Praktyka zawodowa po II roku Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2020

Nazwa modułu: Praktyka zawodowa po II roku
Kod modułu: W6-PE-SR-S1-PZ.2
Kod programu: W6-S1PE19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Praktyka zawodowa po II roku ma na celu: - rozwijanie i wzbogacanie wiedzy studenta o wymiar praktyczny, umożliwiając tym samym weryfikację swojej wiedzy psychopedagogicznej i potrzebę samodzielnego, integralnego podejścia do kwestii oddziaływań resocjalizacyjnych oraz socjoterapeutycznych; - zdobywanie doświadczenia związanego z pracą resocjalizacyjną lub socjoterapeutyczną – kształtowanie kompetencji zawodowych studenta w działaniu praktycznym; - pogłębianie umiejętności i kompetencje niezbędnych do kompleksowej realizacji dydaktycznych, resocjalizacyjnych, wychowawczych zadań placówki, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania takich oddziaływań do potrzeb i możliwości podopiecznych; - pogłębianie umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego, z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów; - kształtowanie gotowości psychospołecznej i postawy zadaniowej wobec podopiecznych w różnym wieku, na danym etapie edukacji, o różnym statusie społecznym i ekonomicznym, potrzebujących pomocy. Kolejne 90 godzin zajęć praktycznych posłuży nabyciu i poszerzeniu umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć, pogłębieniu znajomości specyfiki pracy z wykorzystaniem metod resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych w placówkach. Realizowana w tej formie praktyka zawodowa będzie ponadto przydatna do skonfrontowania i uporządkowania wiedzy teoretycznej i dotychczasowych doświadczeń oraz sprawdzeniu swoich praktycznych umiejętności w pracy z osobami pochodzącymi z tzw. środowisk ryzyka. Zakładana forma praktyki stwarza optymalne warunki do zapoznania się studentów ze specyfiką pracy danej placówki: jej wyposażeniem, współpracą jaką podejmuje ze środowiskiem społecznym.
Wymagania wstępne:
Uprzednie zaliczenie części zajęć dydaktyczno-metodycznych oraz merytorycznych z zakresu studiowanej specjalności. Student zapoznał się z regulaminem praktyk pedagogicznych, zna zasady gromadzenia dokumentacji (albo protokołowania) oraz warunki zaliczenia praktyki.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy/E.3R.K1. [_K_1]
K_K08 [4/5] K_K09 [3/5] KN_K01 [4/5]
Student potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli lub terapeutów, ich interakcji z uczniami lub wychowankami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze/E.3R.U1. [_U_1]
K_U01 [4/5] KN_U01 [4/5]
Student potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli lub specjalistów/E.3R.U2. [_U_2]
K_U02 [4/5] K_U03 [3/5] KN_U02 [3/5]
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych/E.3R.U3. [_U_3]
K_U08 [4/5] K_U09 [3/5] KN_U05 [3/5]
Student potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk/E.3R.U4. [_U_4]
K_U12 [3/5] K_U14 [3/5] KN_U06 [4/5]
Student zna i rozumie zadania charakterystyczne dla szkoły, placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają/E.3R.W1. [_W_1]
K_W15 [4/5] KN_W10 [4/5]
Student zna i rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny lub organizację innej placówki systemu oświaty lub wsparcia/E.3R.W2. [_W_2]
K_W16 [5/5] KN_W10 [4/5]
Student zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom, wychowankom, w szkole, placówce systemu oświaty i poza nimi/E.3R.W3. [_W_3]
K_W17 [4/5] KN_W15 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
wypowiedź ustna i sprawdzenie dokumentów [_w_1]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności, kompetencji studenta nabytych podczas praktyk zawodowych; analiza dokumentacji praktyk przedłożonej przez studenta (raport z praktyk)
_K_1 _U_1 _U_2 _U_3 _U_4 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [fs_1]
realizacja przewidzianych zadań i udział studenta w zajęciach prowadzonych w wybranej (z opracowanej listy instytucji) placówce; rozmowa bezpośrednia z uczelnianym opiekunem praktyk oraz przedłożenie do sprawdzenia dokumentacji z realizacji praktyki (raport z praktyk)
90
przygotowanie do pracy w placówce i samodzielnej organizacji oraz realizacji i ewaluacji zajęć, projektów, programów; wypełnienie i zgromadzenie niezbędnych dokumentów i przygotowanie się do rozmowy
5 wypowiedź ustna i sprawdzenie dokumentów [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)