Historia sztuki 4
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: | Historia sztuki 4 |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_HISSZ_06_4 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2020 |
Semestr: | semestr letni 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Finalizacja zakresu tematycznego modułów 1, 2 i 3. Wykłady mają na celu zaprezentowanie dziejów sztuki oraz dyscyplin pokrewnych (architektura, projektowanie, estetyka i in.). Celem procesu edukacyjnego jest nabycie wiedzy o faktach i artefaktach w aspekcie globalnym i w kategoriach szerszych niż zjawisko historyczne. Kurs nauczania przewiduje zajęcia w formie wykładów w zakresie: kultury i sztuki prehistorycznej, starożytnej, wczesnochrześcijańskiej, średniowiecznej i nowożytnej, przy uwzględnieniu wszystkich kręgów kulturowych i w perspektywie ogólnokulturowej. Celem zajęć jest nabycie podstaw wiedzy z historii sztuki, integracja wiedzy z różnych dziedzin kultury artystycznej i łączenie ich w procesie historycznym, a także zdobycie narzędzi metodologicznych do interpretacji nurtu, tendencji i dzieła sztuki oraz osadzenia go w konktretnym kontekście kulturowym, nabycie umiejętności opisu dzieła, znajomość terminologii i zdolność do wstępnego klasyfikowania dzieł, nurtów oraz okresów. Charakter przekazywanej w ramach wykładów wiedzy ma stworzyć fundamenty do myślenia o sztuce w kategoriach historycznych, ale również dać podstawy do percepcji i recepcji sztuki rozumianej jako estetyczny i społeczny efekt oddziaływania wielu czynników – nie tylko zresztą – kulturowych. Student ma posiąść wiedzę oraz instrumenty interpretacyjne, które pozwolą mu nie tylko rozumieć strukturę dzieła (lub artefaktu), ale także wesprą własny język artystycznej wypowiedzi. Wykłady prezentują historię doktryn artystycznych, nurtów i tendencji w sztuce światowej – ich rozwój, oddziaływanie i przemijanie. Istotnym elementem opisu i interpretacji każdego zjawiska będzie jego geneza, funkcjonowanie oraz kontekst – estetyczny, społeczny, polityczny, etnologiczny i technologiczny. W tych ramach zostaną także przedstawieni najbardziej reprezentatywni artyści, szkoły i warsztaty, a także ośrodki opiniotwórcze. Wykłady będą przedstawione w ujęciu chronologicznym i kontekstualnym. Aspekt historyczny zostanie ukazany jako narracja diachroniczna, natomiast aspekt kontekstualny obejmie analogie i różnice ze sztuką (kulturą) traktowaną jako strukturę całościową. Kurs będzie zatem uwzględniał rozwój poszczególnych dyscyplin, mediów i dzieł w kontekście ogólnokulturowym (historycznym, geograficznym, socjologicznym), jak i w kontekście ewolucji języka artystycznego i zmian w obrębie semiotyki i estetyki dzieła (artefaktu).
Wykłady i zajęcia mają jednocześnie zobrazować studentowi kontekstualne funkcjonowanie sztuki – w tym sieć jej uwikłań oraz zależności – począwszy od aktów i dzieł jednostkowych, a skończywszy na ogólnokulturowych i cywilizacyjnych. Przedmiot rozpoczyna się od ogólnego wprowadzenia do problematyki sztuki – jej definicji, sposobów zaistnienia i artykulacji w czasie i przestrzeni. Każdy wykład będzie ilustrowany ok. 100-200 fotografiami (w formie prezentacji multimedialnej). Zajęcia będą opierać się na prezentacji dzieł egzemplarycznych i towarzyszyć im będzie analiza dzieła sztuki pod względem: formalnym, percepcyjnym, stylistycznym.
Semestr IV dotyczy zagadnień:
Sztuka i kultura romantyzmu.
Eklektyzm, historyzm i akademizm.
Sztuka symbolistów i prerafaelitów.
Realizm i naturalizm.
Rewolta impresjonistów.
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu 3 |
Literatura podstawowa: | podstawowa
Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, t. I-II, Warszawa 1969
Eco U. (red.), Historia brzydoty, Warszawa 2007
Eco U.(red.), Historia piękna, Warszawa 2005
Estreicher K., Historia sztuki w zarysie, Warszawa 1990
Porębski M., Piwocki K., Dzieje sztuki w zarysie, t. I-III, Warszawa 1978
Sulkiewicz K. (red.), Słownik terminologii sztuk pięknych, Warszawa 1996
uzupełniająca
Gombrich E., O sztuce, Warszawa 1997
Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1987
Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990
Trzeciak T. (red.), Sztuka świata, t. I-XIV, Warszawa 1989-96
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student nabywa samokrytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, które wykorzystuje w procesie pracy i prowadzonych analiz artefaktów poszerzając zakres swoich kompetencji i wiedzy [_K_1] |
ART_K01 [2/5] |
Student nabywa wiedzę z historii sztuki, a w szczególności zna klasyfikację i podział głównych nurtów oraz tendencji artystycznych w praktykach kulturowych od początków cywilizacji do końca XIX w. [_W_1] |
ART_W02 [4/5] |
Student poznaje dostępne narzędzia metodologiczne do przeprowadzenia formalnej analizy i interpretacji nurtu, tendencji oraz dzieła sztuki [_W_2] |
ART_W13 [4/5] |
Student potrafi usytuować dzieło sztuki i kulturowy artefakt w konktretnym kontekście kulturowym, a także odnajdywać powiązania i relacje pomiędzy sztuką, pedagogiką i pokrewnymi dyscyplinami humanistycznymi [_W_3] |
ART_W09 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [_w_2] | Kurs konczy się egzaminem ustnym, który ma z założenia być indywidualną analizą dwóch dzieł i artefaktów, a także przedstawiać usytuowanie ich w historii sztuki w oparciu o pozyskane na zajęciach narzędzia metodologiczne oraz wiedzę z historii sztuki |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fs_1] | Kolejne wykłady skoncentrują się na panoramie chronologicznej omawianego czasokresu historycznego. Każdy wykład będzie ilustrowany ok. 100-200 fotografiami (w formie prezentacji multimedialnej). Zajęcia będą opierać się na prezentacji dzieł egzemplarycznych i towarzyszyć im będzie analiza dzieła sztuki pod względem: formalnym, percepcyjnym, stylistycznym |
30 | Przygotowanie do egzaminu ustnego |
20 |
Egzamin [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |