Śródroczna praktyka zawodowa z tutoringiem cz.3 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2020

Nazwa modułu: Śródroczna praktyka zawodowa z tutoringiem cz.3
Kod modułu: W6-PE-SR-S1-PZT3
Kod programu: W6-S1PE19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Program modułu Śródroczna praktyka zawodowa z tutoringiem jest oparty na praktyce i systematycznym uczeniu się poprzez doświadczenie. Kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia, budowania własnych działań na podstawie uzyskanej przez studenta wiedzy, właściwych wzorów zachowania i pożądane postawy w pracy. Student systematycznie, w czasie trwania semestrów bierze udział bierny (obserwacja) lub czynny (prowadzenie/współprowadzenie) zajęć w placówce wykorzystującej w swojej pracy działania resocjalizacyjne lub socjoterapeutyczne. Student realizuje zadania według konsultacji i ustaleń z tutorem: nauczycielem akademickim/uczelnianym opiekunem praktyk. Spotkania z tutorem mają charakter porządkujący wiedzę i plan pracy, a także podsumowujący. Zadaniem tutora jest pomoc w organizacji praktyki, wskazanie studentowi zasad samodzielnej organizacji pracy oraz reprezentacji siebie w instytucji, odpowiedzialność za własne działanie, ukierunkowanie na pracę z indywidualnym przypadkiem, jego nauczycieli, wychowawców, specjalistów, rodziców/prawnych opiekunów. Tutor może odwiedzać studenta w instytucji, monitorować jego pracę i skonsultować się z pracownikami placówki. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. Do głównych celów Śródrocznej praktyki zawodowej z tutoringiem należą: zapoznanie się ze specyfiką funkcjonowania placówki/instytucji realizującej oddziaływania resocjalizacyjne lub socjoterapeutyczne; wypracowanie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy na studiach w praktycznym działaniu studenta; kształtowanie własnych umiejętności pedagogicznych w oparciu o systematyczne obserwacje oraz działania w placówce; kształtowanie kompetencji studenta niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej, w szczególności umiejętności wnikliwej obserwacji i diagnozy oraz kompetencji metodycznych; kształtowanie umiejętności współpracy studenta ze specjalistycznym personelem placówki oraz podopiecznymi; stopniowe i systematyczne nabywanie gotowości zawodowej do samodzielnej pracy resocjalizacyjnej, socjoterapeutycznej; stworzenie dogodnych warunków do aktywizacji studenta na rynku pracy. Dokumentacja portfolio najważniejsze aspekty: W pierwszym etapie analiza przypadku, obserwacje. W drugim etapie opis przypadku cd., obserwacje, elementy diagnozy. W trzecim etapie opis przypadku cd., obserwacje, elementy metodyki. W czwartym etapie opis przypadku cd., elementy metodyki, analiza SWOT.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy /E.3R.K1./ [_K_1]
K_K04 [2/5] K_K05 [3/5] KN_K02 [2/5] KN_K03 [3/5]
Student potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli lub terapeutów, ich interakcji z uczniami lub wychowankami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze /E.3R.U1./ [_U_1]
K_U01 [3/5] KN_U01 [3/5]
Student potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli lub specjalistów /E.3R.U2./ [_U_2]
K_U02 [4/5] KN_U02 [4/5]
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych / E.3R.U3/. [_U_3]
K_U09 [3/5] KN_U04 [3/5] KN_U05 [2/5]
Student potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk /E.3R.U4./ [_U_4]
K_U08 [2/5] K_U10 [3/5] KN_U06 [4/5]
Student zna i rozumie zadania charakterystyczne dla szkoły, placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają i działania (przede wszystkim resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne), które podejmują/E.3R.W1./ [_W_1]
K_W02 [3/5] KN_W03 [3/5]
Student zna i rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny lub organizację innej placówki systemu oświaty lub wsparcia/E.3R.W2./ [_W_2]
K_W14 [2/5] KN_W05 [3/5]
Student zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom, wychowankom, w szkole, placówce systemu oświaty i poza nimi/E.3R.W3./ [_W_3]
K_W17 [3/5] KN_W15 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Portfolio [_w_1]
Dokumentacja sprawdzająca podstawową wiedzę z zakresu opanowania aparatury pojęciowej dotyczącej resocjalizacji i socjoterapii, nazywania zjawisk i sytuacji osób nieprzystosowanych społecznie lub pochodzących ze środowisk ryzyka, umiejętność opisu funkcjonowania instytucji. Dokumentacja przebiegu praktyki dla każdego z semestrów.
_K_1 _U_1 _U_2 _U_3 _U_4 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [fs_1]
Metoda praktycznego działania: regularne konsultacje z nauczycielem akademickim/opiekunem praktyk, realizacja przewidzianych zadań, obserwacje i udział studenta w zajęciach prowadzonych w placówce; rozmowa bezpośrednia z uczelnianym opiekunem praktyk/nauczycielem akademickim oraz przedłożenie do sprawdzenia dokumentacji z realizacji Śródrocznej praktyki zawodowej z tutoringiem.
15
Wskazanie właściwej instytucji, umówienie się na spotkanie z opiekunem w danej placówce, zapoznanie się z funkcjonowaniem placówki, podjęcie współpracy w danej instytucji, wyznaczenie kierunków pracy: obserwacja, zadania, wsparcie, asysta. Przygotowanie wymaganej dokumentacji.
10 Portfolio [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)