Andragogika specjalna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2020

Nazwa modułu: Andragogika specjalna
Kod modułu: W6-PE-KT-N1-C4.AS
Kod programu: W6-N1PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Podczas zajęć realizowanych w ramach modułu studenci będą mogli zapoznać się z teoretycznymi i teleologicznymi podstawami andragogiki specjalnej, jej miejscem w systemie nauk, terminologią oraz współczesnymi wyzwaniami. W oparciu o treści podejmowane podczas wykładów i ćwiczeń oraz analizę literatury przedmiotu będą mogli podjąć dyskusję nad problemami funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin ( w tym swoistymi czy wspólnymi potrzebami), rolami społecznymi.
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych treści z zakresu pedagogiki, historii wychowania, teorii wychowania, dydaktyki ogólnej, pedagogiki specjalnej i psychologii rozwojowej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi analizować procesy i zjawiska dotyczące funkcjonowania dorosłych i starszych osób z niepełnosprawnościami, wykorzystuje aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu andragogiki specjalnej (C.4.U2) [_U_1]
KN_U02 [3/5]
Student zna i rozumie potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością: wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia, możliwości i ograniczenia w realizacji autonomii, potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnościami - formy realizacji, indywidualne i społeczne uwarunkowania problemu, potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnościami, w tym w zakresie zdrowia seksualnego oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji. [_W_1]
K_W10 [5/5] KN_W02 [5/5]
rozumie znaczenie udziału osób dorosłych z niepełnosprawnościami w życiu obywatelskim i projektowania przestrzeni informacyjnej i materialnej, z uwzględnieniem zróżnicowanych możliwości intelektualnych, sensorycznych i ruchowych odbiorców [_W_2]
KN_W02 [2/5]
rozumie proces starzenia się i starość w warunkach długotrwałej niepełnosprawności, specyfikę starzenia się na tle specjalnych potrzeb związanych z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną, osobowe i środowiskowe uwarunkowania pomyślnego starzenia się osób z długotrwałą niepełnosprawnością, instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób starzejących się i starych z niepełnosprawnością w Polsce i innych państwach, systemy opieki i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnościami [_W_3]
KN_W02 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie pisemne [_w_1]
praca pisemna dotycząca dobrych praktyk w zakresie wspierania autonomii i samorealizacji dorosłych osób z niepełnosprawnościami
_U_1 _W_1 _W_2 _W_3
zaliczenie ustne [_w_2]
dyskusja panelowa - prezentacja własnego stanowiska dotyczącego etycznych aspektów pracy andragoga specjalnego oraz dylematów moralnych związanych z praca z dorosłymi osobami z niepełnosprawnościami
_U_1 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [fns_1]
metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda sytuacyjna)
7
student czyta literaturę obowiązkową i uzupełniająca, poszukuje dobrych praktyk w zakresie pracy z dorosłymi i starzejącymi się osobami z niepełnosprawnościami, argumentacji dla własnego stanowiska w dyskusji grupowej; wraz z kolegami, w ramach pracy w małych grupach, opracowuje projekt wsparcia dorosłych lub starzejących się osób z niepełnosprawnościami w zakresie pogłębiania ich kompetencji , rozwijania zainteresowań i talentów
68 zaliczenie pisemne [_w_1] zaliczenie ustne [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)