Elementy technik muzykoterapeutycznych Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: Elementy technik muzykoterapeutycznych
Kod modułu: S1_AR_TEM_23
Kod programu: W3-S1AR19.2020
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł łączy elementy teoretyczne w praktycznymi. Prezentowane będą wybrane modele i techniki muzykoterapeutyczne wraz z informacją o możliwościach ich stosowania. W ramach zajęc ujęte zostaną problemy klasyfikacyjne technik oraz teoretyczne ukorzenienie niektórych z nich. W warstwie praktycznej znajdą się ćwiczenia umuzykalniające i terapeutyczne z grupy aktywnych, jak i dialog instrumentalny, oraz wskazane zostaną możliwości zatosowania muzyki w relaksacji i wizualizacji.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
Bruscia K., Defining music therapy, Barcelona Publishers, Gilsum 1998 Cesarz H., Muzykoterapeuta dźwiękiem mówiący, czyli kilka refleksji na temat komunikacji za pomocą instrumentu. „Muzykoterapia Polska”, 2003, 2 (6), s. 7-12 Galińska E., Psychoterapeutyczne założenia muzykoterapii i ich realizacja. Muzykoterapia. Biuletyn Grupy Roboczej „Muzykoterapia” 1992, 2(2). Humpal M. E., Colwell C., Early Childhood and School Age. Educational Setting. Using Music to Maximize Learning, AMTA, Silver Spring 2006 Kierył M., Elementy terapii i profilaktyki muzycznej, Warszawa 1996 Konaszkiewicz Z., Dziecko niepełnosprawne i muzyka, AM im. F. Chopina, Warszawa 1994 Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca. Zbiór rozpraw z psychologii muzycznej dziecka i muzykoterapii dziecięcej, Gdańsk 1996 McFerran K., Adolescents, Music and Music Therapy. Methods and Techniques for Clinicans, Educators and Students, Jessica Kingsley Publishers, London 2010 Metera A., Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Metronom, Leszno 2006 Nordoff P., Robbins C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, 2008 Konieczna-Nowak L.., Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków 2012 Stachyra K., Podstawy muzykoterapii, 2012 Wheeler B., Psychoterapeutyczna klasyfikacja praktyk muzykoterapeutycznych – kontinuum procedur, „Terapia przez sztukę” 2010, 1(2)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada umiejętności komunikowania się w trakcie sesji z zastosowaniem technik muzykoterapeutycznych, jest otwarty na kontakt z innymi ludźmi, uczestnikami zajęć. Jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie w toku działań muzykoteraeputycznych [_K_1]
ART_K03 [3/5]
Student umie w praktyce zastosować niektóre z technik muzykoterapeutycznych [_U_1]
ART_U11 [5/5]
Student ma wiedzę o wybranych modelach muzykoterapii [_W_1]
ART_W11 [5/5]
Student ma podstawową wiedzę o technikach stosowanych w muzykoterapii [_W_2]
ART_W07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Prezentacja praktyczna [_w_1]
Preznetacja dotycząca wybranych technik muzykoterapeutycznych w praktyce
_K_1 _U_1
Egzamin pisemny [_w_2]
Test z zakresu treści realizowanych na zajęciach oraz zaczerpniętych z lektury źródeł przedmiotu
_W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
Praktyczne prezentacje ćwiczeń i technik, prezentacje multimedialne z dokumentacji działań muzykoterapeutycznych prelekcja
30
Przygotowanie do analizy materiałów multimedialnych podczas ćwiczeń. Przygotowanie się do egzaminu
20 Prezentacja praktyczna [_w_1] Egzamin pisemny [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)