Terapia pedagogiczna Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: Terapia pedagogiczna
Kod modułu: S1_AR_TPED_35
Kod programu: W3-S1AR19.2020
Semestr: semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Zadanie przedmiotu polega na dostarczeniu informacji na temat terapii pedagogicznej: założenia, etapów, celi, kierunków i oddziaływań, podmiotu, zasad, form, metod pracy, konstrukcji programów terapii. Podjęte zostaną też kwestie korekty zaburzeń rozwojowych, eliminacji niepowodzeń i trudności wychowawczych, sposobów stymulacji rozwoju i zapobiegania nieprawidłowościom w nim występującym. Kształtowanie u studentów umiejętności planowania, konstruowania programów terapii, obiektywnego oceniania jej przebiegu i efektów, właściwego prowadzenia dokumentacji. Wyposażenie studentów w umiejętność trafnego i plastycznego doboru metod pracy z osobami wymagającymi dodatkowej interwencji terapeutycznej. Poznanie technik terapeutycznych i zakresu pojęć podstawowych - korekta, usprawnianie, trening, kompensacja, stymulacja, wyrównywanie, reedukacja, terapia psychopedagogiczna. Cechy osobowości dobrego terapeuty.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
Cytowska B. Winczura B.(red), Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006 Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia pedagogiczna: wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012 Jastrząb J., Edukacja terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2002 Kaja B., Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Wydawnictwo Uczelniane Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz 1995 Naprawa R., Maternicka K., Tanajewska A., Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007 Włodek-Chronowska J., Terapia pedagogiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1993
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zachowuje obiektywizm w wydawaniu opinii, jest zdolny do stosowania konstruktywnej krytyki [_K_1]
ART_K02 [2/5]
Umie zrealizować działania praktyczne istotne na kolejnych etapach terapii, takich jak: rozpoznanie, budowanie relacji terapeutycznej, proces terapeutyczny, ewaluacja [_U_1]
ART_U14 [5/5]
Potrafi dokonać interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności terapeutycznej [_U_2]
ART_U16 [3/5]
Wie jak powiązać wiedzę teoretyczną z artystycznych sposobów terapii z praktyką terapeutyczną [_W_1]
ART_W05 [4/5]
Zna teoretyczne podstawy działalności terapeutycznej, istotę terapii pedagogicznej, jej cele zasady i metody [_W_2]
ART_W15 [3/5]
Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności terapeutycznej i pomocowej [_W_3]
ART_W22 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin ustny [_w_1]
Egzamin obejmie zagadnienia wytyczone programem wykładów i ćwiczeń, zgodnie z wykazem treści doprecyzowanym w sylabusie
_W_1 _W_2 _W_3
Projekt indywidualny [_w_2]
Projekt poświęcony zostanie wybranemu przez studentów elementowi zaburzonej komunikacji interpersonalnej ze wskazaniem możliwości jej poprawnej modyfikacji
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
Udział w dyskusji [_w_3]
Problematyka bezpośrednio związana z tematyką ćwiczeń, wymaga przygotowania stanowiska i jego argumentowania z zastosowaniem egzemplifikacji w postaci materiałów internetowych z domeny publicznej
_K_1 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład interaktywny z dyskusją kierowaną
30
Przygotowanie literaturowe, krytyczna analiza źródeł
15 Egzamin ustny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Dyskusja i omówienie teoretycznych podstaw metod i technik wykorzystywanych w terapii
10
Przygotowanie indywidualnego stanowiska i jego argumentowania na podstawie interpretacji materiałów lekturowych. Analiza własna stanowisk terapeutycznych i ich krytyczna ocena
5 Udział w dyskusji [_w_3]
warsztat [_fs_3]
Projekt indywidualny
5
Zapoznanie z zalecaną litraturą poszukiwanie strategii terapeutycznych wynikających ze specyfiki podjętego tematu
10 Projekt indywidualny [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)