Metodyka socjoterapii cz.2 Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N1PE19.2020

Module name: Metodyka socjoterapii cz.2
Module code: W6-PE-SR-N1-MS.2
Programme code: W6-N1PE19.2020
Semester:
  • summer semester 2024/2025
  • summer semester 2023/2024
  • summer semester 2022/2023
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Description:
Przedmiot Metodyka socjoterapii cz. II ma umożliwić studentom nabycie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji wobec konstruowania zajęć i programów socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży w oparciu o potrzeby rozwojowe danej grupy wiekowej, a także charakter zaburzenia, ich przeprowadzania oraz analizowania poszczególnych przypadków. Studenci zostaną zapoznani ze specyfiką tworzenia i przeprowadzania zajęć socjoterapeutycznych z dziećmi i młodzieżą przejawiającą trudności w komunikacji (przebieg zajęć, metody wspomagające), z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami hiperkinetycznymi, grupą posiadającą trudności w uczeniu się, sprawiającą kłopoty wychowawcze, z dziećmi i młodzieżą przejawiającą zachowania agresywne, uzależnioną od środków psychoaktywnych, lub zagrożoną uzależnieniem, z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie, będącymi ofiarami przemocy, a także dziećmi i młodzieżą korzystającą z świetlic socjoterapeutycznych. Studenci nabędą również wiedzę dotycząca opracowania indywidualnych planów terapii, umiejętność analizowania źródeł doświadczeń korekcyjnych oraz przebiegu procesu socjoterapeutycznego.
Prerequisites:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułów: Podstawy socjoterapii, Psychopatologia dzieci i młodzieży, Podstawy psychologii społecznej i rozwojowej, Warsztat rozwoju umiejętności interpersonalnych.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
jest gotów do autorefleksji nad własnym rozwojem (E.1R.K1.) [_K_1]
KN_K01 [4/5] KN_K04 [5/5]
jest gotów do okazywania empatii uczniom lub wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy (E.2R.K1.) [_K_2]
KN_K05 [5/5]
jest gotów do współpracy z nauczycielami lub terapeutami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy [_K_3]
KN_K03 [4/5]
potrafi analizować proces terapeutyczny dzieci i młodzieży z wybranymi zaburzeniami zachowania i emocji wobec ich potencjałów i deficytów (E.1R.U1.);potrafi konstruować cele socjoterapeutyczne w odniesieniu do potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, charakteru zaburzenia oraz środowiska wychowawczo-resocjalizującego (E.1R.U4.) [_U_1]
KN_U04 [4/5] KN_U07 [5/5]
Potrafi projektować i prowadzić działania socjoterapeutyczne, a także wzmacniać źródła doświadczeń korekcyjnych również, pracując w zespole pedagogów, specjalistów, nauczycieli [_U_2]
KN_U10 [5/5] KN_U11 [4/5]
student zna specyfikę pracy socjoterapeutycznej z wybranymi zaburzeniami zachowania i emocji kontekście określania deficytów i potencjałów dzieci i młodzieży (E.1R.W2.); zna i rozumie rozwijanie poszczególnych celów socjoterapeutycznych w odniesieniu do potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, jak i charakteru placówki resocjalizacyjnej i działań podejmowanych w środowisku otwartym (E.1R.W4.) [_W_1]
KN_W09 [5/5] KN_W10 [5/5] KN_W12 [5/5]
ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu działań socjoterapeutycznych oraz o źródłach doświadczeń korekcyjnych (E.1R.W1.) [_W_2]
KN_W05 [4/5] KN_W08 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie znajomości poziomu opanowania treści teoretycznych ćwiczeń
_W_1 _W_2
ocena – aktywny udział na zajęciach [_w_2]
uczestnictwo i realizacja (grupowa, indywidualna) zadań podczas zajęć
_K_1 _K_2 _U_1
projekt grupowy [_w_3]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów w zakresie opracowania programu socjoterapeutycznego dla wybranej grupy wiekowej i charakteru zaburzenia, koncentrującego się na wspieraniu rozwoju, kształtowaniu umiejętności społecznych, wzmacnianiu czynników chroniących dzieci i młodzieży
_K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [fns_1]
Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem klasycznych metod problemowych (metoda przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, giełda pomysłów) oraz metod praktycznych (metoda projektów). Na zajęciach analizowane są również teksty odnoszące się do omawianych zagadnień.
30
Opracowanie lektury do dyskusji wraz z teoretycznym przygotowaniem się do uczestnictwa w grach dydaktycznych, ćwiczeniach opierających się na metodach przypadków, sytuacyjnych itp. Opracowanie programu socjoterapeutycznego dla wybranej grupy wiekowej i charakteru zaburzenia, koncentrującego się na wspieraniu rozwoju, kształtowaniu umiejętności społecznych, wzmacnianiu czynników chroniących dzieci i młodzieży.
70 kolokwium [_w_1] ocena – aktywny udział na zajęciach [_w_2] projekt grupowy [_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)