Biblioterapia dynamiczna
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: | Biblioterapia dynamiczna |
---|---|
Kod modułu: | S1_ AR_BD_26 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2020 |
Semestr: | semestr letni 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Zajęcia ukazują dwie strategie doboru tekstu terapeutycznego – behawioralną, ogniskująca się wokół konstrukcji fabuły i formułowania strategii w postaci wzoru postepowania oraz psychodynamiczną zakładającą samodzielne odkrywanie znaczeń, przez czytelnika. Drugie podejście koncentruje się na ukazaniu dynamicznej koncepcji pracy z literaturą, zakładającej wykorzystanie ekspresyjnego dekodowania węzła metaforycznego tekstu (okazje ekspresyjne) w celu przepracowania deficytów i dysfunkcji pacjenta. Po zakończeniu modułu student pozna dwa pola wsparcia odbiorcy przez literaturę: identyfikowanie problemów i konfliktów poprzez tekst, pojmowanie uzdrawiającej siły utworu (dzięki identyfikacji, projekcji, introjekcji oraz desensybilizacji). Zakres semantyczny modułu to: metafora jako przenośnia, ukrycie o odkodowanie znaczeń; działanie symbolu jako kodu; baśń, opowieść, anegdota w terapii krótkoterminowej (wg M. H. Ericsona); metody (techniki) terapii baśnią: podejście naiwne i intuicyjne, psychodynamiczna interpretacja symboli i motywów, wykorzystanie baśni jako terapii zabawą, tworzenie baśni; zadania i formy wspierania rozwoju poprzez terapię książką; tekst literacki jako element biblioterapii w schorzeniach natury somatycznej. |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | Bautsz – Sontag A., Literatura w terapii dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013
Bautsz – Sontag A., Rozumienie emocji a kształtowanie kompetencji interpersonalnych. Praca w formule ekspresyjnych działań biblioterapeutycznych, „Chowanna” 2011 tom 1(36) s. 245 – 263
Bautsz – Sontag A., Narracje towarzyszące – interpretujące oraz wychowawcze w procesie biblioterapeutycznym, „Chowanna”, 2013, tom 2(41), s. 157 – 171
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, tom 1, przekład i przedmowa D. Danek, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985
Brun B., Symbole duszy – baśnie, [w:] B. Brun, E. W. Pedersen, M. Runberg, Symbole duszy, tłum. Hunca-Bednarska A., Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & CO, Warszawa 1995
Krasoń K., Biblioterapia, [w:] K. Heska-Kwaśniewicz (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), tom 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2009
Malicki J., Krasoń K., red., Miejsce literatury i teatru w przestrzeniach terapeutycznych. Werbalne i niewerbalne aspekty wsparcia rozwoju, Wydawnictwo Biblioteki Śląskiej, Katowice 2005 |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Wykorzystuje wyobraźnię w działaniach biblioterapeutycznych traktując tekst jako działo otwarte. Posiada zdolności elastycznego myślenia
i dostosowywania się do zmieniających się warunków [_K_1] |
ART_K06 [3/5] |
Umie trafnie określić jakość działań ekspresyjnych i umiejętności w obszarze aktywności kulturalnej związanej z terapeutycznym wykorzystaniem tekstu literackiego [_U_1] |
ART_U16 [1/5] |
Zna podstawy teoretyczne oddziaływań biblioterapii w kontekście historycznym i bieżącym [_W_1] |
ART_W10 [3/5] |
Zna podstawowe zasady związane ze stosowaniem oddziaływań biblioterapeutycznych w ujęciu behawioralnym i psychodynamicznym [_W_2] |
ART_W12 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium z zakresu treści teoretycznych [_w_1] | Praca pisemna w formie eseju na temat wskazany przez prowadzącego |
_W_1 |
Współtworzenie biblioterapeutycznych warsztatów otwartych [_w_2] | Pokaz własnej propozycji wykorzystania tekstu w oparciu o aktywność ekspresyjną terapeutycznego (wg koncepcji otwartych warsztatów biblioterapeutycznych) |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fs_1] | Wykład interaktywny z prezentacją multimededialną |
15 | Analiza literatury dotyczącej problematyki
przedmiotu; przyswojenie przez studenta zakresu pojęć oraz propozycji metod biblioterapii dynamicznej |
10 |
Kolokwium z zakresu treści teoretycznych [_w_1] |
warsztat [_fs_2] | warsztaty otwarte, zachęcanie do udziału w analizie propozycji innych uczestników zajęć i interpretacji rozwiązań terapeutycznych |
15 | prztygotowanie własnej propozycji warsztatu, aktywny udział w analizie propozycji innych uczestników zajęć |
10 |
Współtworzenie biblioterapeutycznych warsztatów otwartych [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |