Językowy obraz świata Kierunek studiów: Międzynarodowe studia polskie
Kod programu: W1-S2MP19.2020

Nazwa modułu: Językowy obraz świata
Kod modułu: 02-MSPS2-13-KJOS
Kod programu: W1-S2MP19.2020
Semestr: semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Laboratorium zorientowane jest na badanie relacji język a kultura. W ramach modułu studenci pozyskają wiedzę na temat historii i kształtowania się pojęcia językowego obrazu świata, zaznajomią się z charakterystyczną dla tej koncepcji badawczej aparaturą pojęciową, jak: punkt widzenia, perspektywa interpretacyjna, profilowanie, stereotyp, prototyp, definicja kognitywna, poznają metody etnolingwistycznej rekonstrukcji językowego obrazu na podstawie danych językowych (gramatycznych, tekstowych, ankietowych) i pozajęzykowych (wierzenia, zwyczaje, obrzędy ludowe). Zajęcia uświadamiają, że utrwalony w języku obraz świata (stanowiący cząstkę obrazu świata w ogóle) wpływa na nasz sposób myślenia i działania. Odtwarzając ten obraz, dowiadujemy się zatem wiele o nas samych i o kulturze, w której żyjemy. Analiza obrazu wybranych wycinków rzeczywistości, konfrontowanych z odnośnymi obiektami z innych języków, pozwoli dostrzec specyfikę obrazu świata utrwalonego w polszczyźnie.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułów: Podstawy kultury europejskiej oraz Język polski na tle języków europejskich.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma rudymentarną wiedzę na temat różnych (także najnowszych) kierunków językoznawstwa ogólnego i stosowanego oraz najważniejszych osiągnięć w dziedzinie lingwistyki. [KJOS_1]
K_W12 [2/5]
Student ma świadomość (utrwalonego w języku i tekstach) znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych. [KJOS_10]
K_K07 [3/5]
Student świadomy istnienia stereotypów narodowościowych (etnicznych) w sposób rozważny, odpowiedzialny i bez uprzedzeń nawiązuje kontakty i współpracuje z reprezentantami różnych języków i kultur. [KJOS_11]
K_K08 [3/5]
Student posiada usystematyzowaną wiedzę na temat przedmiotu i metod badawczych poszczególnych subdyscyplin językoznawstwa ogólnego i stosowanego. [KJOS_2]
K_W02 [2/5]
Student jest świadomy podobieństw i różnic pomiędzy poszczególnymi językami, które ujawniają się na poziomie systemu gramatycznego i warstwy leksykalnej oraz tkwią we właściwej danemu językowi wizji świata. [KJOS_3]
K_W07 [2/5] K_W08 [2/5]
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego [KJOS_4]
K_W10 [2/5]
Student potrafi dokonać etnolingwistycznej rekonstrukcji językowego obrazu konkretnego wycinka rzeczywistości na podstawie danych systemowych i pozajęzykowych. [KJOS_5]
K_U08 [2/5]
Student potrafi analizować fakty językowe i określać ich funkcje w tworzeniu językowego obrazu świata. [KJOS_6]
K_U09 [2/5]
Student samodzielnie pracuje z tekstami źródłowymi (literackimi i nieliterackimi), dokonuje lingwistycznej analizy tekstu. [KJOS_7]
K_U13 [2/5]
Student umie wykorzystać materiał tekstowy i leksykograficzny oraz ankietowy i kwestionariuszowy do analiz lingwistycznych. [KJOS_8]
K_U14 [1/5]
Student dzięki znajomości JOS rozumie potrzebę na rzecz wyrównywania szans [KJOS_9]
K_K05 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Prace domowe [KJOS_w_1]
Przy najmniej cztery prace zrealizowane samodzielnie przez studenta w czasie wolnym od zajęć.
KJOS_1 KJOS_10 KJOS_11 KJOS_2 KJOS_3 KJOS_4 KJOS_5 KJOS_6 KJOS_7 KJOS_8 KJOS_9
Praca zaliczeniowa [KJOS_w_2]
Praca pisemna polegająca na analizie językowo-kulturowego obrazu wskazanego wycinka rzeczywistości, skonfrontowana z jego wizją w innym języku/ innych językach.
KJOS_1 KJOS_10 KJOS_11 KJOS_2 KJOS_3 KJOS_4 KJOS_5 KJOS_6 KJOS_7 KJOS_8 KJOS_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [KJOS_fs_1]
pogadanka dydaktyczna, dyskusja; metoda zadaniowa, analiza gramatyczna materiału językowego oraz lingwistyczna analiza tekstów
30
samodzielna, wnikliwa lektura zadanych tekstów naukowych oraz sporządzenie na ich podstawie notatek; samodzielna analiza tekstów literackich i nieliterackich pod kątem zawartego w nich JOŚ, przygotowanie pisemnej pracy na zaliczenie
50 Prace domowe [KJOS_w_1] Praca zaliczeniowa [KJOS_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)