sztuki i materię wyrazu artystycznego |
_U_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
proseminarium [_fs_1] | Elementy wykładu egzpemlifikowanego przykładami badań
Dyskusja dotycząca możliwości zastosowania konkretnych strategii badań, analiza projektów planu dociekań własnych |
15 | Tworzenie własnego projektu badań arteterapeutycznych skonfigurowanego z planowanym projektem dyplomowym |
10 |
Projekt [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |