Podstawy socjoterapii Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2020

Nazwa modułu: Podstawy socjoterapii
Kod modułu: W6-PE-SR-N1-PST
Kod programu: W6-N1PE19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową terminologią z zakresu socjoterapii jako formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej wykorzystywanej w szkołach, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych. Studenci zapoznają się z podstawami teoretycznymi socjoterapii odnoszącymi się do celów, form, struktury i zasad pracy socjoterapeutycznej, a także z genezą pracy socjoterapeutycznej prowadzonej wśród dzieci i młodzieży. Poznają również teoretyczny zarys metod i technik stosowanych w socjoterapii, zasad konstruowania zajęć socjoterapeutycznych skierowanych do odpowiedniej grupy adresatów, a także zapoznają się z rolą kodeksu etycznego w pracy socjoterapeutycznej, a także z narzędziem superwizji.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułów: Podstawy psychologii społecznej i rozwojowej, podstawy psychopatologii dzieci i młodzieży, wprowadzenia do socjologii.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest świadomy potrzeby samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej [_K_1]
KN_K01 [4/5]
potrafi analizować teorie, koncepcje i definicje związane z socjoterapią, projektować działania od izolacji do środowiska otwartego (E.1R.U1.); stosować profilaktykę i zapobieganie dewiacjom społecznym poprzez umiejętność definiowania celów rozwojowych, terapeutycznych i edukacyjnych (E.1R.U3.); analizować i interpretować problemy wychowawcze we współczesnej szkole i środowisku szkolnym; określać specyfikę procesu nauczania i pracy szkolnej w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym (E.1R.U4.) [_U_1]
KN_U02 [3/5] KN_U16 [4/5]
potrafi analizować metody i techniki socjoterapeutyczne adekwatne do grupy wiekowej w szkołach, instytucjach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym (E.2R.U2.) [_U_2]
KN_U06 [4/5]
Student zna i rozumie cele, zasady oraz formy pracy socjoterapeutycznej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, powiązania, podobieństwa i różnice pomiędzy socjoterapią a twórczą resocjalizacją: zagadnienia dotyczące roli szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego oraz środowiska inkluzji społecznej, problemy wychowawcze we współczesnej szkole i środowisku szkolnym, (E.1R.W4); teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych (E.2R.W1.) [_W_1]
KN_W01 [5/5] KN_W09 [5/5]
zna metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej E.2R.W1.); teoretyczne podstawy środowiskowych oddziaływań metodycznych; zasady współpracy wychowawców ze środowiskiem otwartym; metody pracy nauczyciela, wychowawcy i pedagoga szkolnego, realizujących zadania socjoterapeutyczne (E.2R.W2.) [_W_2]
KN_W12 [4/5] KN_W14 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [_w_1]
sprawdzenie znajomości treści wykładów i polecanej literatury
_W_1 _W_2
ocena – aktywny udział na zajęciach [_w_2]
uczestnictwo i realizacja (grupowa, indywidualna) zadań podczas zajęć
_K_1 _U_1 _U_2
projekt grupowy [_w_3]
sprawdzenie umiejętności zaprojektowania scenariusza zajęć socjoterapeutycznych dla wybranej grupy wiekowej i problemu
_U_2 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [fns_1]
Wykład podstawowych zagadnień z dziedziny socjoterapii z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych.
10
Zapoznanie się z polecaną literaturą podstawową i uzupełniającą, analiza tekstów.
40 egzamin [_w_1]
ćwiczenia [fns_2]
Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem klasycznych metod problemowych (metoda przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, giełda pomysłów) oraz metod praktycznych (metoda projektów). Na zajęciach analizowane są również teksty odnoszące się do omawianych zagadnień.
10
Opracowanie lektury do dyskusji wraz z teoretycznym przygotowaniem się do uczestnictwa w grach dydaktycznych, ćwiczeniach opierających się na metodach przypadków, sytuacyjnych itp. Przygotowanie scenariusza zajęć socjoterapeutycznych dla wybranej grupy wiekowej i problemu.
40 ocena – aktywny udział na zajęciach [_w_2] projekt grupowy [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)