Podstawy teoretyczne arteterapii z metodyką
Field of study: Art Therapy
Programme code: W3-S1AR19.2020

Module name: | Podstawy teoretyczne arteterapii z metodyką |
---|---|
Module code: | S1_AR_PTAM_24 |
Programme code: | W3-S1AR19.2020 |
Semester: | winter semester 2021/2022 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Description: | Przedmiot skoncentrowany jest na wprowadzeniu podstawowych wiadomości oraz kształtowaniu umiejętności studentów w obszarze szeroko rozumianej arteterapii obejmującej wszystkie komponenty sztuki ujęte w programie studiów w segmentach artystycznych. Do celów praktycznych modułu zaliczyć należy: rozwój osobisty poprzez zrozumienie, tolerancję i akceptację w pogłębionych relacjach z ludźmi; wzrost umiejętności komunikowania się; opanowanie metod umożliwiających proces głębokich przemian u siebie i innych; opanowanie prostych technik pracy terapeutycznej. Szczegółowe zagadnienia podejmą m.in. sztuka jako medium, odbiór sztuki – wyjaśnianie sensu i zaspokajanie potrzeb. Komponowanie pracy technikami hybrydycznymi – połączenie różnorakich strategii arteterapeutycznych |
Prerequisites: | Brak wymagań wstępnych |
Key reading: | Case C., Dalley T., Handbook of Art Therapy, Routledge, London- New York 1995
Gładyszewska-Cylulko, B J., Arteterapia w pracy pedagoga, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011
Karolak W., Kaczorowska B.(red.), Arteterapia. Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych, Wydawnictwo Akademii Hum.-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2011
Malchiodi C. A. (red.), Arteterapia. Podręcznik, przekł. E. Bochenek, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012
Stegemann T., Hitzeler M., Blotevogel M., Arteterapie dla dzieci i młodzieży. Muzykoterapia- choreoterapia – terapia sztuką, przekład E. Cieślik, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013
Szulc W., Sztuka w służbie medycyny od antyku do postmodernizmu, Akademia Medyczna, Poznań 2001 |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Ma świadomość swoich możliwości kreowania sytuacji arteterapeutycznych i konieczności stałej pracy nad swoim warsztatem terapeutycznym [_K_1] |
ART_K01 [3/5] |
Posiada podstawowe umiejętności w realizowaniu własnych koncepcji artystycznych w procesie terapeutycznym z wykorzystaniem szerokiego wachlarza umiejętności artystycznych [_U_1] |
ART_U05 [4/5] |
Wie, jakie znaczenie ma pedagogika w terapiach artystycznych
[_W_1] |
ART_W04 [5/5] |
Wie jak powiązać wiedzę teoretyczną z artystycznych sposobów terapii z praktyką terapeutyczną
[_W_2] |
ART_W05 [4/5] |
Wie jak przedstawiają się najważniejsze linie rozwojowe w poszczególnych dyscyplinach związanych z terapiami artystycznymi na przestrzeni wieków
[_W_3] |
ART_W08 [4/5] |
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych nurtów z zakresu artystycznych terapii, potrafi je umiejscowić w historii i obszarze kulturowym
[_W_4] |
ART_W09 [5/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Kolokwium [_w_1] | Podczas pracy pisemnej postawione zostaną zadania umożliwiające ocenę stopnia opanowania zagadnień teoretycznych zaczerpniętych z wykładów oraz z samodzielnie studiowanej literatury przedmiotu |
_W_1 |
Przygotowanie warsztatu [_w_2] | Praca samodzielna ukierunkowana zostanie na przygotowanie sesji arteterapeutycznej z wykorzystaniem technik hybrydycznych |
_K_1 |
Udział w ocenie i analizie projektów [_w_3] | Umożliwia dokonywanie analizy i krytycznej interpretacji produkcji arteterapeutycznych |
_K_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [_fs_1] | Prowadzenie prelekcji wzbogaconej materiałami filmowymi prezentującymi omawiane komponenty szeroko pojętej arteterapii |
30 | Gromadzenie literatury przedmiotowej, opanowanie materiału wykładowego |
20 |
Kolokwium [_w_1] |
practical classes [_fs_2] | Przygotowanie i prezentacja warsztatu, analiza i interpretacja strategii terapeutycznych |
30 | Konstruowanie komponentów warsztatu, wybór strategii. Analiza własnego działania wskazująca kierunki koniecznego rozwoju studenta |
20 |
Przygotowanie warsztatu [_w_2] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |