Dydaktyka specjalna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2020

Nazwa modułu: Dydaktyka specjalna
Kod modułu: W6-PE-KT-S1-C5.DS
Kod programu: W6-S1PE19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem zajęć jest poznanie obszarów działań, wybranych koncepcji edukacyjnych, uświadomienie potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Student w toku realizacji przedmiotu poznaje podstawową terminologię dydaktyki specjalnej, wybrane koncepcje psychologiczne w dydaktyce specjalnej, polskie i europejskie pedagogiczne standardy kształcenia, począwszy od diagnozy psychopedagogicznej, procesu nauczania i uczenia się, poprzez obudowę metodyczną kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dydaktyka specjalna wprowadza w nabywanie kompetencji niezbędnych w zawodzie pedagoga specjalnego. W trakcie realizacji przedmiotu wdraża się w metodykę nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na poszczególnych etapach edukacji ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki korekcyjnej. Poznaje metody, formy, zasady dydaktyki specjalnej. Nabywa umiejętności w zakresie współpracy z rodzicami, nauczycielami i specjalistami współpracującymi z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej [_K_1]
KN_K01 [3/5]
potrafi projektować zajęcia edukacyjne, stosować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej [_U_1]
KN_U05 [3/5]
Student zna dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną i empiryczną, klasyfikację dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe; dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym [_W_1]
KN_W04 [3/5] KN_W05 [3/5]
zna organizację procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych [_W_2]
KN_W12 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium pisemne [_w_1]
kolokwium pisemne obejmujące znaczną część materiału zmierzające do osiągnięcia efektów kształcenia w zakresie modułu
_W_1 _W_2
praca pisemna [_w_2]
opracowanie indywidualnego pisemnego projektu dydaktycznego obejmującego kształcenie specjalne, integracyjne, włączające, który będzie uwzględniał: - diagnozę ucznia/grupy uczniów, w tym specyficznych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, - scenariusz zajęć (cele, treści, zasady, metody, formy i środki) na wybranym etapie edukacyjnym w placówce typu segregacyjnego, integracyjnego, niesegregacyjnego, - system oceniania przedmiotowego i oceny z zachowania dostosowany do indywidualnych umiejętności i możliwości uczniów, - podział zadań, - autorefleksję.
_K_1 _U_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [fs_1]
metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja).
15
zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającej, przygotowanie się do egzaminu pisemnego (test pytań otwartych)
15 kolokwium pisemne [_w_1]
ćwiczenia [fs_2]
metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, burza mózgów/ giełda pomysłów, mikronauczanie, Metody praktyczne: metody ćwiczebne, metody działań wytwórczych.
15
zapoznanie się z zalecaną literaturą. Indywidualne opracowanie pisemnego projektu dydaktycznego. Przygotowanie się do grupowych konsultacji dotyczących mikronauczania.
30 praca pisemna [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)