Metodyka konstruowania programów terapeutycznych, wychowawczych i profilaktycznych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2020

Nazwa modułu: Metodyka konstruowania programów terapeutycznych, wychowawczych i profilaktycznych
Kod modułu: W6-PE-SR-N1-MKP
Kod programu: W6-N1PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności związane z metodyką konstruowania programów terapeutycznych, wychowawczych i profilaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem adresatów tych programów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wykluczonych i marginalizowanych. Główne zagadnienia poruszane na zajęciach dotyczą: rodzajów programów w edukacji i wsparciu, w tym programów profilaktyczno-wychowawczych w edukacji, programów profilaktycznych, indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, zasad ich konstruowania oraz warunków ich przeprowadzania. Efekty uczenia się będą weryfikowane poprzez ocenę projektów skonstruowanych programów przez studentów.
Wymagania wstępne:
Podstawy pedagogiki specjalnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne [_K_1]
KN_K03 [4/5]
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki i pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych w celu konstruowania adekwatnych programów [_U_1]
K_U02 [3/5] KN_U01 [3/5]
potrafi konstruować i prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć [_U_2]
KN_U07 [4/5]
potrafi wdrażać efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne uczniów oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [_U_3]
KN_U08 [3/5]
Student zna i rozumie merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej, ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej [_W_1]
K_W16 [4/5] KN_W12 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt zespołowy [_w_1]
Zespołowy projekt programu profilaktycznego z praktycznym wdrożeniem
_K_1 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1
Projekt indywidualny [_w_2]
Projekt indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
_K_1 _U_1 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [fns_1]
metody praktyczne: metody poglądowe; aktywizujące;
15
student przeprowadza kwerendę źródłową literatury przedmiotu, przygotowuje wybrane zagadnienia o charakterze praktycznym i teoretycznym, przygotowuje i przeprowadza projekt grupowy oraz zdaje z niego relację, przygotowuje i prezentuje projekt indywidualny
85 Projekt zespołowy [_w_1] Projekt indywidualny [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)