Rysunek i malarstwo 1 Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: Rysunek i malarstwo 1
Kod modułu: S1_AR_RIM_01_1
Kod programu: W3-S1AR19.2020
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł zawiera treści dotyczące stymulowania w studentach postaw poszukujących, analizujących a nade wszystko skłaniających do dyskusji na temat szeroko rozumianej sztuki. Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawową wiedzą dotyczącą świadomego wykorzystania środków plastycznych. Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu podstaw w obszarze malarstwa i rysunku. Zapoznanie studenta z wiedzą dotyczącą doceniania przypadku i ryzyka w działaniach twórczych i akceptacją przypadku jako czynnika wywierającego wpływ na kształt kompozycji. To także uświadamianie studentowi faktu, że kluczowym elementem działania artystycznego jest pomysł, idea zaś środki wyrazu są traktowane jako ich nośniki. Zajęcia w fazie ćwiczeniowej oraz praca własna mają doprowadzić do podjęcia edukacji w kolejnym semestrze
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
podstawowa Kunińska I.(red), Sztuka Świata, tom I-X, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989 Zasieczna B.(red ), Historia Sztuki Świata, t.1- 8, Wydawnictwo MUZA ,Warszawa 2001 Rotenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2005. Żmijewski A., Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Wydawnictwo Krytyki Politycznej Warszawa 2008. Eco U., Historia brzydoty, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2007. Hockney D.,Wiedza Tajemna, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2006 Barcsay J., Anatomia dla artysty, Wydawnictwo OSSOLINEUM, Wrocław 1988 uzupełniająca Magazyn o sztuce-Arteon, Dom Wydawniczy Kruszona, Poznań Magazyn o sztuce- Notes na 6 tygodni, Wydawnictwo Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa. Magazyn SZUM, Fundacja Kultura Miejsca, Warszawa
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności malarskich i rysunkowych, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia i dokształcania się zawodowego, poszerzania umiejętności oraz rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia [_K_1]
ART_K01 [3/5]
Posiada podstawowe umiejętności w realizowaniu własnych koncepcji plastycznych i malarskich w procesie terapeutycznym z wykorzystaniem szerokiego wachlarza umiejętności artystycznych [_U_1]
ART_U05 [3/5]
Potrafi dokonać analizy własnych działań rysunkowych i malarskich i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu [_U_2]
ART_U24 [3/5]
Ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac rysunkowych i malarskich związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą rysunkowych i malarskich środków ekspresji i umiejętności warsztatowych [_W_1]
ART_W01 [4/5]
Zna powiązania i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami rysunku i działań malarskich [_W_2]
ART_W03 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie warsztatu [_w_1]
Sprawdzenie czy student potrafi w praktyczny sposób posługiwać się podstawowymi umiejętnościami plastycznymi z zakresu malarstwa, rysunku (uchwycenie kompozycji, budowanie poprawnych proporcji, analiza poprawna formy, poszukiwanie umiejętnie własnych wyjątkowych materii czy docenianie przypadku i ryzyka w działaniach twórczych)
_U_1 _W_1 _W_2
Kolokwium [_w_2]
Sprawdzenie czy student nabył wiedzę z zakresu podstaw w obszarze malarstwa, rysunku: kompozycji, proporcji, materii, struktury, światłocienia
_W_1
Przegląd prac [_w_3]
Sprawdzenie czy student w świadomy sposób potrafi wykorzystać różnorodne środki plastyczne z nastawieniem na celowe uwarunkowanie ekspresji dzieła
_K_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
warsztat [_fs_1]
Proces kształcenia obejmuje problematykę związaną ze studium postaci ludzkiej, martwą naturą, oraz realizacją swobodnych tematów wykorzystujących bogaty asortyment środków wyrazu. Podstawą procesu dydaktycznego są zajęcia prowadzone w pracowni. Prowadzący formułuje zagadnienie, które opracowuje i interpretuje student. Student może w tym celu wykorzystać aranżację z modelem, martwą naturę oraz realizować temat zgodnie z własnym przekonaniem 1. martwa natura- kompozycje malarskie lub rysunkowe, składające się ze stosunkowo niewielkich, nieruchomych i najczęściej nieożywionych przedmiotów dobranych ze względów kompozycyjno- estetycznych; 2. studium postaci – obserwacja i szukanie prawdy tkwiącej w modelu; 3. twarz (portret)- jako najbardziej indywidualna część ciała, element tożsamości człowieka); Proces edukacji będzie obejmował labolatoryjne doświadczenia w oddawaniu rzeczywistości (doskonalenie umiejętności lub świadomości skutkujących osiągnieciem zamierzonego celu w zrealizowaniu konkretnego zadania)
20
Realizacja tematów dodatkowych. 1. wnętrze-może być zinterpretowany bardzo różnie, to wnętrze w którym człowiek przebywa, w którym chciałby być, albo to, co ukrywa się we wnętrzu człowieka, 2. światło, cień- światło jako skuteczny środek kreujący rzeczywistość , jak też potężne narzędzie pozwalające stworzyć własne wizje, 3. cisza- całkowity brak dźwięków, milczenie
15 Zaliczenie warsztatu [_w_1] Kolokwium [_w_2]
ćwiczenia [_fs_2]
dyskusja na temat treści warsztatu plastycznego, Sprawdzenie czy student nabył wiedzę z zakresu podstaw w obszarze malarstwa, rysunku: kompozycji, proporcji, materii, struktury, światłocienia
10
przygotowanie do kolokwium udział w dyskusji
5 Kolokwium [_w_2] Przegląd prac [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)