Historia sztuki nowoczesnej polskiej Kierunek studiów: Historia sztuki
Kod programu: W1-S1HS19.2020

Nazwa modułu: Historia sztuki nowoczesnej polskiej
Kod modułu: 05-N1HS-HSNPL
Kod programu: W1-S1HS19.2020
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł Historia sztuki nowoczesnej polskiej obejmuje podstawowe problemy związane z architekturą, malarstwem i rzeźbą od czasów oświecenia do I wojny światowej. W ramach modułu studenci poznają sztukę w okresie panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego, Księstwa Warszawskiego i Królestwa Kongresowego. Złożoność zjawisk artystycznych i architektonicznych XIX wieku omawiana jest w kontekście uwarunkowań historycznych, politycznych, społecznych i konfesyjnych kraju, który nie istniał na mapie ówczesnej Europy. Pokazane zostały także nowoczesne tendencje sztuki polskiej przełomu wieków, które kształtowały obraz dokonań artystycznych polskich twórców tego czasu.
Wymagania wstępne:
Znajomość historii i sztuki nowoczesnej powszechnej na poziomie licealnym.
Literatura podstawowa:
Dobrowolski T., Nowoczesne malarstwo polskie. 1764-1964, t. I-III, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1957-1964 Dobrowolski T., Rzeźba neoklasyczna i romantyczna w Polsce, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974 Dobrowolski T., Sztuka Krakowa, Kraków 1978, rozdz. VII-X Dobrowolski T., Sztuka Młodej Polski, Warszawa 1963 Jaroszewski T., Architektura doby Oświecenia w Polsce. Nurty i odmiany, Warszawa 1971 Juszczak W., Malarstwo polskie. Modernizm, Warszawa 1977 Klasycyzm, "Studia z Historii Sztuki", t. XI, Warszawa 1968 Krakowski P., "Stare" i "nowe" w sztuce Młodej Polski, w: Stulecie Młodej Polski. Studia pod red. M. Podrazy-Kwiatkowskiej, Kraków 1995, s. 447-460 Lorentz S., Rottermund A., Klasycyzm w Polsce, Warszawa 1984 Malinowski J., Imitacje świata. O polskim malarstwie i krytyce artystycznej drugiej połowy XIX wieku, Kraków 1987 Miłobędzki A., Zarys dziejów architektury w Polsce, rozdz. 5 od s. 231 (w wyd. z r. 1988) oraz rozdz. 6-7, Warszawa 1989 Olszewski A.K., Dzieje sztuki polskiej 1890-1980 w zarysie, Warszawa 1988 (odpowiednie rozdziały) Olszewski A.K., Nowa forma w architekturze polskiej, 1900-1925, Warszawa 1967 (odpowiednie rozdziały) Ostrowska-Kębłowska Z., Architektura pałacowa drugiej połowy XVIII wieku w Wielkopolsce, Poznań 1970 Poprzęcka M., Nowa sztuka a tradycja akademicka, w: Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890-1914. Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Warszawa 1996, s. 21-27 Porębski M., Galeria polskiego malarstwa i rzeźby XIX wieku w Sukiennicach, Kraków 1991 (lub wydanie nowe, Kraków 2003) Porębski M., Interregnum. Studia z historii sztuki polskiej XIX i XX wieku, Warszawa 1975 Romantyzm, Materiały Sesji SHS, Warszawa 1967 * Ryszkiewicz A., Malarstwo polskie. Romantyzm-historyzm-realizm, Warszawa 1989 Sztuka XIX wieku w Polsce. Naród - miasto, Materiały Sesji SHS, Warszawa 1979 Szubert P., Rzeźba polska przełomu XIX i XX wieku, Warszawa 1995
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego [05-N1HS-HSNPL_K1]
K_K01 [3/5]
Efektywnie organizuje pracę własną i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania [05-N1HS-HSNPL_K2]
K_K03 [3/5]
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę ze źródeł pisanych i elektronicznych: naukowych publikacji, prasy, archiwaliów, źródeł elektronicznych. [05-N1HS-HSNPL_U1]
K_U01 [2/5]
Poprawnie stosuje poznaną terminologię z zakresu historii sztuki nowoczesnej [05-N1HS-HSNPL_U2]
K_U09 [2/5]
Posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na analizę dzieła sztuki, przy wykorzystaniu określonych metod i narzędzi badawczych oraz formułowanie zgodnie z określoną metodologią wniosków [05-N1HS-HSNPL_U3]
K_U03 [2/5]
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego [05-N1HS-HSNPL_U4]
K_U05 [2/5]
Posiada umiejętność przygotowania pracy pisemnej dotyczącej zagadnień szczegółowych z samodzielnym doborem literatury [05-N1HS-HSNPL_U5]
K_U21 [3/5]
Student ma podstawową wiedzę na temat uwarunkowań politycznych, społecznych i kulturowych w okresie od czasów oświecenia aż do pierwszej wojny światowej. [05-N1HS-HSNPL_W1]
K_W01 [2/5]
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki nowoczesnej polskiej z uwzględnieniem jej aspektów regionalnych, [05-N1HS-HSNPL_W2]
K_W04 [2/5]
Zna terminologię pozwalającą scharakteryzować podstawowe cechy formalne oraz kanony ikonograficzne występujące w sztuce i architekturze tego czasu. [05-N1HS-HSNPL_W3]
K_W19 [3/5]
Posiada wiedzę pozwalającą uporządkować rozwój architektury, rzeźby, malarstwa od czasów oświecenia do I wojny światowej [05-N1HS-HSNPL_W4]
K_W08 [4/5]
Zna i rozumie podstawowe dla historii sztuki metody analizy i interpretacji dzieła sztuki właściwego dla określonej tradycji, teorii lub szkół badawczych [05-N1HS-HSNPL_W5]
K_W13 [2/5]
Ma podstawową wiedzę o powiązaniach różnych dyscyplin historycznych, społecznych i artystycznych [05-N1HS-HSNPL_W6]
K_W09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Aktywność w trakcie zajęć [05-N1HS-HSNPLw1]
Ocena studenta na podstawie obecności i jego zaangażowania podczas zajęć: udzielanie odpowiedzi na zadane pytania i podejmowanie udziału w dyskusjach. Brana będzie pod uwagę przy ocenie umiejętność swobodnej ustnej wypowiedzi , zdolność do integrowania nabytej wiedzy, osadzania jej w szerszym kontekście historycznym i kulturowym, budowania konstruktywnej krytyki.
05-N1HS-HSNPL_K1 05-N1HS-HSNPL_U1 05-N1HS-HSNPL_U2 05-N1HS-HSNPL_U3 05-N1HS-HSNPL_W1 05-N1HS-HSNPL_W2 05-N1HS-HSNPL_W3 05-N1HS-HSNPL_W4
Praca pisemna [05-N1HS-HSNPLw2]
Ocena referatu na temat określony przez prowadzącego ćwiczenia.
05-N1HS-HSNPL_K2 05-N1HS-HSNPL_U1 05-N1HS-HSNPL_U2 05-N1HS-HSNPL_U3 05-N1HS-HSNPL_U4 05-N1HS-HSNPL_U5 05-N1HS-HSNPL_W1 05-N1HS-HSNPL_W2 05-N1HS-HSNPL_W3 05-N1HS-HSNPL_W4
Egzamin [05-N1HS-HSNPLw3]
Kolokwium ze slajdów, egzamin ustny lub pisemny
05-N1HS-HSNPL_K1 05-N1HS-HSNPL_U2 05-N1HS-HSNPL_U3 05-N1HS-HSNPL_W1 05-N1HS-HSNPL_W2 05-N1HS-HSNPL_W3 05-N1HS-HSNPL_W4 05-N1HS-HSNPL_W5 05-N1HS-HSNPL_W6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [05-N1HS-HSNPLc]
Zajęcia stacjonarne, ilustrowane prezentacjami multimedialnym prowadzone w formie dyskusji
30
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę.
15 Aktywność w trakcie zajęć [05-N1HS-HSNPLw1] Praca pisemna [05-N1HS-HSNPLw2]
wykład [05-N1HS-HSNPLw]
Zajęcia ilustrowane prezentacjami multimedialnymi.
30
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę.
15 Egzamin [05-N1HS-HSNPLw3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)