Metodyka socjoterapii cz.2 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2020

Nazwa modułu: Metodyka socjoterapii cz.2
Kod modułu: W6-PE-SR-S1-MS.2
Kod programu: W6-S1PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot Metodyka socjoterapii cz. II ma umożliwić studentom nabycie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji wobec konstruowania zajęć i programów socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży w oparciu o potrzeby rozwojowe danej grupy wiekowej, a także charakter zaburzenia, ich przeprowadzania oraz analizowania poszczególnych przypadków. Studenci zostaną zapoznani ze specyfiką tworzenia i przeprowadzania zajęć socjoterapeutycznych z dziećmi i młodzieżą przejawiającą trudności w komunikacji (przebieg zajęć, metody wspomagające), z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami hiperkinetycznymi, grupą posiadającą trudności w uczeniu się, sprawiającą kłopoty wychowawcze, z dziećmi i młodzieżą przejawiającą zachowania agresywne, uzależnioną od środków psychoaktywnych, lub zagrożoną uzależnieniem, z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie, będącymi ofiarami przemocy, a także dziećmi i młodzieżą korzystającą z świetlic socjoterapeutycznych. Studenci nabędą również wiedzę dotycząca opracowania indywidualnych planów terapii, umiejętność analizowania źródeł doświadczeń korekcyjnych oraz przebiegu procesu socjoterapeutycznego.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułów: Podstawy socjoterapii, Psychopatologia dzieci i młodzieży, Podstawy psychologii społecznej i rozwojowej, Warsztat rozwoju umiejętności interpersonalnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do autorefleksji nad własnym rozwojem (E.1R.K1.) [_K_1]
KN_K01 [4/5] KN_K04 [5/5]
jest gotów do okazywania empatii uczniom lub wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy (E.2R.K1.) [_K_2]
KN_K05 [5/5]
jest gotów do współpracy z nauczycielami lub terapeutami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy [_K_3]
KN_K03 [4/5]
potrafi analizować proces terapeutyczny dzieci i młodzieży z wybranymi zaburzeniami zachowania i emocji wobec ich potencjałów i deficytów (E.1R.U1.);potrafi konstruować cele socjoterapeutyczne w odniesieniu do potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, charakteru zaburzenia oraz środowiska wychowawczo-resocjalizującego (E.1R.U4.) [_U_1]
KN_U04 [4/5] KN_U07 [5/5]
Potrafi projektować i prowadzić działania socjoterapeutyczne, a także wzmacniać źródła doświadczeń korekcyjnych również, pracując w zespole pedagogów, specjalistów, nauczycieli [_U_2]
KN_U10 [5/5] KN_U11 [4/5]
student zna specyfikę pracy socjoterapeutycznej z wybranymi zaburzeniami zachowania i emocji kontekście określania deficytów i potencjałów dzieci i młodzieży (E.1R.W2.); zna i rozumie rozwijanie poszczególnych celów socjoterapeutycznych w odniesieniu do potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, jak i charakteru placówki resocjalizacyjnej i działań podejmowanych w środowisku otwartym (E.1R.W4.) [_W_1]
KN_W09 [5/5] KN_W10 [5/5] KN_W12 [5/5]
ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu działań socjoterapeutycznych oraz o źródłach doświadczeń korekcyjnych (E.1R.W1.) [_W_2]
KN_W05 [4/5] KN_W08 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie znajomości poziomu opanowania treści teoretycznych ćwiczeń
_W_1 _W_2
ocena – aktywny udział na zajęciach [_w_2]
uczestnictwo i realizacja (grupowa, indywidualna) zadań podczas zajęć
_K_1 _K_2 _U_1
projekt grupowy [_w_3]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów w zakresie opracowania programu socjoterapeutycznego dla wybranej grupy wiekowej i charakteru zaburzenia, koncentrującego się na wspieraniu rozwoju, kształtowaniu umiejętności społecznych, wzmacnianiu czynników chroniących dzieci i młodzieży
_K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [fs_1]
Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem klasycznych metod problemowych (metoda przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, giełda pomysłów) oraz metod praktycznych (metoda projektów). Na zajęciach analizowane są również teksty odnoszące się do omawianych zagadnień.
45
Opracowanie lektury do dyskusji wraz z teoretycznym przygotowaniem się do uczestnictwa w grach dydaktycznych, ćwiczeniach opierających się na metodach przypadków, sytuacyjnych itp. Opracowanie programu socjoterapeutycznego dla wybranej grupy wiekowej oraz charakteru zaburzeń.
55 kolokwium [_w_1] ocena – aktywny udział na zajęciach [_w_2] projekt grupowy [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)