Diagnoza psychopedagogiczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2020

Nazwa modułu: Diagnoza psychopedagogiczna
Kod modułu: W6-PE-KT-S1-C6.DP
Kod programu: W6-S1PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z funkcjami, zasadami i rodzajami diagnozy oraz poznanie wybranych metod i technik diagnozowania przebiegu rozwoju oraz trudności edukacyjnych dzieci i młodzieży. Studenci poznają wybrane metody, techniki i strategie diagnozy pedagogicznej i psychologicznej ( w stopniu umożliwiającym w przyszłości współprace z diagnostą - pedagogiem i psychologiem). Moduł umożliwia studentom nabycie rozszerzonej wiedzy z zakresu diagnozy psychopedagogicznej , ze szczególnym uwzględnieniem osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Treści koncentrują się na omówieniu terminologii , technik diagnostycznych w psychologii i pedagogice, teoretycznych i praktycznych podstaw konstruowania narzędzi diagnostycznych. Ponadto w toku zajęć omówione zostaną i scharakteryzowane metody, techniki i narzędzia badawcze. Student nabędzie umiejętności w realizacji diagnozy psychopedagogicznej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz diagnozy środowiska rodzinnego i szkolnego.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej i psychologii ogólnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za własne decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego i postdiagnostycznego (C.6.K1) [_K_1]
KN_K01 [2/5]
jest gotów do podejmowania współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności ; dzielenia się wiedza z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewnienia mu optymalnych warunków rozwoju w środowisku włączającym (C.6.K2) [_K_2]
KN_K02 [3/5] KN_K06 [3/5]
potrafi analizować dokumenty i prace dziecka i ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania (C.6.U1); interpretować wyniki diagnozy pedagogicznej (C.6.U2) [_U_1]
K_U03 [3/5]
potrafi konstruować proste narzędzia do diagnozy pedagogicznej (C.6.U3), planować ewaluację procesu edukacyjno-terapeutycznego dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym (C.6.U4) [_U_2]
KN_U01 [4/5]
Student zna i rozumie podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy (C.6.W1); procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej - analizy jakościowe i ilościowe (C.6.W2) [_W_1]
KN_W01 [4/5]
rozumie przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju (C.6.W3) [_W_2]
KN_W02 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [_w_1]
forma (ustna/pisemna) do wyboru; znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu
_W_1 _W_2
projekt badawczy [_w_2]
projekt indywidualny zakładający diagnozę dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [fs_1]
metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny) z wykorzystaniem technik audiowizualnych (eksperyment, drama)
15
studiowanie, czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu ; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułów
15 egzamin [_w_1]
ćwiczenia [fs_2]
metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja), metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film), metody aktywizujące (eksperyment, drama)
30
kwerenda źródłowej literatury przedmiotu, przygotowanie określonych zagadnień teoretycznych i praktycznych na zajęcia; opracowanie pisemne projektu indywidualnego zakładającego diagnozę dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
40 projekt badawczy [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)