Organizacja i metody oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2020

Nazwa modułu: Organizacja i metody oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym
Kod modułu: W6-PE-SR-N1-OMOS
Kod programu: W6-N1PE19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku otwartym, ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie środowiska lokalnego w procesie inkluzji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw oraz zapoznanie z metodami pracy w tym środowisku. Celem modułu jest zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu funkcjonowania instytucji oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku otwartym, poznanie znaczenia organizacji pozarządowych w procesie resocjalizacji, zagadnień pomocy rodzinie i poradnictwa wychowawczo-resocjalizacyjnego, metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym; teoretycznych podstaw środowiskowych oddziaływań metodycznych, zasad współpracy wychowawców ze środowiskiem otwartym. Dodatkowo moduł zawiera zagadnienia superwizji w resocjalizacji, a także metody pracy resocjalizacyjnej w środowisku lokalnym i placówkach wsparcia dziennego, streetworkerów i pedagogów podwórkowych, wsparcia w ramach projektów o charakterze resocjalizacyjnym i readaptacyjnym. Zajęcia ćwiczeniowe w ramach modułu realizowane są w formie warsztatów, konwersacji, projektów.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu prawno-społecznych uwarunkowań procesu resocjalizacji i socjoterapii, metodyki resocjalizacji, pedagogiki resocjalizacyjnej i socjoterapii w placówkach edukacyjnych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
dostrzega znaczenie wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych (E.1R.K2.); profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej (E.2R.K2.); współpracy z nauczycielami lub terapeutami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (E.2R.K4.) [_K_1]
K_K03 [4/5] K_K07 [4/5] KN_K02 [4/5] KN_K03 [4/5] KN_K05 [4/5] KN_K07 [4/5]
potrafi prezentować instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku oraz główne organizacje pozarządowe uczestniczące w procesie resocjalizacji; realizować pomoc rodzinie i poradnictwo wychowawczo-resocjalizacyjne (E.1R.U5.) [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U16 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U05 [4/5]
potrafi analizować i stosować metodykę oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym, teoretyczne podstawy środowiskowych oddziaływań metodycznych; planować i realizować współpracę wychowawców ze środowiskiem otwartym; analizować i stosować metody pracy nauczyciela, wychowawcy i pedagoga szkolnego, realizujących zadania resocjalizacyjne; analizować i stosować superwizję w resocjalizacji; analizować i stosować metody pracy resocjalizacyjnej w środowisku lokalnym i placówkach wsparcia dziennego, streetworkerów i pedagogów podwórkowych (E.2R.U2.) [_U_2]
K_U03 [4/5] K_U09 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [4/5]
Student zna i rozumie sposób funkcjonowania instytucji oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku otwartym, znaczenie organizacji pozarządowych w procesie resocjalizacji; zagadnienia pomocy rodzinie i poradnictwa wychowawczo-resocjalizacyjnego (E.1R.W5.) [_W_1]
K_W07 [5/5] K_W08 [5/5]
zna i ma wiedzę na temat metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym; teoretycznych podstaw środowiskowych oddziaływań metodycznych; zasad współpracy wychowawców ze środowiskiem otwartym; metod pracy nauczyciela, wychowawcy i pedagoga szkolnego, realizujących zadania resocjalizacyjne (E.2R.W2.) [_W_2]
K_W14 [4/5] K_W15 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_W11 [4/5] KN_W12 [4/5]
zna i rozumie zagadnienie superwizji w resocjalizacji; metody pracy resocjalizacyjnej w środowisku lokalnym i placówkach wsparcia dziennego, streetworkerów i pedagogów podwórkowych (E.2R.W2.) [_W_3]
K_W15 [4/5] K_W16 [4/5] KN_W08 [4/5] KN_W14 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie wiedzy przedmiotowej studentów
_W_1 _W_2
aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_2]
aktywny udział studentów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem aktywizujących metod i technik kształcenia
_K_1 _U_1 _U_2
praca zaliczeniowa, prezentacja/projekt [_w_3]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie metod pracy resocjalizacyjnej w środowisku lokalnym i placówkach wsparcia dziennego, streetworkerów i pedagogów podwórkowych
_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [fns_1]
Zajęcia warsztatowe prowadzone z wykorzystaniem zespołowych i grupowych form organizacji pracy studentów oraz aktywizujących metod i technik kształcenia. Omawianie treści na podstawie zaproponowanej literatury. Prezentacja pracy zaliczeniowej, projektu przez studentów.
15
Analiza literatury podstawowej i uzupełniającej. Przestudiowanie treści podanych na zajęciach, udział aktywny podczas zajęć oraz przygotowanie się do nich i opracowanie pracy zaliczeniowej.
60 kolokwium [_w_1] aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_2] praca zaliczeniowa, prezentacja/projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)