Terapia pedagogiczna
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: | Terapia pedagogiczna |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_TPED_35 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2020 |
Semestr: | semestr zimowy 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Zadanie przedmiotu polega na dostarczeniu informacji na temat terapii pedagogicznej: założenia, etapów, celi, kierunków i oddziaływań, podmiotu, zasad, form, metod pracy, konstrukcji programów terapii. Podjęte zostaną też kwestie korekty zaburzeń rozwojowych, eliminacji niepowodzeń i trudności wychowawczych, sposobów stymulacji rozwoju i zapobiegania nieprawidłowościom w nim występującym. Kształtowanie u studentów umiejętności planowania, konstruowania programów terapii, obiektywnego oceniania jej przebiegu i efektów, właściwego prowadzenia dokumentacji. Wyposażenie studentów w umiejętność trafnego i plastycznego doboru metod pracy z osobami wymagającymi dodatkowej interwencji terapeutycznej. Poznanie technik terapeutycznych i zakresu pojęć podstawowych - korekta, usprawnianie, trening, kompensacja, stymulacja, wyrównywanie, reedukacja, terapia psychopedagogiczna. Cechy osobowości dobrego terapeuty. |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | Cytowska B. Winczura B.(red), Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006
Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia pedagogiczna: wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012
Jastrząb J., Edukacja terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2002
Kaja B., Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Wydawnictwo Uczelniane Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz 1995
Naprawa R., Maternicka K., Tanajewska A., Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007
Włodek-Chronowska J., Terapia pedagogiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1993 |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zachowuje obiektywizm w wydawaniu opinii, jest zdolny do stosowania konstruktywnej krytyki [_K_1] |
ART_K02 [2/5] |
Umie zrealizować działania praktyczne istotne na kolejnych etapach terapii, takich jak: rozpoznanie, budowanie relacji terapeutycznej, proces terapeutyczny, ewaluacja [_U_1] |
ART_U14 [5/5] |
Potrafi dokonać interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności terapeutycznej [_U_2] |
ART_U16 [3/5] |
Wie jak powiązać wiedzę teoretyczną z artystycznych sposobów terapii z praktyką terapeutyczną [_W_1] |
ART_W05 [4/5] |
Zna teoretyczne podstawy działalności terapeutycznej, istotę terapii pedagogicznej, jej cele zasady i metody [_W_2] |
ART_W15 [3/5] |
Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności terapeutycznej i pomocowej [_W_3] |
ART_W22 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin ustny [_w_1] | Egzamin obejmie zagadnienia wytyczone programem wykładów i ćwiczeń, zgodnie z wykazem treści doprecyzowanym w sylabusie |
_W_1 |
Projekt indywidualny [_w_2] | Projekt poświęcony zostanie wybranemu przez studentów elementowi zaburzonej komunikacji interpersonalnej ze wskazaniem możliwości jej poprawnej modyfikacji |
_U_1 |
Udział w dyskusji [_w_3] | Problematyka bezpośrednio związana z tematyką ćwiczeń, wymaga przygotowania stanowiska i jego argumentowania z zastosowaniem egzemplifikacji w postaci materiałów internetowych z domeny publicznej |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fs_1] | Wykład interaktywny z dyskusją kierowaną |
30 | Przygotowanie literaturowe, krytyczna analiza źródeł |
15 |
Egzamin ustny [_w_1] |
ćwiczenia [_fs_2] | Dyskusja i omówienie teoretycznych podstaw metod i technik wykorzystywanych w terapii |
10 | Przygotowanie indywidualnego stanowiska i jego argumentowania na podstawie interpretacji materiałów lekturowych. Analiza własna stanowisk terapeutycznych i ich krytyczna ocena |
5 |
Udział w dyskusji [_w_3] |
warsztat [_fs_3] | Projekt indywidualny
|
5 | Zapoznanie z zalecaną litraturą poszukiwanie strategii terapeutycznych wynikających ze specyfiki podjętego tematu |
10 |
Projekt indywidualny [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |