Pedagogika resocjalizacyjna i socjoterapia w placówkach edukacyjnych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2020

Nazwa modułu: Pedagogika resocjalizacyjna i socjoterapia w placówkach edukacyjnych
Kod modułu: W6-PE-SR-N1-EPPR
Kod programu: W6-N1PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł przygotowuje studenta w zakresie wiedzy i umiejętności rozumienia oddziaływań resocjalizacyjnych w placówkach edukacyjnych-oświatowych. Przede wszystkim wskazuje prawne i formalne podstawy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie oddziaływań resocjalizacyjnych - indywidualnych, grupowych; organizacji socjoterapii; współpracy z rodziną i innymi specjalistami, podejmowanie interwencji pedagogicznych, rozważa kwestie bezpieczeństwa w oświacie, wskazuje na prowadzenie dokumentacji, współpracy międzyinstytucjonalnej z zachowaniem procedur ochrony danych osobowych. Kształtuje postawy wobec uczniów o SPE, szczególnie niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym w placówkach oświatowych ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych.
Wymagania wstępne:
pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika specjalna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma gotowość do (E.1R.K2). wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [_K_1]
K_K04 [4/5] K_K08 [4/5] KN_K05 [4/5] KN_K06 [4/5]
potrafi E.1R.U4. analizować edukację w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej; charakteryzować rolę szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego oraz środowisko inkluzji społecznej; analizować rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego, funkcje wychowawcze szkoły; analizować i interpretować problemy wychowawcze we współczesnej szkole i środowisku szkolnym; określać specyfikę procesu nauczania i pracy szkolnej w instytucjach, placówkach systemu oświaty i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym; [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U09 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U11 [4/5]
student zna i rozumie B.2.W5. proces planowania pracy pedagogicznej: cel, formy, środki i metody kształcenia; sposoby konstruowania pracy pedagogicznej nakierowanej na cel resocjalizacyjny i socjoterapeutyczny; zagadnienie ukrytego programu szkoły; [_W_1]
KN_W04 [4/5] KN_W09 [4/5]
zna i rozumie E.1R.W4. edukację w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej, rolę szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego oraz środowisko inkluzji społecznej, rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego, funkcje wychowawcze szkoły, problemy wychowawcze we współczesnej szkole i środowisku szkolnym, specyfikę procesu nauczania i pracy szkolnej w instytucjach, placówkach systemu oświaty i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno- -wychowawczym; [_W_2]
K_W14 [4/5] K_W15 [4/5] KN_W05 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_W10 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca pisemna [_w_1]
analiza indywidualnego przypadku ucznia - sprawdzenie znajomości podstaw właściwego zidentyfikowania problemu i stworzenia planu pomocowego dla ucznia z punktu widzenia placówki edukacyjnej
_U_1
kolokwium [_w_2]
sprawdzające stopień znajomości zakresu merytorycznego zajęć
_W_1 _W_2
ocena ciągła przygotowania merytorycznego [_w_3]
ocena ciągła bieżącego przygotowania do zajęć studenta ze wskazanych przez prowadzącego zakresu
_K_1 _U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [fns_1]
metody aktywizujące i podające
10
przygotowanie merytoryczne do zajęć, przygotowanie pracy pisemnej, samodzielne poszukiwanie wiedzy i kwerenda literatury i źródeł
65 praca pisemna [_w_1] kolokwium [_w_2] ocena ciągła przygotowania merytorycznego [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)