Praktyka zawodowa: praktyka z tutoringiem cz.2 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2020

Nazwa modułu: Praktyka zawodowa: praktyka z tutoringiem cz.2
Kod modułu: W6-PE-KT-S1-E3.PT.2
Kod programu: W6-S1PE19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Program modułu oparty jest na praktyce i uczeniu się poprzez doświadczenie, kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia, budowania własnych działań na podstawie uzyskanej przez studenta wiedzy, właściwych wzorów zachowań i pożądane postawy w pracy. To przestrzeń relacji kilku osób - tutora, studenta oraz ucznia ze specyficznymi problemami w uczeniu się. Praktyka ma charakter zindywidualizowany, student realizuje indywidualny plan rozwoju poprzez współpracę z tutorem, a podmiotem jego interakcji jest praktyczny indywidualny kontakt z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w środowisku edukacyjnym. Taka trójstronna wymiana doświadczeń zakłada wielostronny rozwój. Dla studenta zdobyte doświadczenie w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się jest źródłem informacji. Wymiana doświadczeń staje się skuteczniejszym sposobem uczenia się oraz uzupełnieniem i weryfikowaniem wiedzy akademickiej. Student realizuje praktykę w trakcie 3 semestrów, spotkania z tutorem mają charakter porządkujący wiedzę i plan pracy, a także podsumowujący. Zadaniem tutora jest pomoc w organizowaniu praktyki, wskazanie studentowi zasad samodzielnej organizacji pracy oraz reprezentacji siebie w instytucji, odpowiedzialność za własne działanie, ukierunkowanie na pracę z indywidualnym przypadkiem ucznia, jego nauczycieli, wychowawców, specjalistów, rodziców/prawnych opiekunów. Tutor może odwiedzać studenta w placówce edukacyjnej, monitorować jego pracę i konsultować się z pracownikami placówki. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. Etap 3: INDYWIDUALNY PLAN ROZWOJU , CZYLI JAK SIĘ TA ZMIANA DOKONA Cele: - Zaplanowanie zmiany rozwojowej; - Sformułowanie celów rozwojowych w ramach programu; - Wybranie narzędzi służących zmianie; - Opracowanie harmonogramu zmiany; - Przećwiczenie umiejętności planowania rozwoju. Etap 4: REALIZACJA PLANU ROZWOJU, CZYLI ZMIANA SIĘ DOKONUJE Cele: - Wsparcie studenta w realizacji planu, tak by podjęte przez niego zobowiązania wobec samego siebie i osoby niepełnosprawnej zostały wypełnione; - Pomoc w pełnym wykorzystaniu podejmowanych przez studenta działań rozwojowych - szkolenia, warsztaty, hospitacje, wolontariat oraz innych zadań, które sobie wyznaczył; - Wsparcie w rozwiązywaniu konkretnych problemów, zdobywaniu konkretnych umiejętności.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki, psychologii
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz nauczycielami w celu poszerzenia swojej wiedzy (E.3K.K1) [_K_1]
KN_K03 [2/5]
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze (E.3K.U1) [_U_1]
KN_U10 [5/5]
Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich (E.3K.U3) [_U_2]
KN_U10 [3/5]
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych i nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (E.3K.U5) [_U_3]
KN_U04 [3/5]
Student zna i rozumie zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają (E.3K.W1) [_W_1]
K_W01 [3/5] KN_W10 [3/5]
Zna i rozumie organizację, statut, plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny (E.3K.W2) [_W_2]
K_W10 [4/5]
Zna zasady zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu, uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi (E.3K.W3) [_W_3]
K_W14 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
portfolio [_w_1]
dokumentacja sprawdzająca podstawową wiedzę z zakresu opanowania aparatury pojęciowej specjalnych potrzeb edukacyjnych , nazywania zjawisk i sytuacji u dzieci i uczniów, umiejętność opisu funkcjonowania instytucji oraz dzieci i uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. dokumentacja przebiegu praktyki z semestru.
_K_1 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
projekt [_w_2]
kontynuacja współpracy ustalonej w poprzednim semestrze w oparciu o wypracowane zasady w kontrakcie, przygotowanie 5 obserwacji u wybranego dziecka lub ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych
_K_1 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [fs_1]
metoda praktycznego działania
10
kontynuacja współpracy ustalonej w poprzednim semestrze w oparciu o wypracowane zasady w kontrakcie, przygotowanie portfolio i projektu
15 portfolio [_w_1] projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)