Społeczne podziały i nierówność Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2020

Nazwa modułu: Społeczne podziały i nierówność
Kod modułu: W6-PE-S1-D1.SPN
Kod programu: W6-S1PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do problematyki podziałów społecznych i nierówności społecznej. Ukazana zostanie złożoność pojęcia (zagadnienia) nierówności i trudności w definiowaniu go, jak również konteksty pojmowania nierówności: globalny, subiektywny, historyczny. Wskazane zostaną skutki nierówności społecznej w różnych obszarach życia (jednostek i zbiorowości). Krytyczna dyskusja (uwzględniająca różne stanowiska ideologiczne) posłuży ukazaniu mechanizmów kształtowania i podtrzymywania nierówności. W dalszej części ukazane zostaną relacje pomiędzy społeczną nierównością a licznymi podziałami społecznymi (ze względu na wiek, płeć/gender, zdrowie, niepełnosprawność, seksualność, miejsce zamieszkania, przynależność etniczną, religia), także relacje pomiędzy statusem społecznym i charakterystykami społecznymi a doświadczaniem nierówności. Omówione zostaną różne koncepcje teoretyczne wyjaśniające istnienie podziałów społecznych. Bardziej szczegółowa analiza dotyczyć będzie złożonej relacji pomiędzy gender a nierównością społeczną, z uwzględnieniem globalnego kontekstu; przedstawiona zostanie dyskusja (koncepcje teoretyczne) wyjaśniająca trwałość problemu nierówności genderowych we wszystkich społeczeństwach współczesnego świata.
Wymagania wstępne:
Student/ka wykazuje zaangażowanie, gotowość do twórczego uczestnictwa w procesie kształcenia, do samodzielnego poszukiwania i weryfikowania wiedzy
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego [_K_1]
K_K03 [2/5] KN_K01 [2/5]
potrafi wyjaśnić proces wykluczenia społecznego oraz wskazać jego konsekwencje, wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z dziedzinami nauk społecznych i humanistycznych [_U_1]
KN_U02 [4/5] KN_U04 [3/5]
Student zna i rozumie postawy społeczne – stereotypy, stygmaty, piętna; strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym [_W_1]
KN_W08 [3/5]
zna polskie i międzynarodowe regulacje prawne związane z problematyką inkluzji społecznej, w tym edukacyjnej; system edukacji włączającej w Polsce; typy szkół i ich charakterystykę; organizację wsparcia edukacji włączającej; zasady finansowania edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce [_W_2]
KN_W07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium pisemne [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu
_K_1 _U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [fs_1]
Metody podające z elementami metod problemowych i wykorzystaniem środków audiowizualnych
15
zapoznawanie się z literaturą przedmiotu, pogłębianie znajomości zagadnień omawianych na wykładach, przygotowanie się do kolokwium
10 kolokwium pisemne [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)