Biblioterapia dynamiczna Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: Biblioterapia dynamiczna
Kod modułu: S1_ AR_BD_26
Kod programu: W3-S1AR19.2020
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Zajęcia ukazują dwie strategie doboru tekstu terapeutycznego – behawioralną, ogniskująca się wokół konstrukcji fabuły i formułowania strategii w postaci wzoru postepowania oraz psychodynamiczną zakładającą samodzielne odkrywanie znaczeń, przez czytelnika. Drugie podejście koncentruje się na ukazaniu dynamicznej koncepcji pracy z literaturą, zakładającej wykorzystanie ekspresyjnego dekodowania węzła metaforycznego tekstu (okazje ekspresyjne) w celu przepracowania deficytów i dysfunkcji pacjenta. Po zakończeniu modułu student pozna dwa pola wsparcia odbiorcy przez literaturę: identyfikowanie problemów i konfliktów poprzez tekst, pojmowanie uzdrawiającej siły utworu (dzięki identyfikacji, projekcji, introjekcji oraz desensybilizacji). Zakres semantyczny modułu to: metafora jako przenośnia, ukrycie o odkodowanie znaczeń; działanie symbolu jako kodu; baśń, opowieść, anegdota w terapii krótkoterminowej (wg M. H. Ericsona); metody (techniki) terapii baśnią: podejście naiwne i intuicyjne, psychodynamiczna interpretacja symboli i motywów, wykorzystanie baśni jako terapii zabawą, tworzenie baśni; zadania i formy wspierania rozwoju poprzez terapię książką; tekst literacki jako element biblioterapii w schorzeniach natury somatycznej.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
Bautsz – Sontag A., Literatura w terapii dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013 Bautsz – Sontag A., Rozumienie emocji a kształtowanie kompetencji interpersonalnych. Praca w formule ekspresyjnych działań biblioterapeutycznych, „Chowanna” 2011 tom 1(36) s. 245 – 263 Bautsz – Sontag A., Narracje towarzyszące – interpretujące oraz wychowawcze w procesie biblioterapeutycznym, „Chowanna”, 2013, tom 2(41), s. 157 – 171 Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, tom 1, przekład i przedmowa D. Danek, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985 Brun B., Symbole duszy – baśnie, [w:] B. Brun, E. W. Pedersen, M. Runberg, Symbole duszy, tłum. Hunca-Bednarska A., Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & CO, Warszawa 1995 Krasoń K., Biblioterapia, [w:] K. Heska-Kwaśniewicz (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), tom 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2009 Malicki J., Krasoń K., red., Miejsce literatury i teatru w przestrzeniach terapeutycznych. Werbalne i niewerbalne aspekty wsparcia rozwoju, Wydawnictwo Biblioteki Śląskiej, Katowice 2005
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Wykorzystuje wyobraźnię w działaniach biblioterapeutycznych traktując tekst jako działo otwarte. Posiada zdolności elastycznego myślenia i dostosowywania się do zmieniających się warunków [_K_1]
ART_K06 [3/5]
Umie trafnie określić jakość działań ekspresyjnych i umiejętności w obszarze aktywności kulturalnej związanej z terapeutycznym wykorzystaniem tekstu literackiego [_U_1]
ART_U16 [1/5]
Zna podstawy teoretyczne oddziaływań biblioterapii w kontekście historycznym i bieżącym [_W_1]
ART_W10 [3/5]
Zna podstawowe zasady związane ze stosowaniem oddziaływań biblioterapeutycznych w ujęciu behawioralnym i psychodynamicznym [_W_2]
ART_W12 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium z zakresu treści teoretycznych [_w_1]
Praca pisemna w formie eseju na temat wskazany przez prowadzącego
_W_1 _W_2
Współtworzenie biblioterapeutycznych warsztatów otwartych [_w_2]
Pokaz własnej propozycji wykorzystania tekstu w oparciu o aktywność ekspresyjną terapeutycznego (wg koncepcji otwartych warsztatów biblioterapeutycznych)
_K_1 _U_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład interaktywny z prezentacją multimededialną
15
Analiza literatury dotyczącej problematyki przedmiotu; przyswojenie przez studenta zakresu pojęć oraz propozycji metod biblioterapii dynamicznej
10 Kolokwium z zakresu treści teoretycznych [_w_1]
warsztat [_fs_2]
warsztaty otwarte, zachęcanie do udziału w analizie propozycji innych uczestników zajęć i interpretacji rozwiązań terapeutycznych
15
prztygotowanie własnej propozycji warsztatu, aktywny udział w analizie propozycji innych uczestników zajęć
10 Współtworzenie biblioterapeutycznych warsztatów otwartych [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)