Dewiacje i patologie społeczne Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2020

Nazwa modułu: Dewiacje i patologie społeczne
Kod modułu: W6-PE-SR-N1-DPS
Kod programu: W6-N1PE19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł przygotowuje studentów do rozpoznawania zjawisk szkodliwych społecznie, w kategoriach dewiacji i patologii społecznych, na podstawie wybranych teorii socjologicznych, pedagogicznych w kontekście kulturowym oraz historycznym. Studenci nabywają umiejętności posługiwania się aparaturą pojęciową, znają specyfikę i mechanizmy powstawania zjawisk społecznie niekorzystnych, jako podstawy do tworzenia właściwych oddziaływań w środowisku rodzinnym, instytucjonalnym, publicznym. Kształtują postawę etyczną akceptacji i gotowości do właściwych ocen możliwości zmiany.
Wymagania wstępne:
pedagogika resocjalizacyjna, psychopatologia
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: (E.1R.K2) wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. [_K_1]
K_K08 [4/5] KN_K04 [4/5]
Student potrafi (E.1R.U3.) analizować dewiacje społeczne w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej; interpretować koncepcje i teorie dewiacji społecznych; określać współczesne tendencje rozwoju dewiacji społecznych, przyczyny niedostosowania społecznego i skutki dewiacji społecznych, a także stosować profilaktykę i zapobieganie dewiacjom społecznym; [_U_1]
K_U03 [4/5] KN_U02 [4/5]
Student zna i rozumie: (E.1R.W3.) dewiacje społeczne w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej, koncepcje, teorie dewiacji społecznych, współczesne tendencje rozwoju dewiacji społecznych, etiologię, skutki dewiacji społecznych, profilaktykę i zapobieganie dewiacjom społecznym; [_W_1]
K_W04 [4/5] K_W07 [2/5] K_W13 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [_w_1]
egzamin pisemny sprawdzający stopień znajomości zagadnień merytorycznych
_W_1
ocena ciągła przygotowania do zajęć [_w_2]
weryfikacja ciągła przygotowania i pracy na ćwiczeniach w obszarze wskazanym przez prowadzącego
_K_1 _U_1
praca pisemna [_w_3]
praca pisemna oceniająca umiejętność zastosowania aparatu pojęciowego w odniesieniu do problemy wskazanego przez prowadzącego
_K_1 _U_1 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [fns_1]
Metody podające, poglądowe z wykorzystaniem nowych technologii i multimediów
10
zapoznanie z literaturą, przygotowanie merytoryczne do egzaminu
10 egzamin [_w_1]
ćwiczenia [fns_2]
Metody aktywizujące, praca z tekstem, analiza problemowa, praca w grupach
10
bieżące przygotowanie do zajęć, analiza literatury, poszukiwanie danych, ćwiczenie aparatu pojęciowego, przygotowanie pracy pisemnej
20 ocena ciągła przygotowania do zajęć [_w_2] praca pisemna [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)