Historia sztuki 4 Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2020

Nazwa modułu: Historia sztuki 4
Kod modułu: S1_AR_HISSZ_06_4
Kod programu: W3-S1AR19.2020
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Finalizacja zakresu tematycznego modułów 1, 2 i 3. Wykłady mają na celu zaprezentowanie dziejów sztuki oraz dyscyplin pokrewnych (architektura, projektowanie, estetyka i in.). Celem procesu edukacyjnego jest nabycie wiedzy o faktach i artefaktach w aspekcie globalnym i w kategoriach szerszych niż zjawisko historyczne. Kurs nauczania przewiduje zajęcia w formie wykładów w zakresie: kultury i sztuki prehistorycznej, starożytnej, wczesnochrześcijańskiej, średniowiecznej i nowożytnej, przy uwzględnieniu wszystkich kręgów kulturowych i w perspektywie ogólnokulturowej. Celem zajęć jest nabycie podstaw wiedzy z historii sztuki, integracja wiedzy z różnych dziedzin kultury artystycznej i łączenie ich w procesie historycznym, a także zdobycie narzędzi metodologicznych do interpretacji nurtu, tendencji i dzieła sztuki oraz osadzenia go w konktretnym kontekście kulturowym, nabycie umiejętności opisu dzieła, znajomość terminologii i zdolność do wstępnego klasyfikowania dzieł, nurtów oraz okresów. Charakter przekazywanej w ramach wykładów wiedzy ma stworzyć fundamenty do myślenia o sztuce w kategoriach historycznych, ale również dać podstawy do percepcji i recepcji sztuki rozumianej jako estetyczny i społeczny efekt oddziaływania wielu czynników – nie tylko zresztą – kulturowych. Student ma posiąść wiedzę oraz instrumenty interpretacyjne, które pozwolą mu nie tylko rozumieć strukturę dzieła (lub artefaktu), ale także wesprą własny język artystycznej wypowiedzi. Wykłady prezentują historię doktryn artystycznych, nurtów i tendencji w sztuce światowej – ich rozwój, oddziaływanie i przemijanie. Istotnym elementem opisu i interpretacji każdego zjawiska będzie jego geneza, funkcjonowanie oraz kontekst – estetyczny, społeczny, polityczny, etnologiczny i technologiczny. W tych ramach zostaną także przedstawieni najbardziej reprezentatywni artyści, szkoły i warsztaty, a także ośrodki opiniotwórcze. Wykłady będą przedstawione w ujęciu chronologicznym i kontekstualnym. Aspekt historyczny zostanie ukazany jako narracja diachroniczna, natomiast aspekt kontekstualny obejmie analogie i różnice ze sztuką (kulturą) traktowaną jako strukturę całościową. Kurs będzie zatem uwzględniał rozwój poszczególnych dyscyplin, mediów i dzieł w kontekście ogólnokulturowym (historycznym, geograficznym, socjologicznym), jak i w kontekście ewolucji języka artystycznego i zmian w obrębie semiotyki i estetyki dzieła (artefaktu). Wykłady i zajęcia mają jednocześnie zobrazować studentowi kontekstualne funkcjonowanie sztuki – w tym sieć jej uwikłań oraz zależności – począwszy od aktów i dzieł jednostkowych, a skończywszy na ogólnokulturowych i cywilizacyjnych. Przedmiot rozpoczyna się od ogólnego wprowadzenia do problematyki sztuki – jej definicji, sposobów zaistnienia i artykulacji w czasie i przestrzeni. Każdy wykład będzie ilustrowany ok. 100-200 fotografiami (w formie prezentacji multimedialnej). Zajęcia będą opierać się na prezentacji dzieł egzemplarycznych i towarzyszyć im będzie analiza dzieła sztuki pod względem: formalnym, percepcyjnym, stylistycznym. Semestr IV dotyczy zagadnień: Sztuka i kultura romantyzmu. Eklektyzm, historyzm i akademizm. Sztuka symbolistów i prerafaelitów. Realizm i naturalizm. Rewolta impresjonistów.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu 3
Literatura podstawowa:
podstawowa Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, t. I-II, Warszawa 1969 Eco U. (red.), Historia brzydoty, Warszawa 2007 Eco U.(red.), Historia piękna, Warszawa 2005 Estreicher K., Historia sztuki w zarysie, Warszawa 1990 Porębski M., Piwocki K., Dzieje sztuki w zarysie, t. I-III, Warszawa 1978 Sulkiewicz K. (red.), Słownik terminologii sztuk pięknych, Warszawa 1996 uzupełniająca Gombrich E., O sztuce, Warszawa 1997 Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1987 Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990 Trzeciak T. (red.), Sztuka świata, t. I-XIV, Warszawa 1989-96
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student nabywa samokrytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, które wykorzystuje w procesie pracy i prowadzonych analiz artefaktów poszerzając zakres swoich kompetencji i wiedzy [_K_1]
ART_K01 [2/5]
Student nabywa wiedzę z historii sztuki, a w szczególności zna klasyfikację i podział głównych nurtów oraz tendencji artystycznych w praktykach kulturowych od początków cywilizacji do końca XIX w. [_W_1]
ART_W02 [4/5]
Student poznaje dostępne narzędzia metodologiczne do przeprowadzenia formalnej analizy i interpretacji nurtu, tendencji oraz dzieła sztuki [_W_2]
ART_W13 [4/5]
Student potrafi usytuować dzieło sztuki i kulturowy artefakt w konktretnym kontekście kulturowym, a także odnajdywać powiązania i relacje pomiędzy sztuką, pedagogiką i pokrewnymi dyscyplinami humanistycznymi [_W_3]
ART_W09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [_w_2]
Kurs konczy się egzaminem ustnym, który ma z założenia być indywidualną analizą dwóch dzieł i artefaktów, a także przedstawiać usytuowanie ich w historii sztuki w oparciu o pozyskane na zajęciach narzędzia metodologiczne oraz wiedzę z historii sztuki
_K_1 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Kolejne wykłady skoncentrują się na panoramie chronologicznej omawianego czasokresu historycznego. Każdy wykład będzie ilustrowany ok. 100-200 fotografiami (w formie prezentacji multimedialnej). Zajęcia będą opierać się na prezentacji dzieł egzemplarycznych i towarzyszyć im będzie analiza dzieła sztuki pod względem: formalnym, percepcyjnym, stylistycznym
30
Przygotowanie do egzaminu ustnego
20 Egzamin [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)