Metodyka socjoterapii cz.1 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2020

Nazwa modułu: Metodyka socjoterapii cz.1
Kod modułu: W6-PE-SR-S1-MS.1
Kod programu: W6-S1PE19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot Metodyka socjoterapii cz. 1. ma umożliwić studentom zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie dynamiki pracy z grupą socjoterapeutyczną, struktury i form spotkań, sposobów kierowania grupą. W ramach przedmiotu studenci będą mieć możliwość identyfikacji własnych zasobów w pracy socjoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą, zdobędą wiedzę i umiejętności wobec wykorzystywania swoich pasji na rzecz tworzenia narzędzi (gier) socjoterapeutycznych. Otrzymają przygotowanie do prowadzenia procesu kwalifikacji do grup socjoterapeutycznych, tworzenia kontraktu terapeutycznego oraz poznają w praktyce metody i techniki pozwalające na integrację grupy, jak i przeprowadzenie grupy przez poszczególne fazy procesu grupowego. Zostaną również zapoznani z typowymi zjawiskami pracy z grupą socjoterapeutyczną. Studenci nabędą wiedzę o stosowanych w świetlicach socjoterapeutycznych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, szkołach innowacyjnych metodach wspomagających socjoterapię.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułów: Podstawy socjoterapii, Psychopatologia dzieci i młodzieży, Podstawy psychologii społecznej i rozwojowej, Warsztat rozwoju umiejętności interpersonalnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest świadomy potrzeby samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej [_K_1]
KN_K01 [4/5]
jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. [_K_2]
KN_K03 [4/5]
student potrafi analizować proces grupowy w praktyce i teorii; określać dylematy związane z trudnościami występującymi w grupie socjoterapeutycznej (E.1R.U1.) [_U_1]
KN_U01 [4/5] KN_U02 [4/5]
potrafi analizować grupę rówieśniczą jako środowisko wychowawcze w placówkach resocjalizacyjnych (E.2R.U1.); analizować grupę rówieśniczą jako środowisko wychowawcze w środowisku otwartym ((E.2R.U1.) przeprowadzić proces kwalifikacji do grupy socjoterapeutycznej; zawrzeć kontrakt socjoterapeutyczny wraz z wykazaniem celów, zasad i form (E.2R.U1.) [_U_2]
KN_U04 [4/5] KN_U06 [3/5] KN_U17 [3/5]
potrafi zaprojektować działania socjoterapeutyczne z wybraną grupą wiekową w poszczególnych fazach procesu grupowego, realizując cele o charakterze edukacyjnym, terapeutycznym, rozwojowym (E.1R.U3.) [_U_3]
KN_U08 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U12 [5/5]
student zna i rozumie dynamikę procesów grupowych, style kierowania grupą socjoterapeutyczną, zna praktyczne założenia pracy socjoterapeutycznej w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych; poszczególne trudności pojawiające się w fazach procesu grupowego; praktyczne zastosowanie metod i technik w odniesieniu do integracji grupy (E.2R.W1.), a także metodykę oddziaływań w środowisku otwartym (E.2R.W2.) [_W_1]
KN_W02 [4/5] KN_W05 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie znajomości poziomu opanowania treści teoretycznych ćwiczeń
_W_1
ocena – aktywny udział na zajęciach [_w_2]
uczestnictwo i realizacja (grupowa, indywidualna) zadań podczas zajęć
_K_2 _U_1 _U_2
projekt grupowy [_w_3]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów w zakresie tworzenia narzędzi socjoterapeutycznych koncentrujących się na wspieraniu rozwoju, kształtowaniu umiejętności społecznych, wzmacnianiu czynników chroniących dzieci i młodzieży
_K_1 _U_3 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [fs_1]
Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem klasycznych metod problemowych (metoda przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, giełda pomysłów) oraz metod praktycznych (metoda projektów). Na zajęciach analizowane są również teksty odnoszące się do omawianych zagadnień.
45
Opracowanie lektury do dyskusji wraz z teoretycznym przygotowaniem się do uczestnictwa w grach dydaktycznych, ćwiczeniach opierających się na metodach przypadków, sytuacyjnych itp. Opracowanie narzędzi socjoterapeutycznych dla wybranej grupy wiekowej oraz celu edukacyjnego, rozwojowego i terapeutycznego
55 kolokwium [_w_1] ocena – aktywny udział na zajęciach [_w_2] projekt grupowy [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)