Kompozycja w sztukach wizualnych
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: | Kompozycja w sztukach wizualnych |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_KOM_04 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2020 |
Semestr: | semestr letni 2020/2021 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Moduł zawiera wybrane treści z zakresu kompozycji dzieła plastycznego, jej rodzajów oraz znaczenia jako narzędzia w sprawnym konstruowaniu artystycznego przekazu (kompozycja jako narzędzie; kompozycja wizualna, estetyczna i emocjonalna; kompozycja a narracja; kompozycja dwuwymiarowa i wielowymiarowa – przestrzeń, czas i dźwięk, jako jej elementy). Wśród poruszanych tematów znajdują się także zaganienia z zakresu percepcji wzrokowej (pojęcie rytmu, dynamiki, kontrastu, harmonii, ekspresji, akcentu i dominanty, światła, koloru, konturu, motywu i jego otoczenia). Moduł obejmuje także treści dotyczące wykorzystywania śladu i przypadku w konstruowaniu interesujących form wypowiedzi, oraz dopasowywania warsztatu do rodzaju wypowiedzi. Bogactwo warsztatowe i otwartość na nowe techniki oraz interesujące tematy mają zachęcić studentów do rozwijania indywidualnych predyspozycji, a także kreowania własnych form wypowiedzi, w których sprawne posługiwanie się kompozycją będzie pomocne w działaniach twórczych i arteterapeutycznych |
Wymagania wstępne: | Wstępna znajomość podstawowych technik z zakresu rysunku, malarstwa. Zdolność kreatywnej obserwacji i twórczego interpretowania zadanych tematów w wybranych technikach |
Literatura podstawowa: | Literatura podstawowa:
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa
Hofman H., Łukaszewski B., Olszewski A., Kompozycja plastyczna
Hofman H., Łukaszewski B., Olszewski A., Forma plastyczna teoria i praktyka
Taranczewski P., O płaszczyźnie obrazu
Młodkowski J., Aktywność wizualna człowieka
Zieliński J.A., O widzeniu artystycznym
Bergström B., Komunikacja wizualna
Ambrose G., Paul Harris P., Layout – zasady/kompozycja/zastosowanie
Literatura uzupełniająca:
Dabner D., Calvent S., Casey A., Szkoła projektowania graficznego
Inne – zależnie od potrzeb zajęć - z zakresu malarstwa, projektowania, designu, ilustracji, fotografii, filmu, czy form przestrzennych.
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student wykorzystuje wyobraźnię w działaniach terapeutycznych w obszarze różnych technik artystycznych. Okazuje wrażliwość i emocjonalność, potrafi działać intuicyjnie w realizacji projektów terapeutycznych, posiada zdolności elastycznego myślenia i dostosowywania się do zmieniających się warunków
[_K_1] |
ART_K06 [5/5] |
Student potrafi posługiwać się umiejętnościami warsztatowymi odpowiednimi dla danej dziedziny sztuki w procesie terapeutycznym [_U_1] |
ART_U01 [4/5] |
W wyniku działań praktycznych student posiada umiejętność tworzenia i realizowania własnych projektów artystycznych oraz dysponowania umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażania
[_U_2] |
ART_U09 [3/5] |
Student posiada podstawowe umiejętności w realizowaniu własnych kompozycji w procesie terapeutycznym z wykorzystaniem szerokiego wachlarza umiejętności wizualnych [_U_3] |
ART_U05 [2/5] |
Student potrafi realizować projekty artystyczne w ramach terapii w oparciu o umiejętności plastyczne
[_U_4] |
ART_U04 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
korekty [_w_1] | Praca odbywa się głównie w oparciu o korekty (zbiorowe i indywidualne), które odbywają się w trakcie szczegółowej analizy prac domowych oraz w trakcie ćwiczeń/warsztatów.
Wymagana jest prawidłowa, twórcza odpowiedź na zadane tematy, zakończona terminową realizacją prac |
_K_1 |
dyskusje [_w_2] | Rozmowy w trakcie korekt, prelekcji i pokazów, które uzupełniają wiedzę związaną z zadanym tematem i pozwalają określić stan wiedzy studentów |
_K_1 |
przegląd [_w_3] | Przegląd semestralny:
zrealizowane prace są szczegółowo omawiane, najlepsze rozwiązania są proponowane do kontynuacji i dalszych poszukiwań. Oceniane jest także zaangażowanie studenta, pracowitość, obecność na zajęciach.Skala ocen: 2 do 5+
Podsumowanie i omówienie dokonań studentów z całego semestru. Najlepsze prace zrealizowane w pracowni są prezentowane na przeglądzie uczelnianym |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [_fs_1] | Rozmowy i prelekcje podczas pracy studentów i analiza ich kompozycji związanych z zadanym tematem, nawiązywanie do stanu wiedzy studentów |
45 | wykonywanie zadań tematycznych, doskonalenie techniki kompozycji, przygotowanie prac do przeglądu |
55 |
korekty [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |